NOWE NACZEPY CHŁODNICZE DLA JERONIMO MARTINS POLSKA

C

17-12-2021

Sieć detaliczna Biedronka, należąca do portugalskiej grupy Jeronimo Martins, działa w Polsce od ponad 25 lat. W tym czasie umiejętnie ulokowała w ok. 1,1 tys. miejscowości ponad 3 tys. sklepów: zarazem blisko klientów i z dogodnym dostępem dla zaopatrzenia. Jest to wielkie przedsięwzięcie logistyczne. Każdego dnia pojazdy uzupełniające towar w sklepach pod szyldem z uśmiechniętą biedronką pokonują ponad 400 tys. km, wykonując z 16 centrów dystrybucyjnych 3 tys. kursów, przewożąc 85 tys. palet z ładunkiem.

Jeronimo Martins Polska korzysta z wynajmowanego transportu, wiążąc go zoptymalizowanym systemem dostaw. Wymaga od partnerów pojazdów nowoczesnych i ekologicznych; w tym ostatnim pojęciu mieści się także jak największa pojemność paletowa, by ograniczyć do minimum liczbę dostaw. Dlatego w skład floty obsługującej sieć wchodzą zestawy naczepowe. Najbardziej wpadają w oko te z naczepami dwuosiowymi, ale w wielu lokalizacjach jest możliwy także rozładunek naczep trzyosiowych. Właścicielem wszystkich naczep jest firma użyczająca je przewoźnikom na zlecenie Jeronimo Martins Polska. Zaletą takiego schematu organizacyjnego jest m.in. stały nadzór nad stanem technicznym pojazdów.

Ponad 300 nowych naczep

Poprzedni rok wykazał logistykom, że rynek detaliczny, wydawałoby się poukładany i stabilny, może przynieść wszelkie niespodzianki, łącznie ze podwojeniem popytu na niektóre produkty dosłownie z dnia na dzień. Na takie sytuacje trzeba się przygotować, dysponując pojazdami, które nie zawiodą w potrzebie. Stąd kolejne zamówienie na ponad 300 nowych naczep chłodniczych  dla JMP. Kontrakt jest finansowany przez firmę Petit Forestier, natomiast generalnym wykonawcą jest TT-Thermo King.

Zamówienie dotyczy  mniej więcej po równo naczep dwu- i trzyosiowych. Dostawcą wszystkich jest firma Chereau, której pojazdy po raz pierwszy pojawiają się we flocie obsługującej Biedronkę. Francuski producent uznał, że nie może dłużej stać na uboczu tak dużego rynku jak polski. Marka jest tu oczywiście dobrze znana, ale o kontrakcie na taką skalę nie było dotąd mowy. Może miała na to wpływ konstrukcja jej pojazdów, z nadwoziami z poszyciem laminatowym, podczas gdy nasi przewoźnicy stali raczej po stronie chłodni stalowych. Francuzi, podobnie jak rynki południowej Europy, trzymają się technologii laminatowej, podkreślając walory izolacyjne ścian składających się z jednolitych paneli i łatwość usuwania uszkodzeń mechanicznych. W przypadku Chereau liczą się także wysoka jakość wykonania i wiele dobrze przemyślanych detali, dzięki którym naczepy są mniej podatne na usterki wyłączające je z ruchu.

Specyfikację naczep dopasowano do potrzeb zgodnie z sugestiami specjalistów Jeronimo Martins Polska i Petit Forestier. Mają one m.in. ściany zabudowy zabezpieczone przed uszkodzeniem przy przeładunku za pomocą trzech wzdłużnych listew aluminiowych oraz oprogramowanie sterownika agregatu dobrane do towarów i harmonogramów dostaw w Biedronce. Wszystkie są wyposażone w 2,5-tonowe windy załadunkowe, w dłuższych naczepach z platformami składanymi pod podłogę, w pozostałych parkowanymi pionowo za tylną ścianą.

Partner w kontrakcie

Jest nim firma TT-Thermo King, kompleksowo przygotowując naczepy dla klienta. Obejmuje to zarówno montaż agregatów chłodniczych, jak i wind. Większość pojazdów ma sprawdzone agregaty SLXi-300, ale opracowano także specjalną „VIP-owską” serię 15 pojazdów trzyosiowych wyposażonych w urządzenia najnowszej generacji Advancer A-400. Dzięki bezpośredniemu sprzężeniu silnika ze sprężarką oraz elektrycznemu przeniesieniu napędu na wentylatory pracują one znacznie wydajniej i bardziej precyzyjnie utrzymują temperaturę. W porównaniu do średniej na rynku, agregaty Thermo King Advancer zapewniają nawet o 30% większą oszczędność zużycia paliwa i o 40% szybciej osiągają temperaturę docelową. W przypadku A-400 użytkownicy mają pełną przejrzystość poziomów i zużycia paliwa przez agregat. Dane o zużyciu paliwa są łatwo dostępne – rejestrowane, wyświetlane i udostępniane zdalnie za pośrednictwem łączności telematycznej, która z kolei oferowana jest przez Thermo King na dwa lata w cenie zakupu agregatu. Agregaty Advancer są także zdecydowanie cichsze i wymagają mniej obsługi.

Agregaty chłodnicze nowej generacji Thermo King (w tym przypadku typu A-400) wyróżniają się bezpośrednim przeniesieniem napędu z silnika wysokoprężnego na sprężarkę czynnika i generator, który zasila wentylatory umożliwiając regulację przepływu powietrza w zabudowie

Na linii produkcyjnej agregatów Advancer w fabryce Thermo King w Galway (Irlandia) zmniejszono zużycie energii w procesach produkcyjnych o 60%, dzięki czemu jako pierwsza w kraju i jedna z pierwszych w Europie, otrzymała ona certyfikat ISO 14064-1 (neutralność śladu węglowego) od Irlandzkiego Krajowego Urzędu Normalizacyjnego (NSAI). Wyróżnienie to odzwierciedla drogę Thermo King do realizacji zobowiązań klimatycznych firmy Trane Technologies, w tym dotyczącego redukcji śladu węglowego o jedną gigatonę CO2 do roku 2030.

Dwa warianty naczep

Naczepy serii VIP zamykane są elektrycznie uruchamianą roletą składającą się nad dachem, wg autorskiej koncepcji Chereau Smartopen-C. Podstawową zaletą jest mniejsze ryzyko uszkodzenia jej kontenerami izotermicznymi przy załadunku wózkiem widłowym, zyskuje się ok. 5 cm wysokości we wnętrzu. Są też inne: roleta zasuwa się w ciągu 10 s, znacznie szybciej, niż trwa zamknięcie drzwi 2-skrzydłowych i przy mniejszym napływie ciepłego powietrza z zewnątrz. W porównaniu z tradycyjną roletą jest cichsza, a przy tym całkowicie bezpieczna. Fotokomórka chroni przed przypadkowym przycięciem wózka widłowego czy kierowcy zamykającego naczepę; lampka kontrolna na przednim słupku, widoczna w lusterku wstecznym, ostrzega przed odjechaniem z niezasuniętą roletą.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C