Dachser testuje ciężarówki na wodór

C

02-08-2022

Dachser rozpoczyna praktyczne testy zeroemisyjnych napędów w ciężarówkach. W 2023 roku planuje wprowadzić do użytku w Niemczech dwie ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV). Na drogi w Magdeburgu wyjedzie 27-tonowy Hyundai Xcient, a 19-tonowy Enginius Bluepower będzie realizować dostawy w centrum Hamburga.

Eksploatacja ciężarówki z wodorowymi ogniwami paliwowymi Hyundai Xcient w Magdeburgu ma rozpocząć się na początku 2023 roku. Pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 27 ton mogący pomieścić 18 palet ma zasięg do 400 kilometrów, co oznacza, że może pracować na dwie zmiany. Będzie prowadzony przez kierowców zawodowych, którzy w tym roku kończą szkolenie w Dachserze. Podczas gdy za dnia samochód będzie testowany w dystrybucji regionalnej na obszarze Magdeburga, w nocy będzie jeździć w trybie liniowym do oddziału Dachsera w Berlinie-Schönefeld. Na potrzeby operacji nocnych pojazd będzie pracował w zestawie z przyczepą transportując nadwozia wymienne. Do czasu dostarczenia ciężarówki w pobliżu dwóch oddziałów Dachsera w Magdeburgu i Berlinie powstanie infrastruktura do tankowania wodoru.

Partnerem Dachsera w tym projekcie jest H2 Delivery Truck Pool GmbH & Co. KG z Magdeburga. Firma jest częścią spółki H2 Green Power & Logistics GmbH, która podczas pokazów w jedenastu niemieckich miastach pod koniec 2021 roku, zaprezentowała Hyundaia Xcient FCEV.

 

Bezemisyjnie w Hamburgu

Od połowy 2023 r. Dachser będzie wykorzystywać ciężarówkę Bluepower 1938 FCEV firmy Enginius z Bremy, spółki zależnej Grupy Faun, do dostaw w centrum Hamburga. Pojazd będzie uzupełnieniem koncepcji Dachser Emission-Free Delivery, która ma zostać wprowadzona w tym mieście już jesienią 2022 r. Bluepower 1938 ma dopuszczalną masę całkowitą 19 ton i może przewieźć do 18 palet w nadwoziu furgonowym. Jego szacowany zasięg 250 kilometrów plus rezerwa sprawdzi się w dostawach w centrum miasta, do tego dochodzi bardzo duży potencjał rekuperacji. Tankowanie ma odbywać się na stacji tankowania wodoru w hamburskim HafenCity.

– W ramach badań przeprowadzonych wspólnie z Uniwersytetem Nauk Stosowanych w Kempten ustaliliśmy już, że w europejskiej sieci drobnicowej Dachser istnieje znaczny potencjał dla ciężarówek napędzanych wodorem. Nie możemy się doczekać wprowadzenia pierwszych tego typu pojazdów, ponieważ pozwolą nam zebrać cenne doświadczenie praktyczne – wyjaśnia Stefan Hohm, dyrektor rozwoju i członek zarządu Dachsera.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C