Pakiet Mobilności – nowe przepisy unijne w 2022 roku

C

14-01-2022

W lutym bieżącego roku branżę TSL czekają nowe regulacje, w ramach programu Pakiet Mobilności. Dowiedz się, jakie restrykcje, związane na przykład z wynagrodzeniami kierowców czy dokumentacją transportową, wejdą w życie już za miesiąc!

W ostatnich latach Unia Europejska wprowadziła liczne zmiany w transporcie drogowym, związane m.in. z korzystaniem z przerw oraz ograniczeniem możliwości odpoczynku w kabinie. 20 sierpnia 2020 roku, w ramach Pakietu Mobilności wdrożono regulacje unijne dotyczące:

  • obowiązkowych powrotów kierowcy do centrum operacyjnego maksymalnie co cztery tygodnie,
  • modyfikacji odpoczynków tygodniowych kierowcy,
  • możliwości przedłużenia czasu powrotu do bazy,
  • uzupełniania na wykresówkach symboli państw po przekroczeniu ich granicy.

Za nami pierwszy etap zmian w przepisach, a już od 2 lutego będą obowiązywały kolejne. To ostatni moment, żeby się z nimi zapoznać, ponieważ nieprzestrzeganie ich grozi ograniczeniem licencji transportowych!

Koniec wypłacania diet i ryczałtów za noclegi

Kierowca w przewozach cross-trade i kabotażowych nie odbywa podróży służbowej, dlatego jako pracownik delegowany nie otrzyma już w ramach wynagrodzenia takich należności jak dieta, czy ryczałt noclegowy. Jego płaca minimalna znacznie wzrośnie, nie zmieniając dotychczasowego dochodu, jednak stawka jego zatrudnienia dla pracodawcy ma wzrosnąć o około 17,5%. Dzięki dodatkowym regulacjom, które umożliwiają obniżenie kosztu zatrudnienia ze składek ubezpieczenia społecznego oraz z podatku dochodowego, pracodawca nie będzie zmuszony zapłacić za pracownika aż o 38,5% więcej niż dotychczas.

Dokumentacja elektroniczna w języku angielskim oraz brak przedstawiciela

Od lutego nie będzie już konieczne ustanowienie przedstawiciela, a dokumenty będą wystawiane w formie elektronicznej i przetłumaczone wyłącznie na język angielski. Oprócz tego, w celu uproszczenia kontroli na terenie UE, konieczne będzie wpisywanie w tachografie symbolu kraju, do którego wjeżdża kierowca.

Co nas jeszcze czeka w tym roku?

Od 21 lutego 2022 zostanie nałożony obowiązek powrotu każdego pojazdu do centrum operacyjnego firmy raz na osiem tygodni, a także konieczność odbycia 4-dniowej przerwy w wykonywaniu kabotażu po trzech operacjach w ciągu siedmiu dni, z możliwością nadrobienia w tym czasie transportów międzynarodowych.

To nie koniec zmian w ramach Pakietu Mobilności!

Od sierpnia 2023 roku wejdzie w życie m.in. obowiązek zaopatrzenia pojazdów transportu międzynarodowego w inteligentne tachografy 2-giej generacji. Nowe modele pozwolą na automatyczną rejestrację przejazdów granicznych oraz zapis miejsca załadunku, rozładunku i rodzaju przewozu.

O kolejnych zmianach będziemy Was informować na bieżąco!

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C