Zrobotyzowane rozwiązanie AutoStore to sztandarowy produkt Element Logic. Na czym ono polega?
AutoStore to unikalne i innowacyjne rozwiązanie do automatycznego przechowywania i kompletacji zamówień średnich i małych elementów, opracowane przez Jacoba Hatteland Computer AS z Norwegii. System powstał z potrzeby optymalnego wykorzystania przestrzeni, dynamiki, efektywności energetycznej, skalowalności, materiałów i połączenia ze stacjami kompletacji jako opcja do konwencjonalnych automatycznych magazynów małych części (tzw. miniload) lub systemów shuttle.
Kompaktowy projekt systemu, bez korytarzy i półek, redukuje potrzebną powierzchnię o 70-80% w porównaniu do konwencjonalnych systemów. AutoStore to modułowy system, w którym liczba robotów i stacji roboczych jest determinowana przez wymagania wydajnościowe. System może zatem „rosnąć” wraz ze wzrostem wymagań logistyki klientów. Rozwiązanie może być instalowane samodzielnie lub zintegrowane z systemem przenośnikowym lub innymi technologiami intralogistycznymi.
Czym się wyróżnia na tle innych automatycznych rozwiązań?
To, czym wyróżnia się system AutoStore na tle innych rozwiązań automatycznych, to przede wszystkim:
– gęstość składowania – nie ma na świecie innego systemu automatycznego składowania, który byłby w stanie zeskładować taką ilość pojemników na tak małej i skomasowanej przestrzeni. W technologii AS pojemniki zeskładowane są jeden na drugim, a takie stosy ułożone są ściśle obok siebie, bez zbędnej przestrzeni. Hasło „stop airhausing. start warehousing” jest bardzo wymowne.
– elastyczność rozwoju – system AutoStore bardzo łatwo się rozbudowuje. Zawiera 5 modułów, które składa się trochę jak klocki lego. Potrzebna jest większa wydajność? Dokładamy robotów lub stacji roboczych. Potrzeba więcej wydajności – dostawiamy kolejne pojemniki w aluminiowej siatce (aluminiowy grid) i to bez zatrzymywania pracy aktualnego systemu. System „rośnie” wraz ze zwiększającymi się potrzebami klientów.
– dostępność systemu – w przypadku awarii robota (który składuje i transportuje właściwe pojemniki do i ze stacji roboczych) dokuje się go na antresoli serwisowej. A reszta robotów przejmuje jego zadania. Dzięki temu system jest zawsze dostępny, klient ma dostęp do wszystkich pojemników z towarem i nie ma przestojów.
– czas wdrożenia – dzięki temu, że system jest modułowy, czas wdrożenia waha się pomiędzy sześć a osiem miesięcy od podpisania umowy do przekazania go do eksploatacji.
– energooszczędność – system AutoStore zużywa bardzo mało energii, nie potrzebuje żadnego przyłącza, ponieważ pracuje na prądzie z sieci. 10 robotów zużywa tyle prądu co jeden czajnik elektryczny. Mamy klientów, którzy do zasilania systemu wykorzystują energię z paneli słonecznych.
Element Logic otrzymał pełne prawa do dystrybucji AutoStore w Europie. Gdzie rozwiązanie to można wykorzystać? W jakich branżach jest szczególnie przydatne?
Ostatnio przeglądaliśmy projekty, nad którymi pracujemy i okazało się, że żadna branża się nie powtarza i do tego zaledwie kilka projektów jest z branży e-commerce. A badaliśmy to pod kątem słynnego już boom’u w e-commmercie.
W naszym portfolio mamy projekty z branży e-com, retail, automotive, części zamiennych, tekstylnej, branży spożywczej (AS działa w środowisku od 2 stopni Celsjusza), produkcji (magazyny przyprodukcyjne), elektronicznej, 3 PL (a oni z kolei pracują dla różnych branż) i można byłoby tu wymieniać o wiele więcej. Gdzie zatem AS się nie sprawdzi? Przy towarach, które nie mieszczą się fizycznie do naszych pojemników i obsługiwane są głównie jako paleta oraz w mroźniach (póki co technologia ta nie pracuje w temperaturach minusowych).
Czy jest to rozwiązanie dla każdego?
Niekoniecznie. Nie jest to rozwiązanie dla dużych produktów, które ze względu na swoje rozmiary nie zmieszczą się do pojemnika o pojemności 75 l (pojemnik o wymiarach wewnętrznych 600×400×310 mm), ani dla środowiska mroźni.
Pytanie również, czy danemu klientowi w ogóle automatyka logistyczna jest potrzebna? Albo inaczej, czy istnieje zasadność jej zastosowania? Ale to już inna kwestia. Jeżeli natomiast klient myśli o zastosowaniu automatyki i poszukuje rozwiązania na produkty mieszczące się we wspominanym pojemniku – to zapraszam do kontaktu z nami. Przeanalizujemy dane, przedyskutujemy możliwości i zaproponujemy rozwiązanie skrojone dla klienta, z możliwością łatwej rozbudowy.
Co może zyskać klient Element Logic decydując się na AutoStore?
Po pierwsze, przestrzeń lub brak konieczności budowy/najmu nowej powierzchni magazynowej. Po drugie, wydajne i skalowalne rozwiązanie, które zapewni mu aktualne potrzeby oraz przyszły wzrost.
Dodatkowo ze strony Element Logic otrzyma profesjonalne wsparcie od etapu analizy danych, projektu, dostawy oraz serwisu.
Mija pierwsza połowa 2021 r. Jaki to był czas dla firmy i jakie będą kolejne miesiące?
Przyznam, że bardzo owocny! Pod koniec zeszłego roku rozpoczęliśmy budowę pierwszego systemu AutoStore w Polsce, także początek roku stał pod znakiem uruchomienia magazynu. Wiem też, że nasz klient jest bardzo zadowolony ze współpracy.
W styczniu podpisaliśmy list intencyjny na budowę kolejnego magazynu AutoStore i zgodnie z harmonogramem projektu powinniśmy wejść do obiektu i rozpocząć montaż z początkiem przyszłego roku. Kolejne miesiące pracy przyniosły nam dwa kontrakty! Biorąc pod uwagę wszystkie harmonogramy, do połowy przyszłego roku będziemy mieć już cztery działające AsutoStore’y w Polsce. Mam również nadzieję, że nie jest to jeszcze nasze ostatnie słowo.