Przestoje stanowią istotny czynnik kosztowy w załadunku ciężarówek. Ich redukcja jest ważną kwestią w dziedzinie logistyki wewnątrzzakładowej. Za pomocą rozwiązania Track and Trace można we właściwym czasie uruchomić wywóz z magazynu poprzez śledzenie przyjeżdżających ciężarówek tak, aby towary były gotowe do załadunku przy bramie, gdy ciężarówka przyjedzie.
Dzięki temu zmniejsza się zarówno wykorzystanie miejsca magazynowego, jak i czas oczekiwania na ciężarówki.
Skąd pochodzą informacje dotyczące przyjazdów w czasie rzeczywistym?
Z reguły transporty przychodzące są zlecane w systemie zarządzania transportem. Spedytor przyjmuje zlecenie, włącza je do planowania trasy i w idealnej sytuacji rezerwuje przedział czasowy u załadowcy. Gdy jednak urządzenie pokładowe ciężarówek przewoźnika jest podłączone do systemu Track and Trace, na podstawie aktualnej pozycji i warunków drogowych ustalany jest przewidywany czas przyjazdu do zakładu. Termin ten jest widoczny u nadawcy oraz bezpośrednio w zarezerwowanym przedziale czasowym. Jeśli wiadomo jest, że ciężarówka przyjedzie poza wyznaczonym terminem, okno czasowe można dostosować i najpierw obsłużyć ciężarówkę, która przyjechała wcześniej niż przewidywano. Dopiero gdy nasz pojazd znajdzie się blisko miejsca przeznaczenia (przekroczy izolinię), jego pozycja geograficzna może być wyświetlona nadawcy, co pozwala lepiej skoordynować przyjazd z pracą magazynu.
Systemy telematyczne i integracja
Systemy telematyczne są stosowane w pojazdach firm transportowych i logistycznych m.in. do określania danych o położeniu. Dane te mogą być w dowolnym momencie wykorzystane do dostarczenia informacji o przewidywanym czasie przybycia. Poprzez podłączenie popularnych systemów telematycznych (takich jak Fleetboard i Spedion) można nie tylko odczytywać istotne dane dotyczące pozycji ciężarówki i punktów orientacyjnych, w których się znajduje, ale w zależności od systemu telematycznego, również wysyłać bezpośrednie powiadomienia push do kierowcy. Dzięki dostarczaniu danych o przyjazdach w oparciu o informacje GPS z jednostki telematycznej sytuacja robi się bardziej przejrzysta, co może być korzystne zarówno dla przewoźnika poprzez skrócenie czasu oczekiwania, jak i załadowcy poprzez bardziej efektywne planowanie.
Rezerwacja przedziału czasowego
Podczas planowania trasy dysponent spedytora rezerwuje przedział czasowy dla dostawy i podaje numer rejestracyjny ciężarówki. Na podstawie istniejących informacji o środkach transportu i ładunku, system zarządzania przedziałami czasowymi ustala przewidywany czas trwania przedziału czasowego potrzebnego do obsłużenia ciężarówki.
Informacje z systemu telematycznego są wykorzystywane do śledzenia ciężarówki za pomocą GPS i stałego porównywania z zarezerwowanym przedziałem czasowym u odbiorcy towaru.
Geofencing opisuje odległość ciężarówki od danej lokalizacji i określa czas trwania podróży, często dla konkretnego środka transportu. Gdy tylko ciężarówka przekroczy izolinię (wirtualną granicę Geofencingu), uruchamiany jest komunikat, który może zainicjować działanie w systemie odbiorczym, na przykład automatyczny wywóz.
Obejmując cały proces łańcucha dostaw, począwszy od udzielenia zlecenia, poprzez rezerwację przedziałów czasowych i powiadamianie, aż po udostępnianie i wysyłkę do zakładu, system zarządzania przedziałami czasowymi w połączeniu ze śledzeniem w czasie rzeczywistym daje cały szereg korzyści (patrz tabela):
Ograniczona przepustowość w zakładzie Nordzucker AG
Nordzucker AG, niemiecki producent cukru z Uelzen, już od pewnego czasu działa w oparciu o myleo / dsc firmy leogistics GmbH. Proces komisjonowania w Nordzucker AG jest podzielony na dwa etapy. W pierwszym towar dla kilku dostaw pobierany jest zbiorczo z magazynu, a w drugim jest udostępniany na bramie.
– Zwłaszcza zaawansowana integracja zarządzania przedziałami czasowymi i gospodarki magazynowej w oparciu o Geofencing przynosi nam bardzo istotne korzyści – mówi Michael Jansen, Head of SAP Standard Application w Nordzucker AG.
Jeśli ciężarówka znajduje się godzinę drogi od zakładu, przekroczenie pierwszej izolinii powoduje wywóz towaru z magazynu wysokiego składowania. Ponieważ miejsca przy bramach załadunkowych jest niewiele, nie będą one w tym czasie jeszcze zajmowane. W przypadku opóźnień w dalszym przebiegu operacji, Nordzucker zastrzega sobie możliwość zmiany harmonogramu dostaw. Proces kompletacji przebiega również na podstawie zbioru reguł, który pozwala na rozpoczęcie procesu tylko wtedy, gdy przedział czasowy został zarezerwowany w oparciu o przewidywany czas przybycia.
Gdy ciężarówka przejeżdża przez izolinię oddaloną o 30 minut od zakładu, rozpoczyna się drugi etap komisjonowania. Wywożone palety są przemieszczane wózkiem widłowym do bramy i przygotowywane do wysyłki. Opóźnienie w przyjeździe ciężarówki i załadunku jest teraz bardzo mało prawdopodobne. Wcześniej po przyjeździe ciężarówki dużo czasu zajmowało udostępnienie towaru, po wprowadzonych zmianach wszystko jest już na miejscu w momencie przyjazdu.
Jeśli ciężarówka przyjedzie na czas, może podjechać od razu do bramy załadunkowej. Jeśli nie dotrze w zarezerwowanym przedziale czasowym, zmieniono już dyspozycje na podstawie informacji z systemu Track and Trace. Dzieje się tak, ponieważ opóźnienia są wyświetlane planiście w przeglądzie przedziałów czasowych. |
Kathrin Janshen
Konsultant logistyki, leogistics GmbH