Wiedza i współpraca napędzają polski transport

C

25-06-2023

Czy Polska i polski transport mają szansę odegrać kluczową rolę w odbudowie Ukrainy i jej zbliżaniu do Europy? Jaką rolę odegra sztuczna inteligencja w cyfrowej transformacji firm z sektora TSL? Jak radzić sobie z brakami kadrowymi w sektorze TSL i czy napęd elektryczny będzie realnym sposobem na dekarbonizację transportu długodystansowego? To tylko najważniejsze z tematów, jakie poruszone zostały podczas konferencji Transport & Business Day – Napędzamy Polski Transport, zorganizowanej 15 czerwca w warszawskim hotelu Mariott przez Kancelarię Transportową LegalTrans i jej partnerów.

Formuła całodziennej konferencji stanowiła ciekawe połączenie przeplatających się, krótkich wystąpień merytorycznych, przynoszących odpowiedź na jedno z konkretnych zagadnień oraz obszernych debat, poruszających bardziej szerokie wątki strategiczne, przyszłościowe czy wręcz geopolityczne.

Jedną z istotniejszych debat była ta poświęcona szansom i wyzwaniom dla polskiego sektora TSL, związanym z odbudową Ukrainy oraz jej zbliżaniem do Europy. Panel poprowadzony przez Krystiana Mielniczuka z udziałem Jacka Piechoty, Janusza Piechocińskiego, Rafała Dutkiewicza i Macieja Wrońskiego pokazał, jak istotne dla perspektyw branży transportowej (a w zasadzie i całej gospodarki) są kwestie politycznej pozycji Polski na arenie międzynarodowej. Uczestnicy zwrócili uwagę na fakt że choć nasz wkład w pomoc Ukrainie jest bezspornie olbrzymi, to jednak po zakończeniu konfliktu same kwestie sentymentalne nie wystarczą do tego, by zbudować bliską współpracę gospodarczą przy odbudowie tego kraju. Zdaniem ekspertów już dziś Polska i polscy przedsiębiorcy powinni przygotowywać się do nawiązania relacji typowo biznesowych. Powinniśmy m.in. wzmocnić choćby infrastrukturę transportową w pobliżu granicy, rozbudować przejścia graniczne czy nauczyć się korzystać z ukraińskiego systemu zamówień publicznych. Polscy przedsiębiorcy transportowi powinni też poważnie rozważyć rozszerzenie zakresu usług, by poza typowym transportem świadczyć dla Ukrainy również bardziej złożone, rozwinięte, a przy tym bardziej intratne usługi logistyczne. Eksperci zwrócili też uwagę, byśmy wykorzystując korzystne położenie geograficzne jednocześnie wpasowali się w wymagania i specyfikę ukraińskiego rynku, w tym choćby konieczność pozyskania zaufanych i sprawdzonych partnerów po tamtej stronie, bez których polskim przedsiębiorcom może być dużo trudniej operować na specyficznym rynku.

Czerwcowa konferencja przybliżyła branży TSL także bardziej teraźniejsze zmiany i wyzwania. Specjaliści z Kancelarii LegalTrans przybliżyli choćby najnowsze zmiany w kodeksie pracy oraz ich wpływ na sektor TSL. Eksperci wskazali również nową formułę fundacji rodzinnej, jako jeden ze sposobów skutecznego rozwiązania kwestii sukcesji w branży transportowej. Podczas partnerskich wystąpień merytorycznych omówione zostały kwestie płatności i długów w sektorze transportowym czy perspektywy dla rynku transportowym, poparte wnikliwą analizą popytu i podaży usług transportowych oraz wielowymiarową oceną koniunktury gospodarczej.

Przedstawiciele branży oraz dostawcy usług i rozwiązań dla sektora TSL debatowali również na temat roli sztucznej inteligencji i jej wpływu na proces cyfrowej transformacji firm transportowych i logistycznych. Sporo uwagi poświęcono również wciąż pogłębiającemu się problemowi braków kadrowych w tym sektorze, w szczególności brakowi kierowców dla transportu drogowego. W ostatniej z debat eksperci sektora TSL pochylili się nad perspektywą dekarbonizacji transportu drogowego, zestawiając utopijne wizje unijnej polityki z wciąż niewystarczającymi możliwościami technologicznymi zeroemisyjnego systemu transportowego.

Po części merytorycznej przyszedł też czas na spotkanie o bardziej artystycznym, towarzyskim i networkingowym charakterze, czyli wieczorną Galę Menadżerów Transportu, poprowadzoną przez Magdalenę Ogórek i Grzegorza Mistala. Istotnym wydarzeniem wieczoru było wręczenie nagród „Lwy Transportu” przyznanych przez kapitułę w ośmiu kategoriach. Statuetki odebrali: Imperium Truck Matysek za Jakość Obsługi Klienta, Natanek Nova w kategorii Zarządzanie Transportem, Kulczyk Logistics z wyróżnieniem Innowacyjnej Firmy, Pawtrans Holding w kategorii Bezpieczny Transport, XPO Transport Solutions Polska jako Przyjazny Pracodawca, Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska jako Organizacja wspierająca branżę TSL, Grupa MAK w kategorii Partner Biznesowy oraz SQR Transportation w kategorii specjalnej Pomoc Humanitarna Ukrainie.

Organizatorem Konferencji „Transport & Business Day – Napędzamy Polski Transport” była Kancelaria Transportowa LegalTrans. Partnerem Strategicznym wydarzenia był PKN Orlen.

Partnerami honorowymi wydarzenia byli: Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska, Izba Przemysłowo Handlowa Polska-Azja, Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Przewoźników Transportu Drogowego TRANSPORTOWCY PL
Partnerami konferencji byli: EUVIC, Natanek, pro.EDU, Grupa MAK, Faz Drivers, Vialtis, 4Real
Partnerzy merytoryczni: Legal Telematics, Kancelaria Legal Intermodal, Legaltruck Kancelaria Transportowa, Transcare Kancelaria Transportowa, Legaltrans Ubezpieczenia, Transport Francais Representant

Tegoroczna edycja konferencji spotkała się z bardzo przychylnymi ocenami uczestników, którzy docenili wysoki poziom merytoryczny wystąpień oraz inspirującą i refleksyjną tematykę paneli dyskusyjnych. Organizatorzy już dziś zapowiadają kontynuację i dalszy rozwój tego istotnego wydarzenia.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C