Logistyczny „one-stop shop” dla branży DIY

C

30-05-2022

Wielozadaniowość to sztuka. Wykonywanie różnych zadań w tym samym czasie i w zmiennych warunkach to cecha charakterystyczna rzeczywistości w dobie pandemii COVID-19. Kluczowym aspektem tego procesu jest postępująca cyfryzacja kanałów komunikacji i procesów zakupowych. DACHSER DIY Logistics wspiera zachodzące zmiany i związane z nimi wyzwania dla branży remontowo-budowlanej.

Kryzys może być szansą. Stało się tak w przypadku marketów budowlanych i centrów ogrodniczych. Konieczność pozostania w domach i ograniczone możliwości spędzania czasu wolnego spowodowały boom remontowy. Znajduje to odzwierciedlenie w danych opublikowanych przez Niemieckie Stowarzyszenie Sprzedawców Artykułów Wyposażenia Domów, Budownictwa i Ogrodnictwa (BHB): przy łącznej wartości sprzedaży w Niemczech na poziomie 22,14 mld euro, w 2020 r. markety DIY i centra ogrodnicze odnotowały wzrost o 13,8%.

Remedium na lockdown był handel elektroniczny. Według danych Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu Elektronicznego i Sprzedaży Wysyłkowej (BEVH) sprzedaż e-commerce (brutto) wzrosła o 23,2% do 45,2 mld euro w pierwszych sześciu miesiącach 2021 r. Dyrektor zarządzający BEVH Christoph Wenk-Fischer dostrzega w tym pierwsze oznaki „znaczącej zmiany”, która prawdopodobnie utrzyma się po pandemii.

Ludzie znaleźli w e-handlu niezawodnego partnera i korzystają z tego rozwiązania w sposób jeszcze bardziej naturalny niż wcześniej. Można z tego wywnioskować, że znaczenie internetowego handlu detalicznego, a przede wszystkim inteligentnego łączenia kanałów sprzedaży online i offline, czyli omnichannel, będzie w branży nadal rosło.

PROMOCJA

PROMOCJA

 

Partnerstwa strategiczne na wagę złota

We wszystkich tych scenariuszach rozwoju branży DIY, logistyka odgrywa kluczową rolę. –Przedsiębiorstwa potrzebują przede wszystkim strategicznego partnerstwa, które utoruje drogę nowym modelom biznesowym – mówi Jens Wollmann, Head of Corporate Solutions and Department Head DACHSER DIY Logistics. Aby jednak było to możliwe, muszą one najpierw zapewnić bezproblemowy, przejrzysty przepływ towarów i związanych z nimi danych – z fabryki w Azji do punktów sprzedaży lub, w zależności od preferencji odbiorcy, prosto pod jego drzwi.

Trzeba jednak pamiętać, że pandemia jest nadal zagrożeniem potęgowanym przez sytuację rynkową. W końcu zamknięcie zakładów produkcyjnych, granic czy punktów sprzedaży detalicznej podczas lockdownu to nie jedyne problemy. Mamy też do czynienia z przeciążeniem łańcuchów dostaw, którego skutki są obecnie odczuwalne na całym świecie. Niezależnie od tego, czy chodzi o zatory na globalnych szlakach handlowych, rosnący niedobór kontenerów i palet, międzynarodowe spory celne i handlowe, czy też brak kierowców w Europie, wszystkie te zjawiska mają daleko idący wpływ na zwykłe procesy logistyczne, a ostatecznie na strukturę kosztów i cen. Wynika to z faktu, że odporne łańcuchy dostaw, które opierają się na szerokiej grupie dostawców, są z natury rzeczy bardziej złożone.

 

Zasoby sieciowe mają kluczowe znaczenie

– Zarządzanie łańcuchami dostaw zależy od dobrze wyposażonych, solidnych, a jednocześnie zrównoważonych sieci transportowych i logistycznych – podkreśla Wollmann. Bezpieczeństwo, jakość i przejrzystość, które w obecnej sytuacji przebijają efektywność i szybkość jako czynniki sukcesu, wynikają z jednolitej sieci i zintegrowanego systemu informatycznego. Do tego dochodzi zaangażowanie i poświęcenie wykwalifikowanych i doświadczonych specjalistów logistyki, którzy potrafią znaleźć rozwiązania nawet w trudnych sytuacjach. Innym ważnym czynnikiem dla tego sektora jest planowanie zapasów z wyprzedzeniem w celu zapewnienia dostępności towarów w sezonie jesienno-zimowym. Oparte na tych zasobach sieciowych rozwiązanie branżowe DACHSER DIY Logistics jest rozwijane od ponad 20 lat we współpracy z producentami i detalistami.

Podstawowym elementem tej usługi jest wsparcie firm w procesie zarządzania zmianą. Jeszcze przed wybuchem pandemii w logistyce umacniał się trend omnichannel. – Przedsiębiorcy zaczęli oferować różne indywidualne opcje zakupu i doświadczenia zakupowe w segmentach B2B i B2C – wyjaśnia Jens Wollmann. Punktem wyjścia jest elastyczny wybór, począwszy od doradztwa w sklepie i wsparcia online za pośrednictwem aplikacji, po możliwość obejrzenia, a nawet wypróbowania poszczególnych produktów w najbliższej placówce. Klienci mogą następnie zabrać swoje zakupy ze sobą, umówić się na odbiór w sklepie albo zamówić wygodną dostawę do domu.

 

Pełna integracja

W przypadku logistyki DIY oznacza to uwzględnienie wszystkich tych procesów i wytyczenie kierunków takiej cyfrowo-analogowej podróży klienta. Dobrym przykładem jest powiadomienie o dostawie, które jest wysyłane automatycznie, gdy tylko przesyłka wyrusza w drogę do odbiorcy. Za pomocą interfejsów, elektronicznej wymiany danych (EDI), łączy oraz portali, magazyny, terminale tranzytowe, punkty sprzedaży czy showroomy, a w końcu indywidualni odbiorcy są zintegrowani z procesami transportowymi i logistycznymi.

 

DACHSER DIY Logistics jak „one-stop store”

Rozwiązania B2C wiążą się zazwyczaj z większą złożonością i wyższymi kosztami, ponieważ czas przestoju w terminalach tranzytowych jest znacznie dłuższy, a procesy powiadamiania bardziej skomplikowane. Efektywne zarządzanie tą złożonością opiera się głównie na dużych sieciach logistycznych, takich jak te obsługiwane przez DACHSER. Dzięki doświadczeniu, wyspecjalizowanej kadrze i technologiom cyfrowym, rozwiązanie branżowe DACHSER DIY Logistics staje się kompleksowym rozwiązaniem dla wszystkich potrzeb transportowych i logistycznych. W czasach transformacji jest to niezwykle istotne. W końcu wielozadaniowość to umiejętność, której się uczymy.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C