Linie Emirates testują 100-procentowe paliwo SAF

C

30-01-2023

Linie Emirates wykonały swój pierwszy przełomowy lot demonstracyjny Boeingiem 777-300ER, zasilając jeden ze silników w 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF). Samolot wystartował z międzynarodowego lotniska w Dubaju (DXB) i był dowodzony przez kapitana Fali Vajifdara i kapitana Khalida Nassera Akrama, lecąc przez ponad godzinę nad wybrzeżem Dubaju.

Lot demonstracyjny na paliwie SAF ma szczególne znaczenie, ponieważ Zjednoczone Emiraty Arabskie ogłaszają rok 2023 „Rokiem Zrównoważonego Rozwoju”.

Lot demonstracyjny Emirates, pierwszy na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej na 100-procentpowym paliwie SAF, wspiera szersze wysiłki na rzecz ograniczenia emisji. Umożliwią sprawdzenie 100-procentowego SAF w praktyce i pomogą określić warunki jego certyfikacji. Obecnie SAF jest dopuszczony do użytku we wszystkich samolotach, ale tylko w mieszankach do 50% z konwencjonalnym paliwem do silników odrzutowych.

Linie Emirates współpracowały z GE Aerospace, Boeingiem, Honeywellem, Neste i Virentem w celu pozyskania i opracowania mieszanki SAF, która dokładnie odwzorowuje właściwości konwencjonalnego paliwa do silników odrzutowych. Dla każdego typu mieszanki przeprowadzono szereg pomiarów właściwości chemicznych i fizycznych. Po wielu testach laboratoryjnych i rygorystycznych próbach opracowano skład, który odzwierciedla właściwości paliwa do silników odrzutowych. Zmieszano 18 ton SAF, składającego się z HEFA-SPK (hydroprzetwarzane estry i kwasy tłuszczowe oraz syntetyczna nafta parafinowa) dostarczonych przez Neste oraz HDO-SAK (hydroodtleniona syntetyczna nafta aromatyczna) firmy Virent. 100-procentowy SAF zasilał jeden silnik GE90, a konwencjonalne paliwo zasilało drugi silnik.

PROMOCJA

PROMOCJA

Lot testowy przekonuje, że SAF jest bezpiecznym i niezawodnym paliwem. Toruje drogę do standaryzacji i przyszłego zatwierdzenia 100% SAF jako zamiennika paliwa do silników odrzutowych.

Linie lotnicze prowadzą program efektywności paliwowej, który bada i wdraża sposoby ograniczenia zużycia paliwa i emisji. Niektóre z najważniejszych inicjatyw programu obejmują obsługę „elastycznych ścieżek”, czyli elastycznych tras, co polega na współpracy z dostawcami usług żeglugi powietrznej w celu stworzenia najbardziej efektywnego planu dla każdego lotu. Starania te trwają od 2003 roku, a linie Emirates współpracują z IATA nad rozszerzeniem systemu wyznaczania tras na całym świecie jako standardowej procedury operacyjnej tam, gdzie to możliwe.

Pierwszy lot Emirates napędzany SAF-em zmieszanym z paliwem do silników odrzutowych odbył się w 2017 roku z lotniska Chicago O’Hare Boeingiem 777. Pierwszą dostawę A380 przystosowanych do paliwa SAF linie otrzymały w 2020 roku.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C