System udostępnia też ostrzeżenia dla kierowców, jeśli nie nastąpiła inicjacja wymaganej usługi poboru opłaty drogowej lub urządzenie nie jest prawidłowo zasilane prądem. Urządzenie pokładowe (OBU) Toll4Europe jest dostępne poprzez wielu partnerów handlowych w całej Europie. Od połowy marca br. po raz pierwszy tym serwisem objęta została także Słowacja.
Ponieważ Słowacja w dużym stopniu ukierunkowana jest na eksport, drogowy transport towarów posiada tu szczególne znaczenie i czyni ją ważnym krajem tranzytowym dla europejskiego transportu towarowego. W dążeniu do zapewnienia sfinansowania kosztów utrzymania i rozbudowy infrastruktury drogowej, rząd słowacki wdrożył już w 2010 r. ogólnokrajowy, cyfrowy system poboru opłat drogowych, który dotyczy wszystkich pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Dla wielu firm logistycznych i spedytorów oznaczało to do tej pory, że kierowcy musieli mieć do dyspozycji dodatkowe urządzenie OBU, służące do odczytu i rejestrowania podlegających opłacie kilometrów przejechanych po przekroczeniu granicy ze Słowacją. Choć jest to kraj stosunkowo niewielki w porównaniu z innymi krajami europejskimi, oprócz autostrad posiada on wiele płatnych dróg krajowych. Prawidłowe świadczenie opłat drogowych może zatem oznaczać dodatkowy nakład pracy, szczególnie jeśli kierowca nie zna specyfiki tego kraju.
Pomocna jest tutaj sprawdzona, interoperacyjna usługa EETS firmy Toll4Europe. To znane przedsiębiorstwo informatyczne oferuje szczególnie niezawodne urządzenie pokładowe, które znalazło już zastosowanie w większości krajów europejskich. Posługiwanie się nim oznacza, że do transgranicznego rejestrowania i przetwarzania opłat drogowych potrzebne jest już tylko jedno urządzenie. Dzięki swym specjalistycznym kompetencjom Toll4Europe od samego początku była jedną z czterech firm dopuszczonych do świadczenia usług EETS w słowackim systemie opłat drogowych. Wymagało to nie tylko wszechstronnego przetestowania wymiany danych pomiędzy Toll4Europe a słowackim systemem poboru opłat drogowych. Ponadto należało bowiem zapewnić niezawodność rejestrowania danych także podczas przejazdów na duże odległości. W tym celu na terenie Słowacji przejechano wiele tysięcy kilometrów ciężarówkami i autokarami wyposażonymi w urządzenia pokładowe Toll4Europe. Bezbłędna praca tych urządzeń została wykazana także przy współudziale słowackich pojazdów testowych i tamtejszych kierowców. Wraz z rozszerzeniem obszaru poboru opłat drogowych także na Słowację zlikwidowano zarazem znaczącą lukę na drodze do jednolitego rejestrowania i przetwarzania opłat drogowych w UE. Ułatwia to zarządzanie flotami pojazdów wszystkim dostawcom usług spedycyjnych, którzy albo transportują ładunki przez Słowację, albo też, mając tam swe bazy, obsługują przewozy międzynarodowe.
Odrębne urządzenie OBU do realizacji słowackiej usługi poboru opłat drogowych staje się zbędne
Wielokrotnie sprawdzona koncepcja bazuje na łatwym w obsłudze urządzenie OBU działającym w systemie łączności satelitarnej. W ten sposób zastosowana technika dokładnie wykazuje i przesyła lokalizację pojazdu oraz samodzielnie nalicza należną opłatę. Konkretnie oznacza to, że przy wyjeździe lub wjeździe na teren Słowacji urządzenie OBU automatycznie rozpoznaje właściwą usługę opłaty poboru drogowej, czyniąc to bez konieczności ręcznego ustawiania czegokolwiek przez kierowcę lub zmiany używanego urządzenia OBU podczas przekraczania granicy. Dzięki temu kierowca może szybko zobaczyć na wyświetlaczu aktualnie używaną usługę poboru opłaty drogowej, liczbę osi i masę pojazdu, a także inne parametry istotne dla poboru opłaty drogowej.
W celu zapewnienia działania systemu ponad granicami firma Toll4Europe również w przypadku Słowacji stawia na niezawodną technologię komunikacyjną. Dzięki aktualizacjom dokonywanym w czasie rzeczywistym, urządzenie OBU jest zawsze na bieżąco z wszelkimi przepisami dotyczącymi opłat drogowych obowiązującymi w poszczególnych krajach. Redukuje to do minimum błędy w rozliczeniach, a menedżerowie flot pojazdów natychmiast otrzymują dane w formie cyfrowej. Ponieważ Toll4Europe za pośrednictwem swych partnerów handlowych oferuje we wszystkich obsługiwanych krajach własne usługi serwisowe, to w przypadku jakichkolwiek problemów lub zgłaszanych zapytań użytkownicy otrzymują od tych lokalnych przedstawicieli pomoc w swoim własnym języku. Jeśli pojawią się jakieś specjalne trudności, to w drugiej kolejności dostępni są także eksperci Toll4Europe ds. opłat drogowych, którzy w razie potrzeby wspierają tychże partnerów handlowych. – Ważne jest dla nas to, aby spedytorzy i menedżerowie flot mogli o każdej porze liczyć na naszą szybką pomoc – deklaruje dr Felix Wex, dyrektor generalny Toll4Europe GmbH.
Inteligentne rozwiązania poboru opłat drogowych pozwalają lepiej zarządzać flotą pojazdów
Świadczenie szybkiej pomocy dotyczy nie tylko naszych partnerów serwisowych, ale także funkcji samej technologii Toll4Europe. Usługa EETS firmy Toll4Europe rozumie się jako centralna platforma dla realizacji wszystkich potrzeb związanych z opłatami drogowymi. Intuicyjne zarządzanie i przejrzystość systemu stoją przy tym na pierwszym miejscu. Dla spedytorów oznacza to konkretnie, że mają teraz możność samodzielnie sprawdzać swoje dane i wpisy, kontrolować parametry wprowadzane przez kierowców i wcześniej interweniować. Integralną częścią systemu jest nowa funkcja „OBU Health” również dostępna od początku 2024 roku. Dzięki podglądowi w czasie rzeczywistym takich ustawień OBU jak np. osie przyczepy czy masa pojazdu, dane wymagane do analizy reklamacji zgłaszanych przez klientów oraz wykupywanych biletów są – za pośrednictwem pulpitu nawigacyjnego – łatwo dostępne także dla odnośnego partnera handlowego oraz menedżerów floty. Dodatkowo wyświetlany jest poziom naładowania baterii, stan (status) samego urządzenia oraz rodzaj zamontowania OBU. Dzięki tym informacjom menedżerowie flot mogą teraz znacznie szybciej reagować, jeśli kierowca ma pytania lub problemy z urządzeniem OBU. – Wraz z kolejnym zwiększeniem liczby obsługiwanych krajów i poszerzeniem naszej oferty serwisowej, realizacja opłat drogowych w UE staje się coraz prostszą rutyną i przestaje być irytującym problemem dla wielu spedytorów i kierowców – mówi dr Wex.