Cargounit powiększa tabor o nowe lokomotywy Vectron i Smartron

C

15-12-2022

Cargounit odebrał w 2022 r. 8 lokomotyw Vectron oraz zdecydowałasię zakupić nowe lokomotywy od Siemens Mobility. Łącznie będzie mieć w swojej flocie aż 31 elektrowozów Siemensa.

Nowoczesne lokomotywy wielosystemowe Vectron to klucz do realizacji różnorodnych zadań przewozowych w całej Europie i intensywnego rozwoju także w segmencie intermodalnym. Vectrony to najnowocześniejsze na rynku europejskim, uniwersalne lokomotywy, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach.

Podstawowym założeniem przy ich konstruowaniu była wydajność i opłacalność wykonywania zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i międzynarodowym, zarówno pasażerskim, jak i towarowym w Europie.

– Główne czynniki wzrostu rynku wynajmu nowoczesnych lokomotyw elektrycznych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej pozostają od kilku lat niezmienne i wynikają z potrzeby odnowienia taboru lokomotyw eksploatowanych przez przewoźników kolejowych oraz wzrostu rynku przewozów międzynarodowych. Obecnie w krajach Trójmorza doświadczamy dodatkowego czynnika wzrostu zapotrzebowania na lokomotywy wielosystemowe, który wynika z potrzeby zapewnienia taboru kolejowego do przewozu ładunków z Ukrainy, w tym eksportu zboża i innych produktów rolnych. Od kilku lat widzimy także renesans kolei w międzynarodowych przewozach pasażerskich – powiedział Łukasz Boroń, prezes zarządu spółki Cargounit.

 

Nowi klienci

Cargounit wyrasta na największego odbiorcę lokomotyw Siemensa w Polsce. Tylko w 2022 r. firma odebrała aż 8 nowych lokomotyw: 6 Vectronów i 2 Smartrony.

Najnowsze lokomotywy dostarczone w grudniu 2022 roku trafią w ręce zupełnie nowych klientów. Pierwsza z nich od nowego rozkładu jazdy będzie kursować z pasażerami na trasie Warszawa-Berlin, obsługiwaną wspólnie przez DB Fernverkehr AG i PKP Intercity. Druga nowa lokomotywa Vectron trafi do polskiego oddziału firmy Freightliner – jednego z największych prywatnych towarowych przewoźników kolejowych w Polsce.

– Odebrane dwie lokomotywy Vectron MS dysponują mocą 6,4 MW przy zasilaniu napięciem przemiennym i 6 MW przy zasilaniu napięciem stałym oraz zostały wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3). Lokomotywy przeznaczone są do eksploatacji na terenie Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Węgier, Słowenii, Chorwacji, Serbii i Holandii, Rumunii oraz Bułgarii. Co niezwykle ważne, pojazdy z platformy Vectron, jako jedyne nowoczesne lokomotywy w Europie, mają już dopuszczenia do eksploatacji aż w 20 europejskich krajach. Cieszymy się, na współpracę z Cargounitem w następnych latach. Dzięki temu nasze lokomotywy są wykorzystane przez coraz szersze grono użytkowników operujących w Polsce i zagranicą – powiedział Hubert Meronk, prezes zarządu Siemens Mobility.

– Odebrana lokomotywa Vectron, jest pierwszą w naszej flocie lokomotywą tego typu, która wzmacnia nasze zdolności operacyjne w ruchu transgranicznym pomiędzy Polską i krajami Europy Zachodniej. Wierzymy, że nasi klienci docenią kolejny krok w naszym rozwoju, wychodzący na przeciw ich oczekiwaniom. Od początku działalności operacyjnej, a minęło już 15 lat od uruchomienia przez Freightliner PL pierwszego pociągu, oferujemy naszym klientom, elastyczne i terminowe usługi transportu kolejowego, wyznaczając jednocześnie standardy bezpieczeństwa. Tworzenie przewagi konkurencyjnej dla transportu kolejowego jest od zawsze naszym celem, a rozwój z wykorzystaniem nowoczesnych lokomotyw najlepszą drogą do jego realizacji – powiedział Konstantin Skorik, prezes zarządu spółki Freightliner PL.

 

Lokomotywy „pod choinkę”

Do tej pory firma Cargounit zakupiła już 28 od Siemens Mobility z platform Vectron i Smartron, z możliwością zamówienia dodatkowych pojazdów do końca przyszłego roku.

Z końcem 2022 r. firma zdecydowała się zakupić dwie kolejne dwie lokomotywy Smartron oraz uruchomić opcję na kolejną lokomotywę Vectron z istniejącego kontraktu. Flota lokomotyw Siemensa zakupionych przez Cargounit wynosi obecnie 31 elektrowozów, a do 2025 r. można ona wzrosnąć do 40 lokomotyw.

– Cargounit konsekwentnie realizuje strategię modernizacji floty m.in. poprzez zakup nowoczesnych lokomotyw wielosystemowych Vectron oraz lokomotyw Smartron na rynek rumuński. Cieszymy się, że możemy odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie rynku, proponując nowoczesne lokomotywy wielosystemowe takie jak Vectron, dostosowane zarówno do ruchu towarowego jak i pasażerskiego. Jesteśmy dumni, że grono naszych klientów powiększa się o Freightliner PL oraz DB Fernverkehr podmioty międzynarodowe będące liderami odpowiednio w przewozach towarowych i pasażerskich w Europie – powiedział Łukasz Boroń.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C