EIT InnoEnergy inwestuje w Nevomo

C

02-11-2022

EIT InnoEnergy inwestuje w polską spółkę Nevomo, pracującą nad kolejami dużych prędkości nowej generacji.

Inwestycja pozwoli przyspieszyć rozwój MagRail, autorskiego rozwiązania Nevomo, inspirowanego koncepcją hyperloop. MagRail wykorzystuje poduszkę magnetyczną oraz silnik liniowy do poruszania pojazdów po istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością do 550 km/h.

Inwestycja EIT InnoEnergy jest elementem zakończonej na początku br. rundy pomostowej o wartości 5 mln euro z udziałem Hutter Private Equity, ValueTech Seed i Seedrs. EIT InnoEnergy jest wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), będący organem Unii Europejskiej.

– Technologia Nevomo jest brakującym ogniwem pomiędzy obecną, często bardzo przestarzałą infrastrukturą kolejową, a zupełnie nowymi systemami kolei dużych prędkości, takimi jak hyperloop. Rozwiązania te mogą nie tylko przyśpieszyć rozwój nowego, zrównoważonego transportu dalekobieżnego, ale też znacznie obniżyć koszty wprowadzania tych zmian – uważa Lucienne Krosse, odpowiedzialna w EIT InnoEnergy za inwestycje w rozwiązania hyperloop.

Nevomo chce zwiększyć efektywność istniejącej infrastruktury kolejowej poprzez wdrożenie inspirowanych hyperloopem rozwiązań oebjmujących napęd, układu zawieszenia, sterowania oraz internet rzeczy. MagRail umożliwia łatwe, szybkie i efektywne ekonomicznie zwiększenie potencjału istniejących linii kolejowych przy etapowym wprowadzaniu kolei hyperloop. Nevomo dołącza do portfela EIT InnoEnergy obejmującego podmioty związane z hyperloopem, takie jak Hardt Hyperloop z Holandii i Zeleros Hyperloop z Hiszpanii.

– Dołączenie do portfela jednego z czołowych na świecie inwestorów w dziedzinie zrównoważonej energii i transportu to kolejne potwierdzenie ze strony rynku, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej technologii inspirowanej hyperloopem. Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu EIT InnoEnergy będziemy mogli z sukcesem podążać drogą innych spółek portfelowych, takich jak Northvolt – mówi Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.

Pierwsza wersja demonstracyjna MagRail w skali 1:5 została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Kolejne udane testy w skali średniej przeprowadzone zostały zimą na przełomie 2020 i 2021 roku. W 2021 roku Nevomo rozpoczęła budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej poduszki magnetycznej w Nowej Sarzynie; instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku. Pierwszy pełnowymiarowy pojazd gotowy do przeprowadzenia wstępnych testów, został dostarczony na tor w sierpniu br. Testy zostały zaplanowane na zimę 2022/2023 roku.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C