fireTMS – kompleksowe wsparcie dla transportu

C

21-07-2023

Branża transportowa działa w oparciu o wiele zasad, przepisów i ich nieustannych zmian. Prowadzenie działalności wymaga dużych nakładów pracy, wydatków związanych z flotą czy z zatrudnianiem specjalistów. Wiele niezbędnych czynności można zautomatyzować i przyspieszyć za pomocą systemu, jakim jest fireTMS.

Dzięki niemu przedsiębiorcy mogą zwiększyć efektywność pracowników oraz optymalizować czas. System posiada także funkcję harmonogramu kierowców, który znacznie ułatwia codzienną pracę. Złożonym zagadnieniem jest przygotowanie harmonogramu pracy dla kierowców wykonujących zlecenie w podwójnej obsadzie. W poniższym artykule znajdują się przydatne informacje na temat tego zagadnienia.

Gdzie kierowców dwóch, czyli zasady jazdy w podwójnej obsadzie

Pokonywanie trasy w podwójnej obsadzie bywa wyzwaniem dla truckerów. Praca w tym wypadku charakteryzuje się jazdą w duecie nawet przez 30 godzin. Zazwyczaj ten model stosowany jest na trasach międzynarodowych. Pozwala zoptymalizować czas realizacji zlecenia. Bywa również wykorzystywany jako szkolenie dla mniej doświadczonych kierowców. Podczas doby w kabinie znajduje się dwóch pracowników. W ciągu pierwszej godziny drugi z nich może dołączyć do pierwszego, natomiast do ostatniego metra podróży muszą być obecni obydwaj. W sytuacji, kiedy pomimo trasy odbytej w duecie, do bazy dotrze jeden kierowca, możliwe są kary finansowe. Wówczas przyjmuje się, że ten jeden pracownik wykonał przejazd sam, a tym samym przekroczył dopuszczalny czas pracy.

Organizacja pracy w duetach

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. o numerze 561/2006/WE. Artykuł 4 definiuje załogi kilkuosobowe. W myśl tego przepisu w czasie prowadzenia pojazdu przebywa w nim dwóch kierowców w celu prowadzenia jazdy. Czas ten przeplata się z odpoczynkami dziennymi i tygodniowymi. Charakterystyczne dla pracy w duetach jest wydłużenie doby rozliczeniowej do wspomnianych wyżej 30 godzin. Organizacja pracy przebiega także inaczej niż w przypadku jednego truckera. Po 4,5 godzinach jazdy, kierowcy zamieniają się miejscami. Gdy jeden prowadzi, drugi pozostaje w dyspozycji, ale także odbiera 45-minutową przerwę. Czas pracy jednego kierowcy nie może przekroczyć 9 godzin. Dwukrotnie w ciągu tygodnia może wynosić 10 godzin. Po przepracowaniu tych okresów obydwaj kierowcy muszą odbyć 9-godzinny nieprzerwany odpoczynek, w którego trakcie pojazd musi stać. Pracę w podwójnej obsadzie można więc wykonywać według dwóch wariantów. W pierwszym kierowcy zmieniają się dwa razy po 4,5 godzinach, po czym następuje odpoczynek dzienny 9-godzinny. Według wariantu drugiego kierowcy zmieniają się po dwa razy po 4,5 godzinach i raz po godzinie, po czym następuje 9-godzinna przerwa dzienna.

PROMOCJA

PROMOCJA

Obsługa tachografów w obsadzie dwuosobowej

Odpoczynek dobowy wyznacza kierowcom moment oznaczenia na karcie rozpoczęcia lub zakończenia czasu pracy. Czynność tę należy wykonać raz na dobę. W momentach zmiany za kierownicą prowadzący pojazd muszą natomiast pamiętać także o zmianie miejsc karty lub wykresówki w urządzeniu. Tachografy elektroniczne rejestrują rodzaj aktywności kierowców w odpowiedni sposób. Należy jednak dopilnować, aby karty i wykresówki znajdowały się we właściwych slotach.

Plusy i minusy pracy w duetach

Pokonywanie trasy w parach, ma kilka zalet. Dzięki wydłużonej dobie rozliczeniowej kierowcy są dłużej aktywni, a tym samym zadanie jest wykonane szybciej. Kierowcy z mniejszym doświadczeniem mogą zdobywać praktyczne umiejętności i odbywać szkolenie. Dwie osoby są w stanie sprawniej rozwiązywać ewentualne problemy. Kwestie załadunku i rozładunku przebiegają sprawniej i szybciej kiedy są wykonywane przez dwie osoby. Zwiększa się także bezpieczeństwo jazdy, ładunku i samych kierowców. Minusem tego rozwiązania może być natomiast przeciążenie pracowników. Dzienne odpoczynki czasem wypadają w różnych momentach dnia, kiedy okoliczności mogą nie sprzyjać należytemu relaksowi. Stałe przebywanie przez całą dobę z drugą osobą, może również prowadzić do niepożądanych napięć.

Po więcej szczegółów zapraszamy na stronę: https://firetms.com/pl/blog/jazda-w-podwojnej-obsadzie-wszystko-co-musisz-wiedziec.

PROMOCJA

PROMOCJA

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C