50 lat temu zeskanowano pierwszy kod kreskowy. Teraz czas na drugą rewolucję

C

27-06-2024

Po 50 latach od pierwszego skanowania kodu kreskowego nadchodzi druga rewolucja w handlu, napędzana przez konsumentów. Organizacja GS1 ogłasza globalny plan przejścia z tradycyjnych kodów kreskowych na kody QR zawierające standardy GS1. Jakie korzyści przyniesie taka zmiana?

Dzięki przejściu na kody GS1 QR konsumenci będą mieli bezpośredni i łatwy dostęp do dodatkowych informacji o produktach, w tym o ich pochodzeniu, zawartych alergenach, możliwościach recyklingu, śladzie węglowym oraz wielu innych danych. Co ważne, kody GS1 QR zawierają obowiązkowo numer GTIN i mogą być skanowane przy kasie do rejestracji sprzedaży. Kody nowej generacji GS1 QR są już testowane w 48 krajach i wdrażane przez największe światowe firmy, takie jak L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble.

10 miliardów razy dziennie

26 czerwca 1974 roku w supermarkecie w Troy, Ohio, w USA po raz pierwszy zeskanowano produkt z kodem kreskowym, co zapoczątkowało technologiczną rewolucję. Dziś ponad miliard produktów posiada kod kreskowy, który BBC uznało za „jedną z pięćdziesięciu rzeczy, które stworzyły światową gospodarkę”. Każdego dnia charakterystyczny dźwięk „bip” skanowanych kodów kreskowych rozbrzmiewa na całym świecie ponad 10 miliardów razy, przewyższając liczbę dziennych wyszukiwań w Google.

PROMOCJA

PROMOCJA

Aby uczcić ten kamień milowy, GS1, organizacja odpowiedzialna za wdrożenie kodów kreskowych, ogłasza ambitny plan wspierany przez wiodących światowych producentów i detalistów, mający na celu stopniowe zastępowanie tradycyjnych kodów kreskowych kodami GS1 QR. Ta zmiana wynika bezpośrednio z rosnących potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy pragną uzyskać więcej informacji na temat pochodzenia, składu czy wpływu produktów na środowisko. Kody QR ze standardami GS1 dają konsumentom moc sprawczą, umożliwiając im podejmowanie mądrzejszych, bezpieczniejszych i bardziej zrównoważonych decyzji zakupowych. – Pierwsze zeskanowanie kodu kreskowego w 1974 roku zapoczątkowało rewolucję w handlu, na zawsze zmieniając sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy produkty. Obecnie konsumenci słusznie domagają się pełnej historii produktów, które kupują, dlatego z radością wprowadzamy kody GS1 QR. Wierzymy, że to początek drugiej rewolucji kodów kreskowych, która na nowo zmieni sposób, w jaki robimy zakupy, jemy i żyjemy – powiedział Renaud de Barbuat, prezes i CEO GS1.

Jeden kod – wiele możliwości

Kody GS1 QR wizualnie przypominają standardowe kody QR, które zyskały popularność przy zakupie biletów w komunikacji miejskiej, odbiorze przesyłek, sprawdzaniu menu w restauracjach czy dostępie do informacji. Jednak zawierają one unikatowy numer produktu GTIN i oferują znacznie więcej możliwości niż dotychczas znane kody QR. Mogą dostarczać zaufane i spersonalizowane dane do różnych grup odbiorców, dając dostęp do wybranych warstw informacji w zależności od potrzeb użytkownika. Ich dodatkową zaletą jest łatwość odczytu – większość smartfonów ma natywnie wpisaną funkcjonalność łączenia się z internetem przy pomocy aparatu fotograficznego, a to wystarczy, aby odczytać zaszyte w kodzie GS1 QR informacje.

Dzięki wykorzystaniu globalnych standardów GS1, stosowanych już od dziesięcioleci, kody GS1 QR mogą zapewnić konsumentom, detalistom, producentom i regulatorom dostęp do większego zasobu informacji. Branża handlowa już z sukcesem wdraża tę nową technologię – kody GS1 QR są testowane na wszystkich kontynentach w 48 krajach, które reprezentują 88,5% światowego PKB.

Niektóre z największych światowych firm, jak np. L’Oreal, PepsiCo, Carrefour i Procter & Gamble, już współpracują z GS1, aby do 2027 roku wdrożyć kody GS1 QR na wszystkich swoich produktach na całym świecie. Aby ułatwić uczestnikom rynku dostosowanie się do nowych standardów, w okresie przejściowym będą obowiązywać zarówno tradycyjne kody kreskowe, jak i GS1 QR. Oznacza to, że przez pewien czas oba symbole będą obecne na opakowaniach jednocześnie. – W Polsce również obserwujemy rosnące zainteresowanie firm wdrożeniem kodów GS1 QR. Wśród organizacji, które podpisały listy intencyjne, deklarując chęć wdrożenia tej technologii, są m.in.: Żabka, Biedronka i Auchan. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w tej globalnej inicjatywie, która z pewnością zrewolucjonizuje sposób, w jaki robimy zakupy i dbamy o nasze zdrowie i środowisko – powiedziała Elżbieta Hałas, Prezeska Zarządu GS1 Polska.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C