W ostatnich latach Unia Europejska wprowadziła liczne zmiany w transporcie drogowym, związane m.in. z korzystaniem z przerw oraz ograniczeniem możliwości odpoczynku w kabinie. 20 sierpnia 2020 roku, w ramach Pakietu Mobilności wdrożono regulacje unijne dotyczące:
- obowiązkowych powrotów kierowcy do centrum operacyjnego maksymalnie co cztery tygodnie,
- modyfikacji odpoczynków tygodniowych kierowcy,
- możliwości przedłużenia czasu powrotu do bazy,
- uzupełniania na wykresówkach symboli państw po przekroczeniu ich granicy.
Za nami pierwszy etap zmian w przepisach, a już od 2 lutego będą obowiązywały kolejne. To ostatni moment, żeby się z nimi zapoznać, ponieważ nieprzestrzeganie ich grozi ograniczeniem licencji transportowych!
Koniec wypłacania diet i ryczałtów za noclegi
Kierowca w przewozach cross-trade i kabotażowych nie odbywa podróży służbowej, dlatego jako pracownik delegowany nie otrzyma już w ramach wynagrodzenia takich należności jak dieta, czy ryczałt noclegowy. Jego płaca minimalna znacznie wzrośnie, nie zmieniając dotychczasowego dochodu, jednak stawka jego zatrudnienia dla pracodawcy ma wzrosnąć o około 17,5%. Dzięki dodatkowym regulacjom, które umożliwiają obniżenie kosztu zatrudnienia ze składek ubezpieczenia społecznego oraz z podatku dochodowego, pracodawca nie będzie zmuszony zapłacić za pracownika aż o 38,5% więcej niż dotychczas.
Dokumentacja elektroniczna w języku angielskim oraz brak przedstawiciela
Od lutego nie będzie już konieczne ustanowienie przedstawiciela, a dokumenty będą wystawiane w formie elektronicznej i przetłumaczone wyłącznie na język angielski. Oprócz tego, w celu uproszczenia kontroli na terenie UE, konieczne będzie wpisywanie w tachografie symbolu kraju, do którego wjeżdża kierowca.
Co nas jeszcze czeka w tym roku?
Od 21 lutego 2022 zostanie nałożony obowiązek powrotu każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy raz na osiem tygodni, a także konieczność odbycia 4-dniowej przerwy w wykonywaniu kabotażu po trzech operacjach w ciągu siedmiu dni, z możliwością nadrobienia w tym czasie transportów międzynarodowych.
To nie koniec zmian w ramach Pakietu Mobilności!
Od sierpnia 2023 roku wejdzie w życie m.in. obowiązek zaopatrzenia pojazdów transportu międzynarodowego w inteligentne tachografy 2-giej generacji. Nowe modele pozwolą na automatyczną rejestrację przejazdów granicznych oraz zapis miejsca załadunku, rozładunku i rodzaju przewozu.
O kolejnych zmianach będziemy Was informować na bieżąco!