Nowe przepisy unijnego Pakietu Mobilności

C

17-09-2021

Od lutego 2022 branża logistyczna spodziewa się dalszych zmian w organizacji transportu drogowego. W ubiegłym roku Komisja Europejska przyjęła pakiet mobilności z nowymi przepisami regulującymi dostawy drogowe w krajach UE. Zmiany chronią prawa pracownicze kierowców ciężarówek w Europie oraz regulują czas pracy, odpoczynku i transport kabotażowy.

Pierwsze rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1054 dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku weszło w życie 20 sierpnia 2020 r. Regulacje obejmują obowiązkowy powrót kierowcy do bazy i tygodniowe odpoczynki co 4 tygodnie z zakazem ich odbierania w kabinie pojazdu. Jeżeli kierowca nie ma możliwości spędzenia wymaganego tygodniowego urlopu w domu, pracodawca zobowiązuje się do opłacenia noclegu w hotelu lub podobnym miejscu.

Kolejne rozporządzenie UE 2020/1055 oraz dyrektywa UE 2020/1057 wejdą w życie w lutym 2022 r. Akty prawne zawierają następujące zmiany:

  1. Kierowcy ciężarówek wykonujący transport w jedną stronę muszą zarejestrować się jako pracownicy w podróży służbowej. W przypadku dostaw do krajów o wyższych dochodach wynagrodzenie kierowcy dostosowuje się do wynagrodzeń w kraju docelowym.
  1. W celu uregulowania kabotażu kierowcy realizujący przewozy zlecone przez firmy zagraniczne muszą również odbywać podróże służbowe. W ciągu 7 dni dozwolone są maksymalnie 3 operacje kabotażowe. Po tym okresie ciężarówka ma zakaz wjazdu do tego samego kraju przez 4 dni.
  1. Pojazd używany do transportu międzynarodowego musi wrócić do kraju rejestracji firmy w UE nie później niż 8 tygodni po wyjeździe.

 

Celem nowych przepisów jest uregulowanie czasu pracy i odpoczynku kierowców ciężarówek, a także zapewnienie dostępu do zawodu i rynku. Dzięki nowym przepisom międzynarodowi kierowcy ciężarówek zyskają korzystniejsze diety, zwłaszcza jeżeli celem podróży jest kraj o wysokich zarobkach. Te same zasady uregulują kabotaż, a kierowcy z krajów UE o wysokim standardzie życia nie będą musieli konkurować z łatwo dostępną siłą roboczą z krajów wschodnich.

Dla firm logistycznych i transportowych wejście w życie nowych przepisów wiąże się ze zmianami strukturalnymi. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że mali i średni przewoźnicy z Europy Wschodniej skoncentrują się na rynkach krajowych, ponieważ koszty finansowe transportu towarów do UE przewyższą zyski. W rezultacie poskutkuje to niedoborem mocy produkcyjnych w Europie Zachodniej i nadwyżką w Europie Wschodniej.

– Rynek transportu drogowego przeżywa trudne czasy. W krajach UE obserwujemy wzrost cen oleju napędowego. Przewiduje się, że popyt na ropę utrzyma tendencję wzrostową do końca 2022 r. Problem braku kierowców staje się coraz bardziej dotkliwy. Decyzje podjęte w przepisach pomogą zwiększyć atrakcyjność branży. Z drugiej strony firmy transportowe poniosą wyższe koszty za przewozy drogowe. W niektórych obszarach, gdzie podaż przewoźników jest ograniczona, oczekuje się wzrostu kosztów o 15% lub więcej. Jeżeli dostawcy usług logistycznych nie rozpoczęli jeszcze ścisłej współpracy z partnerami i poszukiwań wspólnych rozwiązań to jest to doskonały czas, aby zabezpieczyć firmę przed szkodami – mówi Vitali Eremenco, zastępca dyrektora operacyjnego ds. transportu drogowego w AsstrA.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C