Wojna coraz większym hamulcem dla firm transportowych

C

29-09-2022

Firmy transportowe zwalniają. Subindeks Barometru EFL czwarty kwartał z rzędu odnotował wartość poniżej progu ograniczonego rozwoju i w III kwartale wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż trzy miesiące wcześniej.

Tylko 9% przedsiębiorców spodziewa się wzrostu zamówień, za to ich spadku obawia się już niemal co trzeci zapytany. Dla porównania, w II kwartale br. podobny odsetek zapytanych prognozował wzrost i spadek zamówień (29% i 26%).

Wojna w Ukrainie spędza sen z powiek 66% przedstawicieli branży transportowej. W konsekwencji, zaledwie co dwudziesty zapytany ma nadzieję na poprawę kondycji branży w najbliższych miesiącach.

Barometr EFL dla branży transportowej na III kwartał 2022:

  • Subindeks: 48 pkt. (-1,3 pkt. kw./kw.)
  • Inwestycje: 97,5% przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach
  • Sprzedaż: 9% przedsiębiorców prognozuje zwiększenie sprzedaży; 31% prognozuje spadek sprzedaży
  • Płynność finansowa: 15% przedsiębiorców prognozuje poprawę płynności finansowej; 30% prognozuje pogorszenie płynności finansowej
  • Finansowanie zewnętrzne: 29% przedsiębiorców prognozuje większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne; 7,5% prognozuje mniejsze zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne
  • Barometr COVID-19: tylko 5% przedsiębiorców spodziewa się poprawy kondycji w branży w ciągu najbliższych 6 miesięcy, 42,5% obawia się jej pogorszenia.

 

Znów trudniej

Subindeks Barometru EFL na III kwartał br. dla branży transportowej wyniósł 48 pkt., o 1,3 pkt. mniej niż w drugim kwartale tego roku. Trzeci raz z rzędu wartość wskaźnika nie przekroczyła progu ograniczonego rozwoju, czyli 50 pkt., co oznacza powrót do trudnej sytuacji z pandemicznych lat 2020 i 2021 (pierwsze miesiące).

Prezes zarządu EFL zwraca uwagę, że hamowanie branży transportowej ma swoje odbicie w wynikach branży leasingowej.

– W 2021 roku leasing pojazdów ciężkich odnotował dynamikę o niemal jedną trzecią wyższą niż w pierwszym pandemicznym roku. W pierwszym kwartale tego roku wzrost jeszcze się utrzymał, ale tylko na 4% poziomie, podczas gdy już pierwsze półrocze zakończyliśmy na 3% minusie rok do roku. Niestety nie spodziewamy się, że druga część roku przyniesie odbicie. A w związku z tym, że inwestycje są jedną z pierwszych „jaskółek zbliżającej się wiosny”, a w planach firm transportowych nie ma ich niemal wcale, musimy uzbroić się w cierpliwość, zanim transport przyspieszy – mówi Radosław Woźniak, prezes zarządu EFL.

 

Wojna hamulcem

Transport z kwartału na kwartał coraz bardziej odczuwa silniejszy wpływ wojny toczącej się na terenie Ukrainy niż pandemii. 66% firm uważa, że to, co dzieje się za naszą wschodnią granicą, ma niekorzystny wpływ na ich działalność (z czego 28,8% – bardzo niekorzystny i tyle samo – 37,5% – raczej niekorzystny). Warto podkreślić, że odsetek respondentów oceniających, że wojna ma zdecydowanie negatywny wpływ na ich działalność jest jednym z najwyższych wśród wszystkich 6 badanych branż. Tylko w handlu pesymistów jest więcej (66,6%).

W przypadku COVID-19 – na jego negatywny wpływ wskazuje 32,5% zapytanych (z czego 10% – zdecydowanie niekorzystny, a 22,5% – raczej niekorzystny).

 

Inwestycje nie ruszą, a płynność coraz niższa

Inwestycje kolejny kwartał stoją w miejscu. W III kwartale br. niemal wszystkie firmy transportowe (97,5%) planują podobny poziom inwestycji co w poprzednich miesiącach.

W porównaniu do poprzedniego kwartału więcej przedstawicieli branży obawia się o sprzedaż swoich usług. Tylko 9% liczy na wzrost zamówień, a 31% spodziewa się ich spadku. Ponad połowa oczekuje podobnego poziomu co trzy miesiące wcześniej. Dla porównania, w II kwartale br. ponad trzy razy więcej firm transportowych (29%) liczyło na większe zamówienia, 41% spodziewało się podobnego poziomu co w poprzednim kwartale, a 26% obawiało się ich spadku.

Z kwartału na kwartał pogarsza się płynność finansowa firm transportowych. Już niemal co trzecia obawia się jej pogorszenia w III kwartale br. (30%), podczas gdy kwartał wcześniej ten odsetek wynosił 24%. Tylko 9% liczy na jej poprawę, a kwartał wcześniej było to 15%.

Wartość głównego indeksu Barometru EFL na III kwartał 2022 roku wyniosła 47,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 1,1 pkt. niższy niż w II kwartale 2022 roku.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C