Pierwsze półrocze 2018 roku przyniosło ożywienie na rynku leasingu transportu ciężkiego. Według danych Związku Polskiego Leasingu branża sfinansowała inwestycje w tym obszarze na kwotę 10,4 mld zł, osiągając dynamikę +17,5% r/r. Liderem, z 13,6% udziałem w rynku, pozostaje Idea Getin Leasing (IGL).
W okresie I-VI 2018 IGL sfinansowała środki transportu ciężkiego na kwotę 1,29 mld zł. Jest to o 60 mln zł więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku, kiedy to wartość finansowania udzielonego przez spółkę wyniosła 1,23 mld zł.
„Po stagnacji z roku 2017, gdy w I półroczu rynek transportu ciężkiego rósł tylko 1% r/r, po I półroczu 2018 odnotowaliśmy dość mocne ożywienie. W dużej mierze wynika ono ze wzrostu kursu EUR ponad wzrost kosztów transportu (tj. cena pracownika, cena paliwa itp.), jak również z konieczności rozbudowy floty i dostosowania pojazdów do normy Euro 6 do końca 2018 roku” mówi Małgorzata Terlecka-Urbanik, dyrektor Departamentu Transportu i Maszyn Budowlanych w Idea Getin Leasing.
Lider w poszczególnych segmentach
W segmencie ciągników siodłowych, w I półroczu 2018 r. spółka podpisała umowy na kwotę 664,0 mln zł (co stanowi 13,8% rynku), przy 637,0 mln zł w analogicznym okresie 2017. Już co szósta naczepa i przyczepa jest finansowana przez IGL. Z udziałem w rynku na poziomie 16,3%, firma pozostaje liderem finansowania w tej kategorii, realizując w I półroczu 2018 kontrakty o wartości 331,3 mln zł. Spółka umocniła się także na pierwszym miejscu w obszarze finansowania pojazdów ciężarowych o dmc pow. 3,5 t, zwiększając wartość sfinansowanych inwestycji do 203,7 mln zł po pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. i obejmując 12,4% rynku. W pierwszym półroczu 2018 r. IGL sfinansowała również najwięcej autobusów – aż 261 sztuk na łączną wartość 93,40 mln zł.
Pozycja Idea Getin Leasing w obszarze finansowania środków transportu ciężkiego jest efektem wieloletniej współpracy z wiodącymi dostawcami sprzętu. Firma rozwija dedykowane programy finansowania fabrycznego oraz oferuje szereg ułatwień dla przedsiębiorców, jak np. procedury uproszczone do kwoty finansowania 500 tys. zł czy portfolio produktowe – leasing, pożyczkę i najem, dopasowane do specyfiki klientów z branży transportowej.
„Pomimo zawirowań w obszarze polityczno-prawnym czy problemów na rynku pracy związanych z niedoborem pracowników, rynek ten cały czas jest nienasycony i wykazuje tendencje wzrostowe. Przedsiębiorcy planują inwestycje, a to sprawia, że w najbliższym czasie nie powinniśmy się spodziewać większego zagrożenia dla rozwoju branży transportowej. Transport międzynarodowy ciągnie nadwyżkę handlową Polski, a leasing jest głównym narzędziem finansowania inwestycji firm transportowych. Także ZPL prognozuje dalsze wzrosty finansowania środków transportu ciężkiego. Szacuje się, że na koniec 2018 roku wartość aktywów sfinansowanych w tym obszarze osiągnie wartość 18,7 mld zł” podsumowuje Małgorzata Terlecka-Urbanik.