Jak to wygląda w praktyce?
Przykładowo, wykonaliśmy usługę frachtu dla spedycji, gdzie ustalony w zleceniu termin płatności wynosi 60 dni od momentu dostarczenia dokumentów przewozowych w postaci CMR, faktury oraz zlecenia. Korzystając ze skonta faktury, środki za wykonaną usługę uzyskamy nie po 60 dniach (zgodnie z warunkami zlecenia/umowy), lecz po upływie od 2 do 7 dni (co zależne jest od płatnika faktury, czyli podmiotu, z którym podjęliśmy się współpracy).
Dyskonto faktury, nie jest oczywiście opcją darmową. Decydując się na nie, musimy wziąć pod uwagę, iż od wartości netto faktury musimy odjąć określoną przez płatnika faktury stawkę skonta. U większości firm jest ona różna i waha się od 5% do nawet 14%.
Czy każdy płatnik oferuje skonto przewoźnikowi?
Z punktu widzenia przewoźników, byłaby to sytuacja idealna. Nikogo nie dziwi więc, że jest to najczęściej zadawane przez nich pytanie w momencie podejmowania współpracy z firmą spedycyjną. Coraz częściej jednak przewoźnicy słyszą od spedytorów, że nie oferują oni skonta. Dlaczego tak się dzieje?
Z biegiem lat oraz problemów nawarstwiających się w branży, które skumulowały się podczas ostatnich miesięcy pandemii SARS-CoV-2, niestety większość firm zrezygnowała z udzielania skonta swoim podwykonawcom. Oferowanie szybszej zapłaty stało się dla nich dużym obciążeniem finansowym.
Banki (w sporej mierze ze względu na pandemię) zmieniły swoje podejście do firm z branży TSL i niechętnie udzielają im kredytów obrotowych czy linii faktoringu odwrotnego. Przedsiębiorcy nie chcą także angażować środków własnych i tym samym narażać się na utratę płynności finansowej. Obecna sytuacja zmusiła wielu z nich do wycofania się ze skontowania faktur swoich przewoźników i utrzymywania terminów płatności na poziomie 60 dni.
Czy warto oferować skonto swoim kontrahentom?
Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista – jak najbardziej tak! Przede wszystkim dlatego, że spedycja, która oferuje skonto, jest w oczach przewoźnika bardziej wiarygodna. Jakie korzyści niesie ze sobą oferowanie takiego skonta?
- Możliwość stosowania długich terminów płatności bez ryzyka niezadowolenia czy próby negocjacji ze strony przewoźnika;
- Większa lojalność i chęć współpracy ze strony przewoźników (nie musi się on martwić, czy spedycja, z którą podjął się współpracy, za chwilę nie ogłosi upadłości lub będzie zwlekała z zapłatą za wykonaną usługę, dłużej niż zostało to wcześniej ustalone);
- Spedytor nie ponosi żadnych kosztów;
- Brak konieczności angażowania środków własnych;
- Jasne zasady współpracy;
- W zasadzie nic poza odbiorcą przelewu się nie zmienia.
Warto w ty miejscu podkreślić, że na skoncie korzystają obie strony. W jaki sposób spedytorzy mogą więc oferować skonto przewoźnikom bez angażowania środków własnych?
Podejmij współpracę z PragmaGO
Wszyscy Ci spedytorzy, którzy rozważają oferowanie skonta, powinni zainteresować się opcją współpracy z PragmaGO. Kim jest PragmaGO? To jedna z największych niebankowych instytucji finansowych oferujących całkowicie online szeroką gamę produktów dla firm z sektora MSP. Co zyskają obie strony oprócz szybkiej gotówki w przypadku przewoźnika i możliwości oferowania dyskonta przez spedytora? Proces finansowania, który w 100% odbywa się online, a formalności są ograniczone do minimum.
Wystarczy, że przewoźnik wypełni prosty formularz online i zaakceptuje warunki poprzez SMS. Warto wspomnieć w tym miejscu o konieczności wyrażenia zgody na cesję wierzytelności przez spedytora. Również tutaj proces został maksymalnie uproszczony i może on to zrobić z poziomu otrzymanej wiadomości e-mail. Środki wypłacane są do 2 godzin na konto wskazane przez przewoźnika w formularzu.
Zaletą e-skonta w PragmaGO jest również to, że przewoźnik ma jasno określoną, tylko jedną prowizję, dzięki czemu nie musi się martwić o niejasne warunki współpracy.
Postaw na skonto i zwiększ atrakcyjność oferowanych przez siebie usług. Chcesz dowiedzieć się więcej o usłudze? Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz tutaj: https://pragmago.pl/dla-partnerow/e-skonto/