Firma przedstawiła w Hanowerze siodła, nogi podporowe, zaczepy i osie, a także produkty cyfrowe oferowane pod markami Jost, Rockinger oraz Tridec. Największe wrażenie robią nowe systemy ułatwiające przyłączenie naczepy lub przyczepy. Usprawniają pracę kierowcy, oszczędzają czas i podnoszą poziom bezpieczeństwa.
Automatycznie i na widoku
Jednym z najciekawszych jest automatyczny system Jost KKS, który zadebiutował w 2021 roku. Umożliwia kierowcy sprzęgnięcie ciągnika z naczepą bez wychodzenia z kabiny, gdyż automatycznie łączone są również przewody elektryczne i pneumatyczne. System KKS jest nie tylko bezpieczny i wygodny, ale zwiększa wydajność procesów we współczesnej logistyce, skracając czas niezbędny do utworzenia bądź rozłączenia zestawu naczepowego. Może okazać się niezwykle przydatny w przyszłości, gdy rozpowszechniać się będą pojazdy autonomiczne. Podczas targów można było naocznie ocenić działanie KKS na ekspozycji na terenie zewnętrznym.

Jost KKS to automatyczny system łączenia i rozłączania ciągnika z naczepą. Dzięki niemu kierowca nie musi nawet wysiadać z kabiny.
Innym, nowym ułatwieniem w łączeniu pojazdów jest King Pin Finder. Angielska nazwa dokładnie określa zastosowanie tego urządzenia, które służy do precyzyjnego i wygodnego wsunięcia siodła ciągnika pod sworzeń królewski naczepy (ang. king pin). Główną częścią nowej propozycji firmy Jost jest kamera, umieszczona bezpiecznie pod siodłem. Widok z niej, przekazywany na ekran w kabinie ciągnika pozwala kierowcy z łatwością podjechać pod sworzeń. King Pin Finder przyspiesza pracę i zapobiega uszkodzeniom ciągnika lub naczepy spowodowanym nieumiejętną próbą ich sprzęgnięcia.
Powyższy system może być doskonałym uzupełnieniem siodła Jost wyposażonego w czujniki. Czujniki są dostępne zarówno w ultra-lekkim siodle JSK 34, jak i standardowych modelach JSK 37 i JSK 42 (z systemem KKS). Lekkie siodło JSK 34 jest odpowiedzią firmy na rosnące zapotrzebowanie na redukcję masy własnej pojazdów, przede wszystkim tych, które współpracują z cysternami i silosami.

King Pin Finder i Drawbar Finder używają kamer, aby ułatwić połączenie odpowiednio ciągnika z naczepą oraz ciężarówki z przyczepą.
Ułatwieniem w eksploatacji zestawów jest centralny układ smarowania siodła LubeTronic 5Point. Automatycznie dostarcza odpowiednią ilość smaru do płyty i zamka siodła, wydłużając ich żywotność i oszczędzając środek smarny. W automatycznym układzie smarowania Jost stosuje wysokiej jakości smar biodegradowalny, co sprzyja ochronie środowiska.
Dodatkową pomocą w tworzeniu i rozłączaniu zestawów są elektryczne nogi podporowe Jost Modul E-Drive oferowane jako część systemu KKS lub jako osobny produkt. Uruchamia się je za pomocą przycisku, a automatyczny wyłącznik dezaktywuje je, gdy dosięgną podłoża. Modul E-Drive zmniejsza wysiłek kierowcy i polecany jest najbardziej użytkownikom, którzy często zamieniają naczepy z ciągnikami. Nogi działają do temperatury –20°C i dostępne są w odmianach dopasowanych do różnych wysokości mocowania. Wysokość siodła w stosunku do sworznia królewskiego można dopasować, regulując wysokość pneumatycznego zawieszenia ciągnika lub zmieniając wysokość podpór ręcznie: duże przełożenie przekładni pozwala to zrobić bardzo precyzyjnie. Elektryczny napęd podpór jest bezobsługowy.

Zasilane elektrycznie nogi podporowe Jost Modul E-Drive są oferowane samodzielnie lub jako część systemu KKS
Obok podpór Modul B z elektrycznym napędem E-Drive, Jost zaprezentował inne typy podpór, w tym lekki model Optima, a także Modul CS zapewniający wysoką stabilność cysternom i silosom podczas rozładunku. Wyjątkowo niską masę mają podpory Modul CA, o 41 kg lżejsze od Modul B, a także nowość: zestaw aluminiowych nóg o masie zaledwie 37 kg na komplet.
Do różnych zadań
Niska masa była również najważniejszym parametrem dla konstruktorów osi Jost DCA Weightmaster Plus, po raz pierwszy pokazanej w tym roku na IAA. Zestaw trzech takich osi zastosowany w naczepie pozwala zmniejszyć wagę wózka jezdnego o 51 kg. Dalsze 27 kg można zyskać, uzupełniając całość o lekkie wsporniki poduszek zawieszenia Weight Optimiser 27. Na niską masę nowych osi składa się kilka innowacyjnych komponentów, w tym hamulce tarczowe DCA X7, najlżejsze w segmencie. Co ważne, rozwiązania zastosowane w osi Plus są dostępne również w innych typach osi Jost: DCA Airmaster, DCA Steer-Master, DCA Pavemaster, DCA Megamaster oraz DCA Railmaster.

Zaawansowany system EF-S+ pozwala sterować za pomocą pilota nie tylko skrętem osi, ale dodatkowymi funkcjami naczepy.
Dla użytkowników oczekujących wysokiej odporności pojazdu na trudne warunki eksploatacji firma proponuje nową oś DMA z hamulcami bębnowymi. Są to osie modułowe, które można łączyć z zawieszeniem serii DLS. Niezwykle solidna belka osi może współpracować z resorami piórowymi o wytrzymałości dostosowanej do potrzeb nabywcy. Ważną cechą osi DMA jest bęben hamulcowy, który umożliwia wymianę okładzin bez demontażu piasty koła, co ułatwia obsługę. W miarę jak zużywają się okładziny, niezmienna, wysoka skuteczność hamowania jest gwarantowana przez samoczynny mechanizm dopasowujący ciśnienie w układzie hamulcowym odpowiednio do luzu występującego między okładzinami, a bębnem.
Rosnące zapotrzebowanie na wydajną dystrybucję na terenach zurbanizowanych skłoniło firmę Jost do uzupełnienia gamy naczepowych osi skrętnych o 10-tonowy wariant osi ZGA. Nowa oś dołączy do oferty w 2023 roku. Podobnie jak znany już klientom model 9-tonowy, zapewnia zestawowi wysoką zwrotność i może współpracować z różnymi typami systemów wymuszających skręt. Najlepszy rezultat można uzyskać, łącząc ją z układami sterującymi Tridec: mechanicznym HF, hydraulicznym HF-E lub elektronicznym EF-S, który także był prezentowany na tegorocznej wystawie IAA. Najwięcej możliwości daje układ EF-S+, umożliwiający sterowanie dodatkowymi funkcjami za pomocą pilota. Rodzaj dostępnych funkcji zależy od wyposażenia naczepy, a może być wśród nich sterowanie światłami, wysokością zawieszenia lub rampą wjazdową.

W 2023 roku dołączy do oferty nowy, 10-tonowy wariant osi skrętnej ZGA.
Nowością Tridec dla producentów naczep do przewozu ładunków ponadnormatywnych jest oś wahliwa TP-O Low z zawieszeniem o skoku 600 mm. Przy nacisku na linię osi 12 t zapewnia najniższą na rynku wysokość do jazdy, a dzięki dużemu kątowi skrętu bardzo dobrą zwrotność.
Dokładnie również z przyczepą
Rockinger jest marką firmy Jost od 2001 roku i nie mogło jej zabraknąć w Hanowerze. Wśród nowości zaprezentowała nowy wariant standardowego, 40-milimetrowego zaczepu nazwany RO*400 Easy Mount. Nabywca otrzymuje go w postaci gotowej do montażu: wystarczy połączyć go z poprzeczką ramy za pomocą czterech śrub. Pozwala to uniknąć błędu i jest gwarancją bezpiecznego użytkowania.
Rockinger proponuje urządzenie spełniające tę samą funkcję co King Pin Finder, ale w zestawach z przyczepą. System Drawbar Finder wykorzystuje kamerę bezpiecznie umieszczoną w obudowie powyżej zaczepu. Widok z kamery wyświetlany na ekranie w kabinie ciężarówki pozwala precyzyjnie połączyć zestaw z uwzględnieniem ewentualnej konieczności dopasowania wysokości zaczepu do położenia dyszla przyczepy. Drawbar Finder jest szczególnie przydatny podczas łączenia ciężarówki z przyczepą centralnoosiową.

Zaletą zaczepu Rockinger RO*400 Easy Mount jest szybki, wygodny montaż, gwarantujący bezpieczeństwo eksploatacji.
Ponadto producent zaprezentował znany, sprawdzony i solidny zaczep Rockinger RO*50E. Niewymagający i prosty w obsłudze ułatwia sprzęganie również pod kątem i zamyka się dopiero wówczas, gdy dyszel zajmie prawidłowe położenie w kołnierzu. Teraz zaczep ten dostępny jest z kołnierzem ze staliwa, co podnosi jego wytrzymałość.
Nowości, które na targach IAA Transportation przedstawił Jost dotyczą też obsługi klientów. Obecnie na firmowym portalu internetowym służącym do wyszukiwania części, można również odnaleźć komponenty siodeł i nóg podporowych Jost oraz zaczepów Rockinger. Wyszukiwanie zostało uproszczone, potrzebną część można odnaleźć, posługując się jej numerem katalogowym, seryjnym lub nazwą. Wraz z częściami dostępne są instrukcje montażu, rysunki, zdjęcia i filmy. Obecnie portal jest dostępny w języku niemieckim i angielskim, ale z czasem będą dodawane kolejne wersje językowe.