Inwestycja pozwoli przyspieszyć rozwój MagRail, autorskiego rozwiązania Nevomo, inspirowanego koncepcją hyperloop. MagRail wykorzystuje poduszkę magnetyczną oraz silnik liniowy do poruszania pojazdów po istniejącej infrastrukturze kolejowej z prędkością do 550 km/h.
Inwestycja EIT InnoEnergy jest elementem zakończonej na początku br. rundy pomostowej o wartości 5 mln euro z udziałem Hutter Private Equity, ValueTech Seed i Seedrs. EIT InnoEnergy jest wspierany przez Europejski Instytut Innowacji i Technologii (EIT), będący organem Unii Europejskiej.
– Technologia Nevomo jest brakującym ogniwem pomiędzy obecną, często bardzo przestarzałą infrastrukturą kolejową, a zupełnie nowymi systemami kolei dużych prędkości, takimi jak hyperloop. Rozwiązania te mogą nie tylko przyśpieszyć rozwój nowego, zrównoważonego transportu dalekobieżnego, ale też znacznie obniżyć koszty wprowadzania tych zmian – uważa Lucienne Krosse, odpowiedzialna w EIT InnoEnergy za inwestycje w rozwiązania hyperloop.
Nevomo chce zwiększyć efektywność istniejącej infrastruktury kolejowej poprzez wdrożenie inspirowanych hyperloopem rozwiązań oebjmujących napęd, układu zawieszenia, sterowania oraz internet rzeczy. MagRail umożliwia łatwe, szybkie i efektywne ekonomicznie zwiększenie potencjału istniejących linii kolejowych przy etapowym wprowadzaniu kolei hyperloop. Nevomo dołącza do portfela EIT InnoEnergy obejmującego podmioty związane z hyperloopem, takie jak Hardt Hyperloop z Holandii i Zeleros Hyperloop z Hiszpanii.
– Dołączenie do portfela jednego z czołowych na świecie inwestorów w dziedzinie zrównoważonej energii i transportu to kolejne potwierdzenie ze strony rynku, że jesteśmy na dobrej drodze w rozwoju naszej technologii inspirowanej hyperloopem. Jesteśmy przekonani, że dzięki wsparciu EIT InnoEnergy będziemy mogli z sukcesem podążać drogą innych spółek portfelowych, takich jak Northvolt – mówi Przemek Ben Pączek, prezes i współzałożyciel Nevomo.
Pierwsza wersja demonstracyjna MagRail w skali 1:5 została zaprezentowana przez Nevomo w 2019 roku. Kolejne udane testy w skali średniej przeprowadzone zostały zimą na przełomie 2020 i 2021 roku. W 2021 roku Nevomo rozpoczęła budowę najdłuższego w Europie toru do testowania pasywnej poduszki magnetycznej w Nowej Sarzynie; instalację elementów systemu MagRail zakończono w połowie 2022 roku. Pierwszy pełnowymiarowy pojazd gotowy do przeprowadzenia wstępnych testów, został dostarczony na tor w sierpniu br. Testy zostały zaplanowane na zimę 2022/2023 roku.