Transport kolejowy jest uzupełnieniem transportu drogowego, a nie jego konkurencją

C

24-03-2022

Iwona Okręt, Sales Manager na Europę Wschodnią w firmie VIIA, deklaruje, że misją firmy VIIA jest rozwijanie sieci autostrad kolejowych w Europie i ułatwienie firmom transportowym dostępu do kolei w prosty, opłacalny i ekologicznie zrównoważony sposób.
Iwona Okręt

Iwona Okręt

Co to jest autostrada kolejowa?

Jest to system umożliwiający przewóz koleją konwencjonalnych naczep, które są ładowane w poziomie na specjalnie do tego przeznaczone wagony. Autostrady kolejowe istnieją od dawna, ale przez wiele lat ograniczały się do przewozu samochodów ciężarowych koleją na krótkich trasach w celu ominięcia naturalnych przeszkód, takich jak łańcuchy górskie czy akweny wodne, jak np. w przypadku Eurotunelu.

Z jakiej technologii korzysta VIIA?

Opiera się na systemie Lohr, który wykorzystuje specjalne wagony pozwalające na przewóz praktycznie każdego rodzaju naczepy. Dzięki VIIA po raz pierwszy idea autostrady kolejowej została wdrożona na trasie dalekobieżnej jako integralna część międzynarodowego łańcucha transportowego.

Dlaczego VIIA zdecydowała się na rozwinięcie idei autostrad kolejowych?

Misją VIIA jest rozwój autostrad kolejowych w Europie, zapewnienie firmom transportowym dostępu do kolei w prosty, rentowny i ekologicznie zrównoważony sposób. Początki VIIA, która jest spółką należącą do SNCF (Francuskie Koleje Panstwowe), sięgają roku 2007, kiedy uruchomiliśmy pierwszą dalekobieżną autostradę kolejową. Umożliwiło to przewozy z Hiszpanii do innych europejskich krajów, łącząc przygraniczny terminal Le Boulou z Luksemburgiem. Obecnie kursuje na tej linii 50 pociągów tygodniowo.

Z komercyjnego punktu widzenia, transport koleją jest uzupełnieniem transportu drogowego, a nie jego konkurencją. Nasz model oparty jest na współpracy z przewoźnikami, naszą ambicją jest świadczenie usług dostosowanych do potrzeb rynku transportowego.

„Autostrada kolejowa jest systemem szybkim, elastycznym, ekonomicznym i ekologicznym”

Jakie zalety oferuje rynkowi VIIA?

Chodzi o zaproponowanie szybkiego, elastycznego, ekonomicznego i ekologicznego rozwiązania. Dla klienta-przewoźnika ma ono wiele zalet: bez inwestycji w dodatkowy sprzęt czy personel może wykonać większą ilość transportów.

Terminale otwarte są przez całą dobę, duża częstotliwość kursowania pociągów czy obsługa klienta dostępna 24 godziny na dobę są dodatkowymi atutami, które zachęcają do korzystania z naszych autostrad kolejowych.

Jaki jest główny rynek VIIA?

Przewoźnicy drogowi realizujący przewozy dalekobieżne. Głównym rynkiem, na którym działamy, jest Hiszpania, ponieważ nasz główny terminal znajduje się właśnie przy granicy z Hiszpanią. Mamy klientów z 20 różnych krajów, ale 50% z nich to Hiszpanie.

Ostatnio obserwujemy duże zainteresowanie transportem intermodalnym, w szczególności w krajach Europy Wschodniej, w Polsce, Rumunii, Czechach czy Bułgarii. Znaczący wzrost kosztów transportu, wprowadzenie pakietu mobilności i brak kierowców, a także wymogi Unii Europejskiej zobowiązujące załadowców do redukcji emisji CO2 to główne czynniki, które wpłynęły na wzrost zainteresowania rozwiązaniami multimodalnymi.

Istnieją obecnie autostrady kolejowe z Polski do Hiszpanii?

Obecnie istnieją dwie autostrady kolejowe z terminala CLIP w Swarzędzu. Jeden do Le Boulou, w pobliżu granicy francusko-hiszpańskiej, a drugi do Barcelony. Połączenie z Barceloną zostało tymczasowo zawieszone, ale wznowimy je na początku kwietnia 2022 r.

Jakie są korzyści środowiskowe i ekonomiczne z korzystania z autostrady kolejowej VIIA?

Każda podróż pociągiem VIIA pozwala zaoszczędzić 980 kg emisji CO2 w porównaniu z taką samą podróżą drogą. Oznacza to prawie tonę CO2 na trasę i ciężarówkę. Jeśli chodzi o korzyści ekonomiczne, transport intermodalny z wykorzystaniem kolei w porównaniu z transportem w 100% drogowym jest około 10% tańszy.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C