Autostrady kolejowe VIIA. Powiązanie zalet transportu kolejowego i drogowego

C

15-11-2024

Unia Europejska wspiera transport intermodalny poprzez odpowiednie przepisy prawne oraz finansowanie, ze względu na jego bezpieczeństwo i niewielki wpływ na środowisko. To najskuteczniejszy sposób na zmniejszenie śladu węglowego, co wpisuje się w ideę ekologistyki w transporcie. Ale czy transport intermodalny jest opłacalny? Na to i inne pytania dotyczące transportu kombinowanego odpowiada Iwona Okret, sales manager w firmie VIIA.

Transport intermodalny ma wiele zalet i przy dobrej organizacji oraz zbalansowanych, regularnych transportach jest opłacalny.

Wykorzystanie kolei w transporcie dalekobieżnym zmniejsza koszty paliwa i konserwacji pojazdów. Pozwala na wykonanie większej ilości transportów z mniejszą liczbą kierowców i ciągników siodłowych. Poza tym, za pomocą transportu intermodalnego można przewieźć jednorazowo ładunki o 4 tony cięższe w porównaniu do standardowych przewozów drogowych.

Inna ważna korzyść takiego rozwiązania to zwiększona zdolność przewozowa: transport koleją umożliwia przewóz wielu jednostek naraz: jeden pociąg VIIA może przetransportować aż 48 naczep!

Jakie rozwiązania intermodalne oferuje VIIA?

Specjalnością VIIA są Autostrady Kolejowe, rozwiązania intermodalne umożliwiające przewóz koleją konwencjonalnych naczep, dzięki innowacyjnej technologii Modalohr, pozwalającej na ładowanie jednostek na pociąg bez użycia dźwigu. Autostrady kolejowe dostosowane są do potrzeb transportu drogowego i nie wymagają specjalistycznego sprzętu, aby z nich korzystać. Poza tym, pozwalają skorzystać z zalet transportu intermodalnego bez utraty jakości jaką oferuje transport drogowy. Gwarantują bardzo dużą częstotliwość odjazdów pociągów oraz czas tranzytu podobny do drogowego. Możemy więc stwierdzić, że Autostrady Kolejowe VIIA łączą w sobie zalety transportu kolejowego i drogowego.

Iwona Okret, sales manager w firmie VIIA

Iwona Okret, sales manager w firmie VIIA

Jaka jest historia Autostrad Kolejowych VIIA?

Początki VIIA, spółki należącej do SNCF (Państwowych Kolei Francuskich), sięgają 2003 roku, gdy z inicjatywy SNCF i Trenitalia ruszyła AFA, Autopista Ferroviaria Alpina. Kolejna ważna data w historii VIIA to rok 2007, kiedy zostaje uruchomiona Lorry-Rail, pierwsza dalekobieżna autostrada kolejowa Bettembourg Le Boulou, która połączyła centralną Europę z Hiszpanią. Połączenie to stało się niezwykle popularne, niedawno zwiększyliśmy ilość kursujących na tej linii pociągów z 46 na 52 tygodniowo. Innym ważnym wydarzeniem w historii VIIA było wybudowanie terminala w Calais oraz uruchomienie linii Calais-Le Boulou, która pozwala na wygodny transport jednostek do Wielkiej Brytanii.

Czy proponowane przez VIIA rozwiązania cieszą się popularnością wśród polskich firm transportowych?

W ostatnich latach wzrosło bardzo zainteresowanie produktem intermodalnym. Polacy, choć tradycjonaliści, coraz częściej otwierają się na tego rodzaju rozwiązania w transporcie, chociażby ze względu na brak kierowców. Rośnie też zainteresowanie klientów zieloną logistyką. Coraz częściej decydują się na zakup naczep intermodalnych (typu huckepack), choć stanowią one nadal niewielki procent wszystkich jednostek na rynku polskim.

Autostrada kolejowa Bettembourg–Le Boulou cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich firm transportowych, gdyż pasuje do większości transportów miedzy Polską i Hiszpanią czy Niemcami i Hiszpanią lub też południową Francją. Połączenie to ułatwia przejazd przez Francję i pozwala na uniknięcie mandatów, które zdarzają się w transporcie „na kołach”. Z Bettembourga można również kontynuować transport koleją do Poznania, choć na tym odcinku kursuje znacznie mniej pociągów.

Czy rozrośnie się sieć intermodalnych połączeń VIIA?

Naszą misją jest rozbudowa sieci autostrad kolejowych w Europie, więc ciągle się rozwijamy. Aktualnie pracujemy nad dwoma ważnymi projektami: budową terminala pod Paryżem oraz wylansowaniem linii Bettembourg Mouguerre, planowanym na wrzesień 2025. Połączenie to umożliwi transport naczep intermodalnych i konwencjonalnych na północ Hiszpanii, w rejony wybrzeża atlantyckiego, gdzie jest duża koncentracja przemysłu. Będzie użyteczne również przy transportach w rejony Madrytu czy Portugalii, z pewnością zostanie docenione.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C