Wznoszone przez Panattoni huby InPost powstaną zarówno na rynkach „Wielkiej Piątki” we Wrocławiu czy Poznaniu, ale i w Radzyminie, który będzie obsługiwać również północą część aglomeracji warszawskiej. Firma postawiła również na Kalisz, Siedlce, Szczecin, Rzeszów i Wałbrzych. Dotychczas Panattoni wynajęło InPost ok. 325 500 m kw. Jak jednak podkreśla Marek Dobrzycki, dyrektor Panattoni:
– Ta jest wyjątkowa, gdyż dotyczy 8 lokalizacji o łącznej powierzchni 75 500 m kw. Realizacja ta pokazuje również trend na rynku: inwestowania przez firmy kurierskie w coraz większą liczbę regionalnych centrów dystrybucji, również w mniejszych ośrodkach w celu poprawienia efektywności dostaw zarówno pod względem kosztów, jak i czasu dostarczenia przesyłki. A to nie udałoby się bez doświadczenia Panattoni i takich innowatorów jak InPost.
W 2020 r. wartość brutto sprzedaży dóbr online w Polsce wyniosła 83 mld PLN. Według analizy PWC w 2021 r. mają to być 93 mld, a w 2026 – 162 miliardy PLN przy średniorocznym wzroście na poziomie 12% Jednocześnie 85% Polaków deklaruje przynajmniej utrzymanie obecnej częstotliwości zakupów online po Covid-19, a jak wskazuje badanie Gemius niższe koszty dostawy, a także znaczne skrócenie jej czasu motywują do zwiększenia częstotliwości zakupów online. Dlatego powstawanie kolejnych centrów dystrybucyjnych bliżej klienta napędza rozwój e-commerce’u i zwiększa atrakcyjność tego kanału wśród internautów.
– Od dwóch lat jesteśmy liderem w wynajmie powierzchni logistycznych w Polsce, ale nasza infrastruktura wzrośnie w tym roku wykładniczo. W 2020 roku podwoiliśmy obroty i wolumen przesyłek, które obsługujemy, a ten rok zapowiada się jeszcze lepiej. Polska wraz z największą ze wszystkich krajów w Europie siecią paczkomatów i gigantycznym zapleczem logistycznym będzie wzorem dla naszego rozwoju międzynarodowego. Nasz model jest unikatowy na skalę światową i bardzo trudny do podrobienia. A przede wszystkim sprawdzony na milionach przesyłek, dostarczanych w reżimie D+1. Teraz nasz potencjał dodatkowo wzrośnie dzięki nowej fabryce paczkomatów, która ruszy w połowie roku oraz planowanemu przejęciu Mondial Relay, francuskiej firmy posiadającej rozbudowaną sieć 15 800 punktów odbioru i nadania („PUDO”) we Francji, krajach Beneluksu i na Półwyspie Iberyjskim – mówi Rafał Brzoska, prezes InPost.
Panattoni od lat obserwuje trend zwiększania udziału e-commerce w handlu, dzięki czemu wyspecjalizował się w dostarczaniu powierzchni do sprzedaży w internecie, zarówno w formatach „big box”, parkach dla wielu najemców, ostatniej mili, jak i obiektach BTS. Dotychczas deweloper zrealizował ok. 3,3 m kw. powierzchni dla e-commerce, co stanowi 30% dotychczasowych realizacji Panattoni.