Zmiany organizacyjne, rozwój narzędzi IT, konieczność zmniejszania kosztów i potrzeba doskonalenia procesów są ważnymi motorami zmian. Istotnym obszarem, w którym możemy wprowadzić usprawnienia są procesy związane z załadunkiem i rozładunkiem towarów. Doskonale sprawdzają się tutaj rozwiązania w postaci ramp najazdowych, żurawi samochodowych, suwnic czy wózków samozaładowczych. Ich zalety przedstawimy w oparciu o ofertę firmy SILAR load & ride.
Bezpieczeństwo i przepisy prawne przy załadunku/rozładunku towarów
Na początku warto odnotować, że opisywane rozwiązania dotyczą przede wszystkim busów i lekkich pojazdów transportowych o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nie przekraczającej 3,5 t. Nie jest to przypadek – praktyka pokazuje, że dla większości firm działających na rynku lokalnym, realizujących przewozy na niewielkie odległości, takie właśnie pojazdy są ekonomicznie i organizacyjnie bardziej uzasadnione niż duże ciężarówki.
Nie chodzi tu tylko o zużycie paliwa i inne koszty eksploatacji, ale również obowiązujące przepisy – pojazdy masie nie przekraczającej 3,5 t DMC nie wymagają stosowania tachografu, zaś ich kierowcy nie muszą legitymować się odbytym kursem na przewóz rzeczy, czy posiadaniem licencji transportowej. Jest to zatem rozwiązanie nie tylko tańsze, ale i mniej skomplikowane pod względem formalno-prawnym.
Nie zwalnia to oczywiście przewoźnika od konieczności przestrzegania przepisów BHP oraz odpowiedzialności za powierzony towar i jego bezpieczne dostarczenie do odbiorcy. Kwestie te reguluje ustawa Prawo przewozowe, z którego zapisami warto się dokładanie zapoznać.
Zabezpieczenie towarów – odpowiedzialność przewoźnika
Szczegółowe zasady rozmieszczenia ładunku w pojeździe dostawczym i jego zabezpieczenia na czas przewozu będą się różnić w zależności od jego rodzaju. Ich wspólnym mianownikiem jest jednak ochrona kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego oraz minimalizacja ryzyka uszkodzenia przewożonego towaru w efekcie nieprzewidzianych zdarzeń drogowych – np. konieczności gwałtownego hamowania lub wykonania innych manewrów. Tego typu wydarzenia nie mogą skutkować niekontrolowanym przemieszczaniem się ładunku, jego staczaniem lub wypadnięciem z przestrzeni ładunkowej.
Odpowiedni i sprawny sprzęt załadunkowy
Newralgicznym punktem procesów transportowych jest etap załadunku i rozładunku towaru, gdzie ryzyko wypadku i uszkodzenia ciała pracownika lub zniszczenia powierzonego mienia jest największe. Mogą one narazić przewoźnika nie tylko na wymierne straty finansowe – konieczność pokrycia wyrządzonych szkód, ale też utratę zaufania klientów i wizerunku profesjonalnej firmy. Tego typu zagrożenia można zminimalizować wdrażając profesjonalne systemy wspomagające załadunek.
Firmy wykorzystujące w swojej działalności busy i lekkie pojazdy transportowe zainteresują z pewnością urządzenia takie jak:
- Rampy najazdowe – lekkie i mobilne konstrukcje stalowo- aluminiowe lub aluminiowe umożliwiają płynne połączenie poziomu ładowni pojazdu dostawczego z powierzchnią magazynu lub placu załadunkowego. Niektóre z nich mogą pełnić również funkcję pomostu. W zależności od modelu cechuje je udźwig od 250 do nawet 1800 kg, szeroka możliwość konfiguracji i dostosowania do indywidualnych potrzeb użytkownika oraz modelu pojazdu. Oprócz standardowej funkcji najazdu wybrane modele posiadają opcję wygodnego otwierania drzwiowego (uchylnego) na zewnątrz lub do wewnątrz pojazdu.
- Suwnice EasyLoad – kompaktowa konstrukcja łączy w sobie samonośną ramę mocowaną we wnętrzu pojazdu oraz elektryczną wciągarkę z wysuwanym wysięgnikiem, a zasilaną z samochodowej instalacji elektrycznej. Oferowany udźwig w zakresie 250-500 kg sprawia, że jest to doskonałe rozwiązanie w przypadku samochodów o DMC poniżej 3,5 ton ułatwiające załadunek lub rozładunek, który do tej pory musiał być wykonywany wyłącznie ręcznie.
- Żurawie SwingLift – łączą w sobie duże możliwość załadunkowe i wyjątkową uniwersalność dzięki możliwości przenoszenia modułu dźwigowego pomiędzy samochodami w wybranych modelach. Żurawie Swing Lift są oferowane z udźwigami od 150 do 500 kg przy zasięgu ramienia od 715 mm do 1500 mm w zależności od modelu. Za ich wyborem przemawia łatwość montażu i demontażu w pojazdach o różnym typie zabudowy, dopracowane rozwiązania techniczne oraz łatwość obsługi nawet przez jedną osobę.
- Wózek samozaładowczy InnoLift – napędzane ręcznie lub elektrycznie urządzenia typu 2w1 to pomysłowe połączenie windy samochodowej oraz wózka paletowego. W zależności od modelu ich udźwig wynosi od 400 do nawet 1000 kg. Optymalna masa własna i gabaryty umożliwiają prace w magazynie, ale przede wszystkim sa stworzone z myślą o transporcie w samochodzie, aby zapewnić samodzielny i szybki załadunek i rozładunek. Unikatowa oferta firmy SILAR sprawia, że jest ona liderem oferującym europejskie produkty o jakości zapewniającej użytkownikom wieloletnie korzystanie z wybranych rozwiązań.