Polska firma transportowa Mexem Sp. z o.o. szybko dostrzegła te korzyści. Na stanie ma około 100 własnych ciężarówek i około 450 samochodów należących do podwykonawców. Niemal codziennie jedna z tych ciężarówek przewozi rudę żelaza z hut w Szwecji do Polski.
„Trzeba być na czas” – mówi Marcin Kamiński z firmy Mexem Sp. z o.o. „Stalownia nie może wyłączyć pieca tylko dlatego, że zatrzymała się ciężarówka”.
Nie bez powodu firma jest dumna ze swoich wyników, osiągniętych dzięki relacjom opartym na zaufaniu z kierowcami i podwykonawcami, których zatrudnia. Ale bycie na czas to zadanie, które w ostatnich latach było trudne do wykonania.
„W całej Europie brakuje kierowców” – mówi Marcin. „Ta sytuacja może poważnie wpłynąć na działalność naszą oraz naszych klientów. Jeśli chcesz mieć dobry biznes w branży transportowej, musisz mieć najlepszych kierowców”.
Irytujące rozmowy telefoniczne
Aby zapewnić optymalne działanie hut stali, jej spedytorzy często dzwonili do kierowców, aby śledzić ich lokalizację.
„To było niezwykle czasochłonne” – mówi Marcin – „i, szczerze mówiąc, kierowcy uznali te telefony za nieco irytujące. Teraz nasi klienci mogą znacznie lepiej śledzić swoje dostawy. Mogą to robić w czasie rzeczywistym. A kierowcy mogą skoncentrować się na jeździe bez zbędnych przerw”.
W czasach ograniczonej liczby kierowców ważne jest, aby kierowcy byli zadowoleni. Wyłączenie telefonu i włączenie widoczności łańcucha dostaw to kluczowy sposób, aby to zrobić.
Firma Mexem Sp. z o.o. wdrożyła NIC-Place, rozwiązanie w zakresie widoczności dla przewoźników firmy FourKites. Dzięki Centrum Kontroli Danych (z ang. Data Control Center) NIC-Place oferuje bezpieczną wymianę danych z innymi rozwiązaniami, zapewniającymi widoczność w czasie rzeczywistym, w tym stosowanymi przez wspomnianego zleceniodawcę firmy Mexem Sp. z o.o. Umożliwia to przewoźnikom takim jak Mexem Sp. z o.o. uczestnictwo w połączonym ekosystemie logistycznym, jednocześnie pozwalając im zachować kontrolę nad danymi, które udostępniają klientom, takim jak huta stali.
Firma NIC-Place z siedzibą w Niemczech została przejęta przez FourKites w styczniu 2022 roku. Razem obie platformy utworzyły największą sieć przewoźników multimodalnych w Europie.
Wielki biznes dla podwykonawców
Kiedy firma stalowa — duży klient firmy Mexem Sp. z o.o. — wdrożyła oprogramowanie FourKites, zrobiła to, aby zapewnić lepszą widoczność swoim klientom. FourKites dostarcza dane z ciężarówek w czasie rzeczywistym i zapewnia klientom pulpit nawigacyjny, na którym mogą śledzić swoje ładunki na każdym etapie łańcucha dostaw.
Ważną częścią tego projektu było zaangażowanie jak największej liczby przewoźników. A ze względu na możliwości integracji jakie daje NIC-Place, Mexem Sp. z o.o. był w stanie szybko i łatwo zautomatyzować widoczność swojego łańcucha dostaw. Pomogło to, że NIC-Place jest prosty i łatwy w użyciu dla przewoźników: „Zajęło nam to około 30 minut i dwa telefony i to wszystko – byliśmy na dobrej drodze” – mówi Marcin.
„Oczywiście, jeśli duży klient poprosi cię o zrobienie czegoś, przyjrzysz się temu” – dodaje. „Pomysł nam się spodobał, ponieważ wiedzieliśmy, że jeśli będziemy w stanie zaoferować zautomatyzowaną widoczność dostaw, zainteresują się tym także inni duzi klienci”.
Angażowanie małych przewoźników
Mexem Sp. z o.o. to duża firma przewozowa, jak na standardy europejskie. Jednak znaczna część jej floty w Polsce jest obsługiwana przez podwykonawców — małe firmy rodzinne, każda z zaledwie kilkoma ciężarówkami. I chociaż Mexem Sp. z o.o. posiada około 100 własnych ciężarówek, stanowią one tylko około 30% jej działalności. Aby uzyskać potrzebną wydajność, Mexem Sp. z o.o. zleca pracę mniejszym przewoźnikom.
„Pytanie brzmiało, czy moglibyśmy przekonać naszych podwykonawców do wejścia na pokład z platformą visibility NIC-Place” – mówi Marcin. „Wielu jest zdenerwowanych, że ktoś będzie śledził ich ciężarówki. Niektórzy martwią się o obciążenie pracą. Ale odpowiedź brzmi tak – przekonaliśmy już pierwszego z naszych małych podwykonawców. Wdrażanie było dla nich bardzo łatwe, a już po kilku tygodniach przekonali się, że platforma pozwala oferować dodatkowe usługi swoim klientom dzięki widoczności w czasie rzeczywistym”.
I oczywiście ich kierowcy widzą korzyści z trzymania się z dala od swoich telefonów, gdy pokonują trudne skrzyżowania.