Vectrony to uniwersalne wielosystemowe lokomotywy, umożliwiające łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach, a dzięki temu kompleksowo odpowiadające zapotrzebowaniu większości dzisiejszych przewoźników kolejowych. Pozwalają na przekraczanie przez składy towarowe granic państw z odmiennym systemem zasilania, bez konieczności zmiany lokomotywy. Dlatego są doskonałym rozwiązaniem dla przewoźników kolejowych przewożących ładunki intermodalne w ruchu międzynarodowym. Zakupione przez Cargounit lokomotywy są dostosowane do prowadzenia przewozów w korytarzu Wschód-Zachód (model A10) oraz w korytarzu Północ-Południe (model A17). Dostawa pozostałych dwóch planowana jest do końca trzeciego kwartału 2021 roku.
Łukasz Boroń, prezes zarządu Cargounit, komentuje:
– Zakup kolejnych Vectronów, które zostały przez nas wynajęte na rzecz Bahnoperator, wpisuje się w strategię modernizacji naszej floty i dywersyfikacji geograficznej oferowanych usług. Plany firmy zakładają w najbliższych latach intensywny program wymiany lokomotyw używanych na nowoczesne, zarówno dla naszych obecnych klientów w Polsce, jak też nowych partnerów, pozyskanych w wyniku naszej ekspansji w pozostałych krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Do 2025 roku Cargounit zamierza powiększyć swoją flotę o blisko 40 lokomotyw wielosystemowych i jednosystemowych. Jesteśmy bardzo zadowoleni z nawiązania współpracy z Bahnoperator, który jest czolowym operatorem intermodalnym obsługującym ładunki przewozów kontenerowych na trasie Jedwabnego Szlaku. Podpisanie 5-letniej umowy na dzierżawę full-service 5 lokomotyw wielosystemowych Vectron świadczy o zaufaniu do Cargounitu i naszej rosnącej obecności w obsłudze połączeń międzynarodowych. Biorąc pod uwagę wolumen ładunków, które obsługuje Bahnoperator i dynamikę rynku intermodalnego w Polsce, jesteśmy przekonani, że mamy ogromny potencjał do zwiększania zakresu współpracy w przyszłości.
Lokomotywy zostały kupione z wykorzystaniem funduszy unijnych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego. Celem konkursu Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Wodnych i Połączeń Multimodalnych, organizowanego przez CUPT, jest dofinansowanie podmiotów w ramach działania Oś Priorytetowa III, tak aby wydatnie zwiększyć rozwój sieci kolejowej TEN – T i samego transportu multimodalnego.
– Cargounit to bardzo istotny gracz na polskim rynku transportowym. Cieszymy się, że rozwijają swoją flotę pojazdów o kolejne wielosystemowe lokomotywy Vectron. To pojazdy, które szczególnie sprawdzają się na długich trasach i doskonale wspierają dynamicznie rozwijający się rynek przewozów intermodalnych w Polsce i Europie. Warto dodać, że lokomotywy zostały zakupione wraz z 8-letnim utrzymaniem, a wsparcie serwisowe producenta zapewni końcowemu użytkownikowi wysoką dostępność lokomotyw oraz niezawodna pracę – mówi Krzysztof Celiński, prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
Marcel Stein, dyrektor generalny Bahnoperator, podsumowuje:
– Jest nam niezmiernie miło, że rozpoczęliśmy współpracę z tak uznanym i ważnym partnerem, jakim jest Cargounit. Gwarantuje nam bezpieczeństwo i profesjonalną, pełną obsługę w codziennym użytkowaniu lokomotyw, dzięki czemu możemy w 100% skoncentrować się na naszej działalności operacyjnej i dalszym rozwoju biznesu. Jesteśmy dumni z naszych pierwszych lokomotyw Vectron. Dzięki Siemens Mobility łączymy jakość i obsługę na najwyższym poziomie. Z niecierpliwością oczekujemy na wspólny z Cargounitem rozwój w nadchodzących miesiącach.