Wyjątkowy, ale udany rok dla branży logistycznej

C

09-03-2021

W minionym roku, który pod wieloma względami był zaskakujący, firmy z branży logistycznej mogły liczyć na istotne wzrosty. Element Logic w 2020 r. odnotował najlepsze wyniki w swojej historii.

Dobry rok dla branży…

Mimo, że rok 2020 był dla wielu branż wymagający, akurat branża logistyczna zanotowała istotne wzrosty. Nie sposób było przewidzieć skutki pandemii oraz jej wpływ na funkcjonowanie, szczególnie w okresie pierwszej fali, ale z czasem branża nauczyła się funkcjonować w nowych warunkach i na nie reagować.

– Rozmawiałam z wieloma osobami z branży i raczej nikt nie narzeka na ilość projektów, jakie leżą aktualnie na stole. Rynek automatyki logistycznej rośnie już od jakiegoś czasu, rok do roku, ale pandemia spowodowała skokowy wzrost zainteresowania nią. Podążamy za rodzącymi się wymaganiami, natomiast posiadając produkt, jakim jest AutoStore, byliśmy w stanie natychmiast reagować na zmieniające się potrzeby logistyki ( np. zmianę struktury zamówień). Owszem, część projektów, dotyczących najbardziej dotkniętych pandemią branż, niestety została zamrożona lub skasowana, ale z drugiej strony pojawiły się nowe zadania dla zyskujących sektorów, np. e-commerce – mówi Anna Wiśniewska, managing director polskiego oddziału Element Logic.

…i Element Logic

Firma Element Logic specjalizuje się w zrobotyzowanym rozwiązaniu AutoStore, a w minionym roku osiągnęła kilka rekordów. Zysk operacyjny (EBITDA) wyniósł 16 mln euro i jest 100-procentowym wzrostem w porównaniu z rokiem 2019. Rekordowy był również portfel zamówień z 60-procentowym wzrostem (o 64 mln euro). W 2020 przychody Element Logic przekroczyły 100 mln euro.

– Po 30 latach w branży, 2020 do tej pory był dla nas najlepszym rokiem. Zautomatyzowane i wydajne magazyny to ewidentny trend na wszystkich rynkach i branżach. Daje nam to ogromne możliwości, nad którymi aktywnie pracowaliśmy. Na kilku rynkach osiągnęliśmy wykraczający poza nasze plany i założone budżety wzrost. Niesamowity skok zakupów online był kluczowy dla naszego sukcesu. Cieszymy się z rozwoju przebiegającym w tak szybkim tempie, przy jednoczesnym zwiększaniu udziałów rynkowych. Nasz wzrost to wynik naszego DNA, wiedzy specjalistycznej i koncentracji – mówi Dag-Adler Blakseth, CEO w Element Logic.

– Dla nas był to rok, jak zresztą dla wszystkich –dziwny. Począwszy od początku roku, kiedy dotknęła nas wielka niewiadoma w postaci pandemii, po świetne zakończenie z rekordowym wynikiem finansowym i ilością nowych umów jako Grupa Element Logic. Mamy na swoim koncie pierwszy system AutoStore w Polsce oraz podpisany list intencyjny na realizację kolejnego. Jest więc z czego się cieszyć – dodaje Anna Wiśniewska.

Gotowi na przyszły rozwój

W lutym 2020 roku Element Logic otrzymał pełne prawa do dystrybucji AutoStore w Europie, zyskując możliwość rozwoju i stworzenia nowych oddziałów w poszczególnych krajach. Firma rozszerzyła operacje na pełną skalę w Polsce i krajach Beneluksu, a dalsza ekspansja na nowe rynki planowana jest na 2021 rok.

Trend zakupów online będzie rósł w 2021 r., a oczekiwania konsumentów dotyczące dostępności produktów i szybkich dostaw ukształtują branżę w nadchodzących latach.

– Wierzymy, że wzrośnie skłonność konsumentów do płacenia za szybsze dostawy, co stworzy nowe wymagania w zakresie wydajnej logistyki – mówi Blakseth.

– Myślę, że wymagania będą szły w kierunku większych wydajności systemów spowodowanych wymogiem klientów: zamawiam dziś, jutro dostaję towar. Już teraz magazyny działają w  ten sposób, że jeżeli klient zamówi do którejś godziny, to otrzyma towar następnego dnia. Jednak godzina ta coraz bardziej się przesuwa w dół, przez co magazyn ma bardzo wąskie okno na realizację zamówienia przed jego wysłaniem. Nie obserwuję tendencji powstawiania mniejszych obiektów rozlokowanych w różnych miejscach, a raczej centralizację w jeden duży centralny magazyn, ale za to w pełni zautomatyzowany – dodaje Anna Wiśniewska.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C