TBM w podróży – rekordowa operacja logistyczna DB Schenker

C

20-12-2022

Po rozładunku w szczecińskim porcie, gigantyczna maszyna do drążenia tuneli (TBM: tunnel boring machine), ruszyła w długą, ponad 700-kilometrową podróż przez Polskę. Jej pierwsze elementy trafiły już na budowę drogi S19 na odcinku Rzeszów Południe – Babica. DB Schenker od 18 miesięcy przygotowywał transport tego ładunku, jednego z najcięższych do tej pory na polskich drogach.

W połowie października w porcie w Szczecinie zakończył się rozładunek maszyny TBM do drążenia tunelu na budowie drogi S19. Był to jeden z kilku etapów spektakularnego transportu realizowanego przez DB Schenker na zlecenie konsorcjum Mostostalu Warszawa i Acciona Construcción.

Operacja logistyczna rozpoczęła się w mieście Noblejas. Tam TBM, została rozmontowana przez inżynierów, a jej części podzielone ze względu na ciężar i gabaryty.

 

Jeden z cięższych ładunków na polskich drogach

Najcięższe elementy, m.in. napęd główny i tarcza skrawająca zostały przewiezione transportem drogowym przez hiszpański Oddział DB Schenker z Noblejas do portu Santander, skąd po załadunku dopłynęły w ciągu tygodnia do Szczecina. Kolejny etap to podróż specjalnymi barkami Odrą do Opola. Tam elementy maszyny zostały rozładowane i zabezpieczone na platformach złożonych z samojezdnych osi. Następne, drogą lądową, transport przemieszcza się do Babicy. Lżejsze elementy dojadą z Hiszpanii na Podkarpacie bezpośrednio transportem drogowym.

 

Logistyczne wyzwanie dla ekspertów

DB Schenker do realizacji tej wymagającej operacji logistycznej przygotowywał się od ponad 18 miesięcy. Po stronie operatora logistycznego nad rozwiązaniami, które zapewnią bezpieczny transport maszyny pracował kilkunastoosobowy zespół złożony z pracowników firmy z Polski i Hiszpanii oraz wyspecjalizowanych przewoźników, ważnych partnerów w tym projekcie.

– Przy realizacji tego przedsięwzięcia pod uwagę było branych wiele czynników. Mowa nie tylko o przepisach regulujących przewóz ponadgabarytów. W grę wchodziły np. weryfikacja wytrzymałości mostów i wiaduktów, zbadanie możliwości wykonania wszystkich niezbędnych manewrów specjalną naczepą, na której przewożone są najcięższe elementy TBM ważące nawet po 230 ton – wylicza Tomasz Kwapis, szef Działu Przewozów Ponadgabarytowych w DB Schenker. – Wszystkie te zmienne miały wpływ na decyzję o doborze rodzaju transportu, trasie dojazdu z Opola do Rzeszowa i długości całej operacji – dodaje.

 

Najcięższe elementy ważą ponad 220 ton.

73 metry długości i 68 kół

Po rozładunku w Opolu, najcięższe elementy TBM były przewożone na specjalnej mega naczepie, złożonej z dwóch platform z samojezdnymi osiami, które razem liczą 68 kół. Długość całego zestawu to 73 metry. Aby transport był możliwy konieczne było nawet wybudowanie dedykowanego do tej operacji zjazdu z autostrady, który umożliwi skręt platformy. Transport, zgodnie z przepisami, był realizowany nocą z prędkością ok. 10 km/h Naczepa miała do pokonania na swojej drodze 396 mostów, wiaduktów i przepraw. Wszystkie elementy TBM do końca roku trafią do Babicy. Tam rozpocznie się montaż maszyny, który potrwa trzy miesiące. Celem jest drążenie tunelu, które rozpocznie się w 2023 r.

Projekt jest realizowany na zlecenie konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción, wykonawcy drogi ekspresowej S19 od węzła Rzeszów Południe do węzła Babica. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jest to jedna z trudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce.

 

TBM robi wrażenie

TBM to potężna maszyna, która wydrąży pod wzgórzem Grochowiczna na Podkarpaciu jeden z najdłuższych tuneli w Polsce o długości  2 255 m. Będzie nie tylko drążyła w ziemi, ale też układała specjalne żelbetowe elementy tworzące obudowę tunelu. Tempo pracy maszyny to od kilku centymetrów na minutę do około 10 m na dobę. TBM waży 4.300 ton, ma moc 12.000 kilowatów, długość 107 metrów i średnicę tarczy drążącej 15,2 metra. Maszyna była wykorzystywana przy budowie obwodnicy Madrytu.

 

 

Tomasz Kwapis, szef Działu Przewozów Ponadgabarytowych w DB Schenker

W kwietniu 2023 r. miną dwa lata od kiedy zaczęliśmy pracę nad tym projektem. Od początku wiadomo było, że najtrudniejsze będzie znalezienie odpowiedniego rozwiązania pozwalającego przetransportować TBM po jej dotarciu do Polski. Transport maszyny po terenie Hiszpanii, operacje portowe, załadunek statku w Santander i w kolejnych etapach, transport ze Szczecina barkami do Opola były dla nas, logistyków, czystą przyjemnością. Doświadczenie i odpowiednio dobrani partnerzy sprawili, że transport z Hiszpanii do Opola to ok. 20% trudności projektu. Wyzwaniem było zaplanowanie i znalezienie rozwiązania na transport maszyny z Opola do Babicy. Ten etap zajął około roku. Najważniejsze było stworzenie zespołu, który odpowiadał za przygotowanie i realizację transportu drogowego do Babicy.

Jest to precedens w historii wielkogabarytowego transportu w Polsce. Przez cały czas trwania przygotowań trzon zespołu tworzyli pracownicy naszej firmy, przewoźnik, oraz przedstawiciele klienta i inwestora. W międzyczasie załogę wspomagali naukowcy z Politechniki Śląskiej i Rzeszowskiej oraz osoby odpowiedzialne za badanie mostów i projektowanie organizacji ruchu. Bezpośrednie zaangażowanie wszystkich stron, w tym inwestora, jest czymś niezwykłym i nie miało do tej pory miejsca. To pokazuje, jak trudny i skomplikowany jest ten transport. Tylko dzięki takiemu podejściu i częstej zamianie ról zaangażowanych podmiotów udało się z sukcesem ten projekt wykonać.

 

Zobacz przejazd transportu z maszyną TBM, jednym z najcięższych ładunków na polskich drogach:

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C