ECTN Alliance planuje budowę i obsługę sieci terminali dla samochodów ciężarowych, z niskoemisyjnymi rozwiązaniami energetycznymi do transportu towarów na autostradach w Europie. System zostanie dostosowany do ograniczonego zasięgu ciężarówek elektrycznych i wymagań dotyczących ich ładowania.
W przyszłości sieć terminali ma być dostępna dla wszystkich przewoźników, zapewniając im dostęp do biogazu, wodoru i energii elektrycznej, służących do ładowania i tankowania ciężarówek. Zlokalizowana strategicznie na autostradach sieć obejmować będzie też rozwiązanie informatyczne, umożliwiające firmom transportowym planowanie tras i harmonogramów załadunków w najszybszy i najbardziej efektywny sposób.
Celem projektu jest również poprawa warunków pracy kierowców długodystansowych samochodów ciężarowych. Będą mogli przebywać bliżej swoich miejsc zamieszkania, co ułatwi im możliwość wymiany naczepy w każdym terminalu przed powrotnym kursem. ECTN zwiększy więc atrakcyjność pracy w branży transportu drogowego i pomoże złagodzić skutki kryzysu związanego z brakiem kierowców.
W 2023 r. sojusz przeprowadzi projekt pilotażowy we Francji, na trasie między Lille a Avignon, aby pokazać wykonalność koncepcji przed wdrożeniem na skalę europejską.
Zaplanowany na dwa lata projekt pilotażowy (proof of concept), który rozpocznie się w 2023 r., ma pokazać w jaki sposób model ECTN wpłynie na długodystansowe przewozy drogowe. Flota 20 niskoemisyjnych ciągników siodłowych (napędzanych biogazem, energią elektryczną lub zielonym wodorem) będzie codziennie transportować 20 naczep pomiędzy północną a południowo-wschodnią częścią Francji, przeładowując i zmieniając je w pięciu miejscach testowych zlokalizowanych w oddziałach CEVA Logistics.
Lokalni przewoźnicy będą realizować transporty przed i po przewozie do i z miejsc testowych. Oczekuje się, że projekt pilotażowy pozwoli na stworzenie bogatej bazy danych umożliwiającej zrozumienie niskoemisyjnego wykorzystania pojazdów ciężarowych w przewozach długodystansowych oraz możliwości dekarbonizacji drogowego transportu towarowego.