Każde ogniwo ma znaczenie

C

13-04-2021

Współczesny specjalista od nowoczesnego łańcucha dostaw musi być ekspertem w bardzo wielu dziedzinach, ponieważ obejmuje on bardzo szeroki obszar i wiele działań. Jak nazwa wskazuje, łańcuch dostaw to powiązanie wielu ogniw, które powinny ze sobą współdziałać. Wycinkowe traktowanie i wybiórcze skupianie się tylko na poszczególnych aspektach to strata czasu i potencjału. Należy pamiętać, że nowoczesne podejście do łańcuchów dostaw wynika nie tylko z potrzeb firm i klientów, ale też z sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się od ponad roku.

Łańcuch dostaw to proces, który mówi co i kiedy będzie potrzebne klientowi. Pojęcie to cały czas ewaluuje, dostosowuje się do potrzeb i zmian zarówno lokalnych, jak i globalnych. Nowoczesny łańcuch dostaw opiera się przede wszystkim o partnerstwo, współdziałanie i współdzielenie danych oraz zasobów.

 

Kryzys na plus?

Od zawsze zarządzający łańcuchami dostaw próbują prognozować pewne wydarzenia i przygotować odpowiednią strategię na sytuację kryzysową. Jednak nikomu nie udało się przewidzieć kryzysu związanego z COVID-19. To co się wydarzyło w ostatnich kilkunastu miesiącach wpłynęło bardzo wyraźnie na kształt łańcuchów dostaw na całym świecie. Wbrew pozorom, kryzys to nie tylko  zagrożenia – to również okazja do zmian na lepsze i na wdrożenie modyfikacji.

–     W wyniku sytuacji covidowej łańcuchy dostaw stały się bardziej transparentne, krótsze i bardziej elastyczne, a przez to bezpieczniejsze. Wzrosło zainteresowanie innowacjami, których wcześniej i tak było wiele, ale nie zawsze były brane pod uwagę jako element niezbędny. Obecnie wszelkie innowacje są intensywnie analizowane i wdrażane bardziej zdecydowanie, ponieważ firma, która nie spogląda na innowacje, stoi w miejscu – analizuje Tomasz Sączek, dyrektor zarządzający w IPP Polska.

 

Za korzystaniem z usług e-commerce podąża ogromna ilość danych do zarządzania, analizowania i katalogowania. Na ten obszar wkracza digitalizacja, czyli cyfryzacja działań firmy. Niestety, jest to nadal słaby punkt łańcuchów dostaw, również w Polsce.

 

Więcej magazynów a rozwój e-commerce

W różnych dziedzinach, powiązanych z łańcuchami dostaw, zauważalne są zmiany podejścia do tego zagadnienia. W czasach przedcovidowych funkcjonowało konkretne i sprawdzone  przeświadczenie, że kupujemy towar od jednego dostawcy w dużych ilościach, ponieważ otrzymujemy atrakcyjniejszą cenę. Obecnie nowoczesny łańcuch dostaw korzysta ze zdywersyfikowanych źródeł dostaw, choćby dlatego, że jak pokazał kryzys, z Chin nie wszystko jest tak płynnie dostarczane do Europy. To poczucie niepewności wywołało u wielu firm potrzebę magazynowania na czarną godzinę. Rynek polski od wielu lat jest jednym z topowych rynków, jeśli chodzi o przyrost powierzchni magazynowych. Ale to nie tylko efekt COVID i dbania o własne bezpieczeństwo. To także efekt rozwijającego się dynamicznie rynku e-commerce w Polsce. Jest to zwłaszcza widoczne w przypadku sieci handlowych, które wcześniej nie analizowały wejścia w e-commerce, nie dostrzegając w nim aż takiego  potencjału.

 

IPP jako firma poolingowa wspiera zrównoważony rozwój, który ma kluczowe znaczenie dla jej działalności, np. poprzez zmniejszanie śladu węglowego lub poddawanie recyklingowi na biomasę wymienionych drewnianych elementów po naprawie palet.

Digitalizacja i globalizacja

Za korzystaniem z usług e-commerce podąża ogromna ilość danych do zarządzania, analizowania i  katalogowania. Na ten obszar wkracza digitalizacja, czyli cyfryzacja działań firmy. Niestety, jest to nadal słaby punkt łańcuchów dostaw również w Polsce, cały czas do wypracowania.

– Coraz więcej firm widzi ogromną szansę w digitalizacji, nie tylko poprzez ograniczanie kosztów i minimalizowanie kontaktu człowieka z człowiekiem. Firmy zaczynają się digitalizować eliminując papier z procesów logistycznych, widząc jak wiele mogą na tym zyskać – mówi Tomasz Sączek.

Wybór przechowywania danych w chmurze, przetwarzanych i przesyłanych coraz szybciej, w coraz krótszym czasie, sprawia że jeszcze bardziej stajemy się częścią globalnej wioski, żyjąc i umacniając globalne relacje. W biznesie jest to tym bardziej pożądane.

 

Obecnie nowoczesny łańcuch dostaw korzysta ze zdywersyfikowanych źródeł dostaw, choćby dlatego, że jak pokazał kryzys, z Chin nie wszystko jest tak płynnie dostarczane do Europy.

 

Technologia i automatyzacja

Nowoczesne łańcuchy dostaw korzystają coraz intensywniej z nowych rozwiązań technologicznych. Ale, o ile mamy rozwiązania technologiczne i mamy w czym wybierać, to niestety nie zawsze firmy wiedzą jak je wdrożyć. Wynika to przede wszystkim z braku specjalistów od wdrażania nowoczesnych technologii. A jest o co walczyć, bo w tej kategorii pojawia się co chwilę wiele interesujących zagadnień – choćby sztuczna inteligencja, która pomaga zarządzać, analizować i dbać o bezpieczeństwo, np. kierowców i ładunków w transporcie. Duże znacznie ma także automatyzacja procesów w firmach logistycznych czy handlowych – pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa, szybkości i wydajności pracy. Automatyzacja może dotyczyć m.in. zakupu i instalacji nowoczesnych urządzeń, których rolą jest ułatwienie wysokiego składowania produktów, czy pakowanie towarów na palety. Te ostatnie także powinny być jak najwyższej jakości i trwałości.

–  Liczy się także to, jak przechowywane są produkty. Aby w pełni wykorzystać możliwości magazynowe, towar składowany jest coraz wyżej, na odpowiednich paletach i specjalistycznych skrzyniach, których zdejmowanie, transportowanie i ponowne umieszczanie nie powinno sprawiać problemu oraz powinno gwarantować najwyższe bezpieczeństwo. Uszkodzona lub niskiej jakości paleta może zakłócić przebieg tych skrupulatnie przygotowanych procesów, a to może  spowodować opóźnienia w procesie logistycznym lub uszkodzenie zautomatyzowanej linii magazynowej. Dlatego solidna i trwała paleta staje się dosłownie podstawą i istotnym ogniwem w zaawansowanym procesie automatyzacji – ocenia Tomasz Sączek.

 

Uszkodzona lub niskiej jakości paleta może zakłócić przebieg skrupulatnie przygotowanych procesów, a to może spowodować opóźnienia w procesie logistycznym lub uszkodzenie zautomatyzowanej linii magazynowej.

Niedobory kadrowe

Kolejnym ważnym aspektem w nowoczesnym łańcuchu dostaw jest czynnik ludzki. W logistyce odczuwalny jest od kilku lat brak zasobów ludzkich, zwłaszcza wykwalifikowanych pracowników. Coraz większe zapotrzebowanie na usługi logistyczne i więcej magazynów wymuszają uzupełnianie kadr, a na pewno lepsze zarządzanie nimi.

– Kiedyś brakowało kadr, obecnie także nie narzekamy na ogromną liczbę ludzi do pracy. Czas pandemii zweryfikował podejście do człowieka. Stał się on tzw. wąskim gardłem w niektórych elementach procesu logistycznego: choruje, przenosi wirusy. Należy eliminować go z procesu tam, gdzie to możliwe, aby unikał nudnych i powtarzalnych czynności. Warto lepiej wykorzystywać posiadane zasoby ludzkie do bardziej kreatywnych zajęć, a proste i nudne czynności pozostawić robotom albo cobotom – mówi Tomasz Sączek.

 

Zrównoważony rozwój

Planując i modelując łańcuchy dostaw należy zwracać baczną uwagę na zrównoważony rozwój, troskę o środowisko, rozsądne wykorzystywanie zasobów.

– Tzw. zielona logistyka to świadoma dbałość o środowisko i przemyślane korzystanie z tego, co mamy. Jako firma poolingowa wspieramy zrównoważony rozwój, który ma kluczowe znaczenie dla naszej działalności, np. poprzez zmniejszanie śladu węglowego lub poddawanie recyklingowi na biomasę wymienionych drewnianych elementów po naprawie palet – mówi Tomasz Sączek.

Częścią zrównoważonego rozwoju jest także ekonomia współdzielenia, która cały czas zyskuje na znaczeniu w nowoczesnych łańcuchach dostaw – wykorzystujemy zasoby, które mamy i nie twórzmy nowych, dzielmy się nimi.

– Każdy z nas ma do czynienia z ekonomią współdzielenia praktycznie każdego dnia, np. z car-sharingiem, czyli wynajmowaniem samochodów, które na dobre zagościło w polskich miastach. Na Zachodzie funkcjonują firmy kurierskie posiadające pokaźną flotę pojazdów do rozwożenia przesyłek, która w niedziele „odpoczywa” na parkingach, oczekując na dni robocze. W ramach ekonomii współdzielenia, firmy udostępniają te pojazdy lokalnym mieszkańcom, aby mogli je wykorzystać np. podczas przeprowadzki. To świetny przykład dobrodziejstw i korzyści, jakie niesie ze sobą ekonomia współdzielenia nastawiona na zrównoważony rozwój i dbałość o środowisko – ocenia Tomasz Sączek. |

https://www.ipp-pooling.com/pl

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C