Girteka rozwija usługi intermodalne

C

01-08-2023

Girteka wzmacnia ofertę i rozwija swoje usługi intermodalne jako zrównoważoną alternatywę dla dostaw całopojazdowych (FTL). Firma, która już dziś jest największym przewoźnikiem kontenerów chłodniczych, prognozuje 40% wzrost zdolności przewozowej w transporcie intermodalnym oraz zapowiada kolejne inwestycje w ten segment usług.

Transport intermodalny z wykorzystaniem kolei jest jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska sposobów przemieszczania ładunków na dużych odległościach. Szacuje się, że bez przeładunku towaru przy zmianie środka transportu z drogowego na kolejowy, przewóz towarów kolejami z napędem elektrycznym pozwala zaoszczędzić nawet 90% emisji CO2. W sytuacji, gdy wykorzystanie ciężarówek elektrycznych i zasilanych wodorem wciąż nie jest powszechnie, zastosowanie sieci kolejowej wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, które może wspierać sektor transportu drogowego w redukcji emisji. To właśnie dlatego Girteka kontynuuje inwestycje w transport kolejowy jako część swojego zaangażowania w zrównoważony rozwój, będący integralną częścią jej długoterminowej strategii.

W 2021 r., przewożąc ponad 16 100 naczep po torach i pokonując dystans ponad 15,2 mln km w UE, Girteka zaoszczędziła ponad 14,4 mln kg emisji CO2. W 2022 r. oszczędności wzrosły już o 16% i wyniosły ponad 16,7 mln kg CO2 na trasie 16 mln km. Znaczenie transportu intermodalnego rośnie wraz z realizacją celów klimatycznych UE i wprowadzeniem nowych zasad raportowania ESG, co skłoni firmy do szukania nowych opcji zrównoważonego rozwoju. – Coraz więcej klientów zwraca się do nas z pytaniem o naszą sieć intermodalną i zdolności do organizowania tego typu dostaw. Celowo wybieramy trasy o szybkim czasie tranzytu, które są najbardziej optymalne i niezawodne. Przemieszczanie ładunków w sposób przyjazny dla środowiska jest ważne dla nas, naszych klientów i naszej społeczności – mówi Larisa Senkevičienė, Project Manager w Girteka Europe West, spółce Grupy Girteka.

Girteka rozwija usługi intermodalne od 6 lat

Girteka utworzyła dedykowany serwis usług i rozpoczęła realizację pierwszych dostaw intermodalnych w 2017 r. Obecnie, w ramach Grupy, ma rozbudowaną sieć połączeń kolejowych w Zachodniej Europie, która obejmuje 5 głównych tras, w tym Luksemburg-Francja-Polska i Niemcy-Włochy-Austria. Tygodniowo na torach przewożonych jest ok. 550 jednostek FTL. – Naszym głównym celem jest zwiększenie przewozów na liniach, z których korzystamy, ponieważ obejmują najważniejsze dla nas rynki, Hiszpanię i Włochy. Podjęliśmy strategiczną decyzję dotyczącą rozwoju linii kolejowych na wszystkich kierunkach, gdzie odnotowujemy największe przepływy przesyłek. W tym roku planujemy włączyć Polskę, która dla nas jest trzecim kluczowym rynkiem – zapowiada Larisa Senkevičienė.

W 2021 r., drugi raz z rzędu, Girteka Europe West podwoiła swoje zdolności przewozowe w zakresie transportu intermodalnego. W ubiegłym roku rozwój usług spowolniło kilka czynników: wojna w Ukrainie, napięcia geopolityczne i niepewność gospodarcza wynikająca z kryzysu energetycznego w Europie. Dodatkowo główne linie kolejowe w Europie rozpoczęły wdrażanie projektów infrastrukturalnych, co ograniczyło ruch na niektórych odcinkach. Mimo tego Girteka Europe West odnotowała wzrost w przewozach o 8% w porównaniu do 2021 r.

Ważną rolę w rozwoju usług intermodalnych Girteki odgrywają partnerzy kolejowi, w tym Helrom, CargoBeamer i Lorry-Rail & VIIA Rail Motorways. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca z VIIA. W 2017 r. obie firmy przewiozły około 1000 ładunków FTL, w tym roku ma być ich 13 500. Przy współpracy z VIIA, Girteka Europe West stała się największym przewoźnikiem chłodniczych ładunków intermodalnych w Europie.

Nowe połączenie kolejowe z Polski ważne dla obsługi hiszpańskiego rynku

W 2022 roku, z 16 555 pełnopojazdowych transportów przewiezionych w systemie intermodalnym, zdecydowana większość, bo aż 12 tys. została dostarczona z/do Hiszpanii. W tym roku Girteka planuje zwiększyć dostawy na ten rynek, do 13 500 przesyłek FTL. Ma być to możliwe dzięki ponownemu uruchomieniu bezpośrednich przewozów z Hiszpanii do Polski. W styczniu Girteka przedłużyła trasę z Le Boulou (Francja) przez Bettembourg (Luksemburg) do Poznania. To zapewnia eksporterom i importerom z Polski większy zasięg połączeń kolejowych i oszczędność emisji CO2.

Dalszy rozwój i ambitne plany

Planując rozwój usług transportu intermodalnego, Girteka prowadzi rozmowy z partnerami kolejowymi na temat możliwości uruchomienia kolejnych tras. Głównym wyzwaniem jest przepustowość kolei, która ogranicza planowanie nowych połączeń na kierunkach z wysokim popytem. W tym roku Girteka prognozuje 40% wzrost zdolności przewozowej w transporcie intermodalnym, w porównaniu do 2022 r. Celem, jaki stawia sobie firma, jest przewożenie 20% przesyłek FTL z wykorzystaniem transportu kolejowego do 2025 r., przy zapewnieniu wysokiej jakości usług klientom poszukującym zrównoważonych i niezawodnych opcji transportu.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C