Pierwsza wodorowa linia kolejowa

C

24-08-2022

Pierwsza na świecie trasa pasażerska, która będzie obsługiwana wyłącznie pociągami wodorowymi została uruchomiona w Dolnej Saksonii, pomiędzy miastami Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde i Buxtehude. Będzie na niej kursować 14 zasilanych wodorem pociągów regionalnych Coradia iLint wyprodukowanych przez Alstom.

Pociągi należą do Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) i stopniowo zastąpią na tej trasie 15 pociągów spalinowych. Dzięki zasięgowi 1000 kilometrów zespoły trakcyjne Alstom Coradia iLint mogą przez cały dzień jeździć na jednym zbiorniku wodoru, emitując jedynie parę wodną i wodę, przy znacznie niższym poziomie hałasu.

Pomimo licznych projektów elektryfikacji linii kolejowych w kilku krajach, znaczna część europejskiej sieci szynowej pozostanie w dłuższej perspektywie niezelektryfikowana. W wielu krajach liczba pociągów spalinowych w obiegu jest nadal wysoka. W Niemczech jest ich ponad 4 tysiące. Lokalny przewoźnik LNVG już w 2012 roku zaczął szukać alternatywy dla pociągów spalinowych i tym samym zapewnił impuls do rozwoju pociągów wodorowych w Niemczech. Partnerami projektu zostały przedsiębiorstwo kolejowe i transportowe Elbe-Weser (evb) oraz firma gazowo-inżynieryjna Linde.

Pociągi będą tankowane codziennie na czynnej całą dobę stacji tankowania wodoru produkcji Linde. Na potrzeby obsługi linii zbudowano zbiorniki wodoru w Bremervörde o łącznej pojemności 1800 kilogramów oraz przygotowano sześć sprężarek wodoru i dwie pompy paliwowe. Planowana jest późniejsza produkcja wodoru na miejscu za pomocą elektrolizy i odzysku energii elektrycznej.

– Jesteśmy bardzo dumni, że wraz z naszymi partnerami wprowadzamy technologię wodorową do regularnego ruchu pasażerskiego – mówi Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstom.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski zasilany wodorowym ogniwem paliwowym, które generuje energię elektryczną do napędu. Ten bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje jedynie parę wodną. Coradia iLint charakteryzuje się inteligentnym zarządzaniem siłą napędową i dostępną energią. W sieci evb pociąg porusza się z prędkością od 80 do 120, a maksymalna prędkość wynosi 140 kilometrów na godzinę.

Alstom ma obecnie cztery kontrakty na pociągi regionalne zasilane wodorowymi ogniwami paliwowymi. Dwa z nich dotyczą Niemiec: pierwszy na 14 pociągów Coradia iLint w regionie Dolnej Saksonii, a drugi na 27 pociągów Coradia iLint w obszarze metropolitalnym Frankfurtu. Trzeci kontrakt dotyczy Włoch, gdzie firma buduje 6 pociągów Coradia Stream na wodór dla Lombardii z opcją na 8 kolejnych, natomiast czwarty dotyczy Francji i obejmuje 12 pociągów Coradia Polyvalent na wodór, które będą kursować w czterech regionach Francji. Ponadto Coradia iLint została z powodzeniem przetestowana m.in. w Austrii, Holandii, Polsce i Szwecji.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C