Nowy system e-Toll od września obowiązuje auta ciężarowe. Zaraz obejmie także wszystkie pojazdy poniżej 3,5 tony DMC. Będzie obowiązywać na odcinkach zarządzanych przez GDDKiA: autostrada A2 Konin – Stryków i autostrada A4 Wrocław – Sośnica. Obecny, manualny sposób uiszczania opłat nie będzie już działał. Wszyscy użytkownicy muszą zarejestrować swoje auta w nowym systemie e-TOLL i wyposażyć je w urządzenia lokalizacyjne lub zakupić e-bilet autostradowy uprawniający do przejazdu.
Szybki przejazd przez bramki pozwoli kierowcom zaoszczędzić sporo czasu, jednak zanim to nastąpi, muszą oni samodzielnie przejść przez procedurę rejestracyjną. Warto pamiętać, że aplikacja e-Toll PL wyłącznie nalicza opłaty, ale już ich regulowanie i pilnowanie stanu konta i odpowiedzialność za braki opłat grożące karami, są już w gestii użytkownika. W tym przypadku korzystanie z pośrednictwa DKV ułatwia firmom bezpieczne i bezawaryjne uiszczanie myta: pozwala ustawić automatyczne doładowywanie konta i stabilne rozliczanie co 2 tygodnie w fakturach DKV, bez konieczności wykonywania tego obowiązku porzez aplikacją e-TOLL PL.
Nowa technologia wyparła stary system
W Polsce po 10 latach zmieniła się technologia poboru opłat za przejazd odcinkami dróg płatnych. Nowy system e-TOLL, oparty na technologii pozycjonowania satelitarnego, z początkiem października zastąpił stary system viaTOLL bazujący na technologii mikrofalowej. Zmiana nie obyła się bez problemów dla branży transportowej, m.in. przez ograniczoną dostępność urządzeń pokładowych. Przewoźnicy, m. in. za sprawą DKV, zyskali już jednak nowe opcje dokonywania rozliczeń za przejazdy płatnymi odcinkami dróg, które mogą ułatwić im prowadzenie biznesu. Od początku grudnia duże zmiany czekają także kierowców osobówek w przejazdach autostradami zarządzanymi przez GDDKiA.
– Mieliśmy w ostatnim czasie dość duże wydarzenie w branży transportowej, mianowicie zmianę systemu opłat drogowych w Polsce. Przeszliśmy z viaTOLL na e-TOLL, co wiązało z bardzo dużym zaangażowaniem ze strony firm transportowych w zmianę tego systemu. Już za chwilę te zmiany dotkną także kierowców osobowych – mówi Mariusz Derdziak, kierownik sprzedaży w DKV Mobility Polska.
Od 1 października br. jedynym systemem, który umożliwia wnoszenie opłaty elektronicznej za przejazd po drogach płatnych w Polsce, jest system e-TOLL. System zaczął działać w czerwcu br., a przez pierwsze trzy miesiące oba systemy, nowy i stary, funkcjonowały równolegle, żeby zapewnić kierowcom i branży transportowej czas na dostosowanie się do zmiany.
– Przechodziliśmy z systemu DSRC na system GNRS. To się wiąże z całkowitą zmianą dla wszystkich użytkowników dróg płatnych w Polsce. Wcześniejszy system funkcjonował na zasadzie bramownic i urządzeń, które komunikowały się przy pomocy mikrofal. W nowej technologii wszystko odbywa się zdalnie, przy pomocy system GPS i transmisji danych geolokalizacyjnych pojazdów do systemu e-TOLL. Potrzebne są też nowe urządzenia, które należało wymienić w odpowiednim czasie. Ta sprawa dotyczyła wstępnie transportu ciężkiego, ale od 1 grudnia obejmie również wszystkie pojazdy lekkie o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony – mówi ekspert DKV Mobility Polska.
Koniec ery manualnego systemu poboru opłat także dla aut osobowych
Kierowcy pojazdów lekkich (samochodów osobowych, motocykli, busów ect.) jeszcze tylko do 30 listopada br. mogą korzystać z manualnego systemu poboru opłat na państwowych odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. Po tej dacie manualny system zostanie wyłączony, a na państwowych autostradach przejazd będzie odbywał się w trybie „free flow”, bez zatrzymywania się przed bramkami.
W jaki sposób zapłacimy myto za przejazd od 1 grudnia?
Kierowcy będą mieć do wyboru kilka opcji płatności. Pierwszą jest bezpłatna aplikacja mobilna e-TOLL PL, dostępna w Google Play lub AppStore. Umożliwia ona wniesienie opłaty za przejazd drogami płatnymi oraz doładowanie i monitorowanie stanu konta. Do tego potrzebna jest rejestracja w systemie e-TOLL, której można dokonać online, na stronie etoll.gov.pl, albo stacjonarnie w sieci Miejsc Obsługi Klienta, a także za pośrednictwem wybranych dostawców kart flotowych.
– Ten proces przebiega w stosunkowo prosty sposób. Musimy się zarejestrować w systemie e-TOLL jako przedsiębiorstwo bądź osoba prywatna – zależy, w jakim charakterze używamy dróg płatnych – i tam podłączyć do swojego konta pojazd i przypisać do niego urządzenie służące do naliczania opłat oraz wybrać formę płatności – mówi ekspert DKV Mobility Polska.
Kolejna opcja płatności to urządzenia pokładowe OBU (przenośne przyrządy lokalizacyjne) lub ZSL (montowane w pojazdach na stałe) do przekazywania danych geolokalizacyjnych. Trzecią opcją jest zakup online lub na stacji paliw e-biletu autostradowego, który będzie obowiązywał w terminie i na odcinku wskazanym przez kupującego. Od 1 grudnia ma zostać także udostępniona nowa aplikacja e-TOLL PL BILET, która w nieco prostszy sposób pozwoli na nabycie e-biletu autostradowego.
– Apelujemy, żeby nie czekać na ostatni dzwonek. Część firm transportowych właśnie to zrobiła przed zmianą systemu, a największym problemem był brak urządzeń na rynku. Ich ograniczona dostępność była w głównej mierze spowodowana brakiem półprzewodników na rynku – mówi Mariusz Derdziak. – Warto, by użytkownicy pojazdów osobowych nie powieli tego błędu i już dzisiaj zaczęli rejestrować się w systemie i nabywać urządzenia, jeżeli jest taka możliwość, bądź korzystać z aplikacji mobilnej e-TOLL PL, która jest przygotowana do obsługi tych opłat drogowych.
Wsparcie od operatorów kart flotowych
Dużym ułatwieniem dla przewoźników – w obliczu ograniczonej dostępności urządzeń pokładowych – okazało się wprowadzenie możliwości rozliczania opłat drogowych e-TOLL kartami flotowymi i paliwowymi. Jak wyjaśnia ekspert, taka karta zwiększa bezpieczeństwo i wygodę uiszczania opłat: umożliwia automatyczne doładowania konta e-TOLL, a płatności sprowadza do jednej faktury raz na kilka tygodni. Jednak nie wszyscy emitenci. Tu z pomocą przychodzi firma DKV Mobility Polska, która jako jedyny operator kart flotowych może wspierać swoich klientów we wszystkich aspektach i sposobach uiszczania opłat drogowych w nowym systemie e-TOLL.
– Uruchomienie płatności kartą paliwową to bardzo duże ułatwienie dla użytkowników. Po pierwsze, mogą oni ustawić sobie doładowania automatyczne. Przykładowo, doładowujemy konto za 100 zł i ustawiamy następny parametr, że jeżeli kwota płatności sięgnie 20 czy 30 zł następuje automatyczne doładowanie konta za taką samą kwotę. Dzięki temu nie musimy cały czas kontrolować stanu konta – wyjaśnia Mariusz Derdziak. – Warto jednak zaglądać tam raz na jakiś czas i sprawdzać, czy nie ma na koncie jakichś nieopłaconych przejazdów. Wtedy można je uregulować w ciągu trzech dni bez naliczenia kary. A przypominam, że w przypadku pojazdu osobowego jest to 500 zł za nieopłacony przejazd, a w przypadku pojazdu ciężarowego 1,5 tys. zł.
Możliwość zapłaty kartą paliwową wprowadzono od 4 października. Do tego momentu płatności można było realizować Blikiem lub za pomocą kart Mastercard lub Visa. Jednak każdej takiej transakcji należało dokonywać odrębnie, pilnując przy tym stanu środków w systemie e-TOLL. To o tyle ryzykowne, że w przypadku braku zarejestrowania przelewu na czas kierowcom grożą kary. Dlatego karta paliwowa może być wygodniejszą opcją, z której mogą skorzystać zarówno użytkownicy aplikacji mobilnej e-TOLL PL, posiadacze urządzeń ZSL lub OBU, jak i klienci chcący doładować swoje konto osobiście w punktach obsługi klienta (POS).
Rozwiązanie to wspomaga nie tylko profesjonalnych przewoźników, lecz także użytkowników osobowych aut firmowych. Poza tym przy pomocy jednej karty paliwowej przedsiębiorca może zapłacić nie tylko za opłaty drogowe, ale również za paliwo, warsztaty, myjnie, parkingi czy akcesoria na stacjach oraz wliczyć sobie wszystkie te pozycje w koszty prowadzenia działalności, co w przypadku rozdrobnionych płatności bardzo rzadko ma miejsce.
Więcej udogodnień dla firm transportowych
Karta paliwowa to już druga metoda rozliczeń oferowana przez DKV Mobility w systemie e-TOLL. Pierwszą były akceptowane międzynarodowo uniwersalne urządzenia EETS (ogólnoeuropejskiego systemu poboru opłat elektronicznych), z których korzysta transport profesjonalny. Za pośrednictwem DKV i urządzenia DKV Box Europe można rozliczać opłaty drogowe w ponad 30 krajach Europy.
– To jest urządzenie hybrydowe, interoperacyjne, które pozwala dokonywać płatności za autostrady w wielu krajach europejskich – mówi Mariusz Derdziak. – W DKV Box Europe, działającym na terenie niemal całej Europy, udostępniliśmy klientom możliwość funkcjonowania w nowym polskim systemie opłat drogowych. To oznacza, że klient nie musi się w nim logować, bo my zrobimy to za niego. Po drugie, oznacza to też bardzo jasną i klarowną sytuację, transparentne informacje dla kierowców – na wyświetlaczu naszego urządzenia widzi on, w jakim kraju się znajduje, jaka opłata jest pobierana, jaki jest numer rejestracyjny pojazdu, jaka liczba ilość osi, jaka jest klasa Euro pojazdu.