Lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych na terenie zakładu: droga do inteligentnego zarządzania placem

C

17-05-2021

Wydajność i bezpieczeństwo procesów to z pewnością najsilniejsze argumenty przemawiające za wprowadzeniem inteligentnego zarządzania placem. Zazwyczaj chodzi tutaj o przejrzystość (kto znajduje się na terenie zakładu?), informacje (co gdzie się znajduje na terenie zakładu?) i czas (jak długo ktoś lub coś znajduje się na terenie zakładu?). Ale co dokładnie decyduje o tym, że logistyka zakładu, a tym samym oprogramowanie Yard Management, stają się inteligentne?

Poniższy artykuł podejmuje ten temat i przedstawia perspektywę możliwej cyfryzacji i automatyzacji w obszarze logistyki placu. Nie tylko ze względu na pandemię koronawirusa oba aspekty mają potencjał, aby realizować wiele procesów, jeszcze bardziej ograniczając kontakty (co jest bezpieczniejsze dla personelu) oraz optymalizować je w tym zakresie.

 

Co oznacza Yard Management z punktu widzenia firmy leogistics?

Procesy logistyczne przed i na terenie zakładu mają ogromny wpływ na efektywność i skuteczność przepływu towarów. Yard Management to rodzaj oprogramowania, które harmonizuje przepływ towarów, środków transportu i informacji. Nadrzędnym celem jest przejrzysta realizacja transportu wewnątrz zakładu oraz jego efektywne planowanie i zarządzanie.

Przykładowe procesy na inteligentnym podwórku

 

Co sprawia, że plac staje się inteligentny?

W ramach inteligentnego placu zakłada się kilka celów, a zalicza się do nich skrócenie czasu oczekiwania wszystkich uczestników procesu (takich jak kierowcy samochodów ciężarowych i pracownicy magazynu), optymalne wykorzystanie punktów załadunku oraz skrócenie czasu przepustowości. Aby osiągnąć te cele, warto spojrzeć na procesy logistyczne z różnych perspektyw.

 

Rezerwacje przedziałów czasowych – miej oko na możliwości załadunku i rozładunku

 

W pełni cyfrowe procesy zapewniają większą płynność działania

Ten, kto stawia na przejrzystość i zarządzanie przez wyjątki, potrzebuje zawsze wyrazistego obrazu wszystkich procesów zachodzących na terenie zakładu. Aby uzyskać informacje na takim poziomie, konieczna jest cyfrowe przedstawienie procesów i rejestracja ich statusu w czasie rzeczywistym. Tam, gdzie dziś pracuje się z wykorzystaniem radia lub telefonu, aplikacje mogą okazać się pomocne w komunikowaniu się z kierowcami odnośnie zleceń i statusu zadań. Tam, gdzie dotychczas przekazywano informacje na papierze lub odhaczano na listach, użytkownicy mogą postawić na obieg elektroniczny i aplikacje mobilne.

Cyfryzację placu uzupełnia zastosowanie czujników i Internetu Rzeczy (IoT): Na przykład, jeśli załadunek odbywa się tylko wtedy, gdy w strefie udostępnienia towaru temperatura oscyluje w określonym zakresie, wskazane jest połączenie inteligentnych termometrów z mechanizmem otwierania bram. Procesy załadunku i temperatury mogą być monitorowane w głównej dyspozytorni.

Czy proces gate-in dla pojazdów własnych ma być zautomatyzowany? Przy szlabanie przydatne są wtedy kamery OCR, które zapewniają automatyczne jej otwarcie po rozpoznaniu tablic rejestracyjnych samochodów ciężarowych z własnej floty.

Terminale samoobsługowe przy wjeździe, wywoływanie samochodów ciężarowych za pomocą powiadomień push oraz kierowanie ruchem za pomocą tablic nawigacyjnych usprawniają ruch w zakładzie bez straty czasu i podejmowania samodzielnych działań.

Wszystko pod kontrolą ‒ śledzenie sprzętu i inteligentne zarządzanie kontenerami

Śledzenie w czasie rzeczywistym i wizualizacja w czasie rzeczywistym umożliwiają głównej dyspozytorni ustalanie różnic i interwencję w bieżące procesy w celu ich korekty, nawet z dużej odległości. Jakie jest aktualne obłożenie bramy? Jak bardzo zapełniona jest strefa oczekiwania? Czy na placu jest wystarczająco dużo nadwozi wymiennych? Jeśli pojazdy i kontenery zostały wyposażone w jednostki śledzące, można śledzić je na mapie, identyfikować problemy na wczesnym etapie i uniknąć dużych nakładów w związku z ich poszukiwaniem. Czujniki zainstalowane na podłodze w otwartych magazynach lub systemy laserowe w silosach rejestrują stany magazynowe w czasie rzeczywistym i umożliwiają optymalizację procesów zarządzania towarami dzięki automatycznej rejestracji zmiany stanu towarów.

Mapy ciepła mogą pomóc w identyfikacji nieefektywnych procesów lub przeciążonych zasobów. Na podstawie informacji dostarczanych przez procesy i czujniki można wysnuć wnioski na temat jakości planowania, wykorzystując informacje uzyskane z realizacji.

 

Bliskie powiązanie przynosi korzyści w zakresie współpracy i szacowania kosztów

Czy uwzględniasz już w swoich planach szczegółowe informacje o dostawach i odbiorach? Czy znasz dane kierowcy i pojazdu już podczas podjazdu?

Im wyższy poziom zintegrowania z pozostałymi procesami w przedsiębiorstwie i łańcuchem dostaw, tym bardziej zróżnicowane możliwości wykorzystania informacji. Współpraca w ramach łańcucha dostaw umożliwia wykorzystanie przekazywanych w czasie rzeczywistym informacji o podjeżdżających samochodach ciężarowych do planowania lub śledzenia dostaw aż po potwierdzenie dostawy. Powiązanie systemu Yard Management z systemem ERP w ramach własnej infrastruktury informatycznej może umożliwić szczegółową obserwację kosztów logistycznych.

Inteligentne rozwiązania oparte na logice już dziś wspierają planowanie i zmianę harmonogramu slotów samochodów ciężarowych

 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji redukuje ilość obowiązków i zwiększa wydajność. Do tego możliwości zastosowania systemów uczących się i AI, zwłaszcza w chmurze, stają się coraz bardziej zróżnicowane.

Inteligentne rozwiązania oparte na logice już dziś wspierają planowanie i zmianę harmonogramu slotów samochodów ciężarowych. Systemy uczą się i zmieniają w ten sposób rutynowe rozwiązania, na przykład podczas ustalania priorytetów dostaw.

 

Co to oznacza dla branży, w której działa firma?

System Yard Management musi spełniać różne wymagania w różnych sektorach i branżach. Wynika to głównie z odpowiednich struktur logistycznych, dywersyfikacji produktów, ale również z uwarunkowań fizycznych danej lokalizacji logistycznej.

 

Producent dóbr konsumpcyjnych

Duża rotacja, często zmieniające się kontakty na rampie, wymiana palet i bardzo ścisłe powiązanie z logistyką magazynową to cechy szczególne w sektorze produktów szybkozbywalnych FMCG. Dzięki zastosowaniu zarządzania oknami czasowymi oraz ścisłemu powiązaniu procesów magazynowych i transportowych można osiągnąć już pierwsze cele w ramach inteligentnego placu. Na podstawie planowania okien czasowych magazyn jest informowany, kiedy nastąpi załadunek danego transportu. Dzięki temu może on następnie przekazać placowi odpowiedni przydział bram.

Celem jest, aby właściwy towar był dostępny we właściwym czasie, na właściwej rampie, a magazyn i plac były informowane z wyprzedzeniem o dokładnej godzinie przyjazdu samochodu ciężarowego. Dzięki zintegrowaniu rozwiązań telematycznych, zlecenia wydania towaru z magazynu mogą być uruchamiane w pełni automatycznie. Wjazd, wywołanie bramy i komunikacja z kierowcą mogą być wspierane przez aplikacje i czujniki. Jeśli procesy są dobrze skoordynowane, czas oczekiwania jest bardzo krótki lub zredukowany do zera. Utratę informacji z powodu barier językowych można również zminimalizować dzięki zastosowaniu wielojęzycznych aplikacji.

 

W sektorze ogólnej logistyki kontraktowej, dzięki uproszczonym danym podstawowym i odtworzeniu procesów w ramach Yard Management i zarządzania oknami czasowymi w chmurze, lokalizacje i usługi można wyświetlić na żywo w ciągu kilku godzin.

 

Park chemiczny

Logistyka chemiczna i związane z nią procesy w parku chemicznym stawiają szczególne wymagania w zakresie Yard Management. W zależności od transportowanego towaru i regionu klienta, na placu niezbędne jest często odtworzenie różnych multimodalnych łańcuchów transportowych. Zalicza się do nich klasyczny transport samochodem ciężarowym towarów w opakowaniach, transport drogowy lub kolejowy towarów płynnych luzem, obsługa kontenerów zbiornikowych, procesy składowania kontenerów, obsługa statków żeglugi śródlądowej oraz wsparcie kompletnych procesów utylizacji. Ze względu na niebezpieczny charakter ładowanych i transportowanych towarów, aspekt ten musi być oczywiście uwzględniony również w ramach Yard Management – ze szczególną ostrożnością i odpowiednimi kontrolami personelu i sprzętu załadunkowego.

Zautomatyzuj swoje procesy od odprawy, poprzez przetwarzanie na placu, aż po ewidencjonowanie

 

Dostawca usług logistycznych

Dostawcy usług logistycznych lub dostawcy usług logistyki kontraktowej muszą być w stanie obsłużyć w swoich lokalizacjach wielu różnych klientów o indywidualnych wymaganiach. Oprócz zintegrowania systemu z systemem klienta (awizacje) i odpowiednimi spedytorami w zakresie dostawy i odbioru, należy również odtworzyć procesy specjalne, takie jak usługi wartości dodanej lub kontrole na placu.

Widać to wyraźnie na przykładzie zakładów motoryzacyjnych (placu dla pojazdów gotowych): Oprócz usług wartości dodanej, takich jak montaż lusterek lub wymiana i montaż akumulatorów, należy przeprowadzać kontrole uszkodzeń i realizować je cyfrowo. Gdzie więc tkwi potencjał w kontekście inteligentnej realizacji?

Zlecone zadania mogą być przetwarzane za pomocą aplikacji i dokumentowane cyfrowo. Na podstawie danych lokalizacyjnych można stworzyć dokładny obraz czasu i miejsca świadczenia usług. Inteligentne kamery z funkcją rozpoznawania optycznego (OCR) mogą rozpoznawać wzory lub uszkodzenia już w momencie przejęcia pojazdów.

Również w sektorze ogólnej logistyki kontraktowej procesy mogą przebiegać w sposób bardziej inteligentny. Dzięki uproszczonym danym podstawowym i odtworzeniu procesów w ramach Yard Management i zarządzania oknami czasowymi w chmurze, lokalizacje i usługi można wyświetlić na żywo w ciągu kilku godzin.  Oprócz inteligentnego wykorzystania, istnieje również inteligentna przewaga kosztowa dla wysoce elastycznego modelu biznesowego.

Zarządzanie placem w oparciu o SAP z leogistics d.s.c.

 

Potencjał oszczędnościowy dzięki efektywnej logistyce zakładu

Niezależnie od stopnia cyfryzacji i automatyzacji, koszty można ograniczyć już dzięki efektywnemu kreowaniu procesami na placu. Okresy postoju można zredukować lub nawet ich uniknąć, jeśli procesy załadunku i rozładunku są dokładnie zaplanowane, a faktycznie dostępne zasoby są dostosowane do ilości pracy. Czasy przepustowości ulegają skróceniu, jeśli środki transportu znajdują się we właściwym czasie na właściwym miejscu. Wysoki poziom stabilności procesów w obszarze całego placu zmniejsza nakłady związane z zarządzaniem i kontrolą.

Rosnąca automatyzacja sprawia, że procesy są mniej podatne na błędy i łatwiejsze do skoordynowania. Stwarza to dalsze możliwości obniżenia kosztów.

System Yard Management musi spełniać różne wymagania w różnych sektorach i branżach. Wynika to głównie z odpowiednich struktur logistycznych, dywersyfikacji produktów, ale również z uwarunkowań fizycznych danej lokalizacji logistycznej.

 

Rozwiązania firmy leogistics

Zagadnienie dotyczące podłączenia sprzętu (wagi, terminal, systemy kamer itp.) odgrywa ważną rolę w tworzeniu inteligentnych systemów logistycznych, podobnie jak włączenie w ten proces urządzeń mobilnych. Dlatego też prosta, ustandaryzowana możliwość integracji systemów YMS jest podstawowym elementem zarządzania placem. W ten sposób można na różne sposoby tworzyć cyfrowe, zoptymalizowane, zautomatyzowane i w razie potrzeby nie wymagające kontaktu procesy w obrębie placu.

Zaleca się, aby najpierw zdecydować się na rodzaj oprogramowania. Dla klientów SAP firma leogistics GmbH oferuje leogistics d.s.c. Firmy znajdą tutaj oprócz podstawowych funkcji również optymalne możliwości tworzenia scenariuszy w obszarze Internetu Rzeczy (IoT) i stawiania na inteligentne procesy. W obszarze poza SAP oferuje się opartą na chmurze platformę logistyczną myleo / dsc. Można wybierać z niej pojedyncze moduły lub łączyć je ze sobą.

 

André Käber

prezes zarządu leogistics GmbH (www.leogistics.com)

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C