Lot demonstracyjny na paliwie SAF ma szczególne znaczenie, ponieważ Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłaszają rok 2023 „Rokiem Zrównoważonego Rozwoju”.
Lot demonstracyjny Emirates, pierwszy na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej na 100-procentpowym paliwie SAF, wspiera szersze wysiłki na rzecz ograniczenia emisji. Umożliwią sprawdzenie 100-procentowego SAF w praktyce i pomogą określić warunki jego certyfikacji. Obecnie SAF jest dopuszczony do użytku we wszystkich samolotach, ale tylko w mieszankach do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.
Linie Emirates współpracowały z GE Aerospace, Boeingiem, Honeywellem, Neste i Virentem w celu pozyskania i opracowania mieszanki SAF, która dokładnie odwzorowuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Dla każdego typu mieszanki przeprowadzono szereg pomiarów właściwości chemicznych i fizycznych. Po wielu testach laboratoryjnych i rygorystycznych próbach opracowano skład, który odzwierciedla właściwości paliwa do silników odrzutowych. Zmieszano 18 ton SAF, składającego się z HEFA-SPK (hydroprzetwarzane estry i kwasy tłuszczowe oraz syntetyczna nafta parafinowa) dostarczonych przez Neste oraz HDO-SAK (hydroodtleniona syntetyczna nafta aromatyczna) firmy Virent. 100-procentowy SAF zasilał jeden silnik GE90, a konwencjonalne paliwo zasilało drugi silnik.
Lot testowy przekonuje, że SAF jest bezpiecznym i niezawodnym paliwem. Toruje drogę do standaryzacji i przyszłego zatwierdzenia 100% SAF jako zamiennika paliwa do silników odrzutowych.
Linie lotnicze prowadzą program efektywności paliwowej, który bada i wdraża sposoby ograniczenia zużycia paliwa i emisji. Niektóre z najważniejszych inicjatyw programu obejmują obsługę „elastycznych ścieżek”, czyli elastycznych tras, co polega na współpracy z dostawcami usług żeglugi powietrznej w celu stworzenia najbardziej efektywnego planu dla każdego lotu. Starania te trwają od 2003 roku, a linie Emirates współpracują z IATA nad rozszerzeniem systemu wyznaczania tras na całym świecie jako standardowej procedury operacyjnej tam, gdzie to możliwe.
Pierwszy lot Emirates napędzany SAF-em zmieszanym z paliwem do silników odrzutowych odbył się w 2017 roku z lotniska Chicago O’Hare Boeingiem 777. Pierwszą dostawę A380 przystosowanych do paliwa SAF linie otrzymały w 2020 roku.