Od 24 stycznia pasażerowie będą mogli korzystać z akumulatorowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (ang. Battery Electric Multiple Unit – BEMU) w ramach przewozów biletowanych w Badenii-Wirtembergii, a od 5 lutego także w Bawarii.
– Napędy alternatywne to przyszłość mobilności. Nasze kompleksowe rozwiązania pozwalają wprowadzać zrównoważony transport kolejowy w Niemczech – wyjaśnia Müslüm Yakisan, szef regionalnego DACH w Alstom. – Od 2016 roku wspólnie pracujemy nad wydajną i opłacalną technologią akumulatorową, która pozwoliłaby wypełnić luki w elektryfikacji niemieckiej sieci kolejowej. Testy w eksploatacji pasażerskiej dostarczą nam ważnych danych z praktyki i pokażą, że nasz pociąg akumulatorowy oferuje rozwiązanie tego problemu.
– Za sprawą pierw¬szego akumulatorowego pociągu pasażerskiego robimy kolejny duży krok na drodze do bezemisyjnych kolei regionalnych w Niemczech – mówi dr Jörg Sandvoß, dyrektor generalny DB Regio. – Dzięki tym testom DB Regio chce zdobyć praktyczne doświadczenie w eksploatacji i konserwacji przyszłościowych technologii.
Od 2016 roku Alstom rozwija pociągi hybrydowe (pantografowo-akumulatorowe) we współpracy z TU Berlin, przy wsparciu Krajowej Organizacji na rzecz Technologii Ogniw Wodorowych i Paliwowych (NOW) oraz finansowaniu Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Mają być one w Niemczech ekologicznymi następcami pociągów z silnikami Diesla. Prawie czteromiesięczne testy na trasach pasażerskich w Bawarii i Badenii-Wirtembergii to kolejny krok w kierunku bezemisyjnego transportu. W przyszłości BEMU zostanie zastosowane na platformie Alstom Coradia.
W dni powszednie pociąg będzie kursował w Badenii-Wirtembergii na linii Stuttgart – Horb, natomiast w soboty i niedziele na linii Pleinfeld – Gunzenhausen w Bawarii. W ten sposób z jednej strony maksymalizowany będzie przebieg pociągu, a z drugiej zostaną przetestowane różne profile tras. Zarówno w Badenii-Wirtembergii, jak i w Bawarii pociąg eksploatowany będzie przez DB Regio. Partnerami projektu są Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) i Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).
O ile pociągi wodorowe Alstom zoptymalizowano pod kątem dłuższych tras, pociągi typu BEMU przystosowane są do zdecydowanie krótszych dystansów lub linii z odcinkami niezelektryfikowanymi, które wcześniej były obsługiwane przez pojazdy z silnikiem Diesla. Bezpośrednie połączenia między zelektryfikowanymi i niezelektryfikowanymi fragmentami sieci mogą być teraz obsługiwane bezemisyjnie, bez konieczności dodatkowej elektryfikacji i przy skróceniu czasu podróży między miejscowościami.