Jak można sobie poradzić w nienajlepiej zapowiadającej się najbliższej przyszłości

C

27-01-2022

Jakie są prognozy dotyczące łańcucha dostaw na rok 2022? Niewiele się zmieni w stosunku do sytuacji w roku 2021. Podobnie jak w roku ubiegłym, załadowcy, przewoźnicy i dostawcy usług logistycznych będą musieli zmagać się z niedoborami siły roboczej, zakłóceniami w łańcuchu dostaw, wąskimi gardłami w infrastrukturze i ograniczoną przepustowością we wszystkich rodzajach transportu.

Ciąg dalszy problemów na morzu

Chociaż w powyższych obszarach nastąpiło pewne złagodzenie sytuacji, firmy nadal będą musiały stawiać czoła ciągłym utrudnieniom w przepływach łańcucha dostaw i zarządzaniu zapasami. Weźmy na przykład żeglugę morską. Według danych Supply Chain Data Insights z project44, średnie opóźnienia przesyłek z Chin do portów Zachodniego Wybrzeża USA wzrosły w ubiegłym roku o 114% w porównaniu z tym samym okresem w roku 2020. Stwierdzono również, że średnie opóźnienie przesyłek z Chin do Europy również wzrosło, w tym wypadku o 172% w 2021 roku w porównaniu z rokiem 2020.

Biorąc pod uwagę zalegające w portach kontenery i ograniczone możliwości żeglugi oceanicznej, jest mało prawdopodobne, że w pierwszej połowie 2022 roku czas tranzytu w żegludze światowej powróci do poziomu sprzed pandemii.

Nie widać zmian na lepsze w transporcie ciężarowym

Sytuacja w zakresie przewozów drogowych nie jest dużo lepsza, ponieważ popyt na usługi transportowe przewyższa podaż. W ubiegłym roku rynek spotowy dla przewozów ciężarowych był szczególnie napięty, co spowodowało gwałtowny wzrost stawek, a oczekuje się, że w tym roku sytuacja ta się utrzyma.

Podstawową przyczyną problemu jest brak osób chętnych do siadania za kierownicą ciężarówki w celach zarobkowych. Niedobór kierowców będzie się pogłębiał, ponieważ więcej osób przechodzi na emeryturę niż pojawia się nowych, które do tego trzeba odpowiednio przeszkolić. Niedobór siły roboczej wpływa zarówno na dystrybucję jak i produkcję w całym łańcuchu dostaw. Chociaż produkcja i magazynowanie mogą w pewnym stopniu polegać na rosnącej automatyzacji, sektor transportowy pozostaje na razie w dużym stopniu uzależniony od pracowników obsługujących sprzęt.

Zminimalizuj te problemy dzięki widoczności

Firmy stojące w obliczu kontynuacji problemów z łańcuchem dostaw, z którymi borykały się w ubiegłym roku, nie mogą sobie pozwolić na bezczynność, gdyż w przeciwnym razie pozostaną zdane na łaskę wąskich gardeł i zakłóceń.

Platforma widoczności transportu multimodalnego w czasie rzeczywistym project44 zapewnia firmom widoczność przesyłek w tranzycie aż do poziomu zamówienia, dzięki czemu mogą one zidentyfikować odchylenia w czasie realizacji przesyłek i zamówień, które mają wpływ na uzupełnianie zapasów i dostępność produktów. Mając dostęp do informacji w czasie rzeczywistym, menedżerowie łańcucha dostaw mogą dostosowywać dystrybucję, zaopatrzenie i produkcję w celu uniknięcia problemów i zapewnienia ciągłości dostaw do klientów.

Tomasz Swolkien

Sales Director Central & Eastern Europe (CEE) Polska, project44

Dowiedz się więcej o project44, kliknij tutaj

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C