Partnerstwo wykorzysta możliwości lotnicze i certyfikacyjne Rolls-Royce’a oraz wodorowe ogniwa paliwowe i zdolności produkcyjne Hyundai Motor Group. Obie firmy mają wspólną wizję osiągnięcia czołowej pozycji w Zaawansowanej Mobilności Powietrznej (AAM), dostarczając napęd elektryczny i ogniwa paliwowe do Miejskiej Mobilności Powietrznej (UAM) i Regionalnej Mobilności Powietrznej (RAM) oraz rozwijając zrównoważone lotnictwo.
Protokół ustaleń pomiędzy Rolls-Royce i Hyundai Motor Group obejmuje pięć strategicznych celów:
– współpracę w rozwoju technologii i wymagań dotyczących systemów zasilania i napędu dla działu Zaawansowanej Mobilności Powietrznej Hyundaia.
– współpracę przy industrializacji systemów zasilania i napędu Rolls-Royce dla rynku Zaawansowanej Mobilności Powietrznej.
– rozwój elektrycznych układów napędowych z wodorowymi ogniwami paliwowymi jako źródłem energii dla platform RAM firmy Hyundai.
– współpracę w celu wprowadzenia na rynek wspólnego elektrycznego układu napędowego z ogniwami paliwowymi dla AAM.
– udostępnienie do 2025 roku wspólnego projektu samolotu elektrycznego z ogniwami paliwowymi.
Ceremonia podpisania odbyła się na stoisku marki Supernal na targach lotniczych Farnborough Airshow. Wzięli w niej udział Warren East, dyrektor generalny Rolls-Royce’a, Grazia Vittadini, dyrektor ds. technologii i strategii oraz Rob Watson, prezes Rolls-Royce Electrical oraz Euisun Chung, dyrektor wykonawczy Hyundai Motor Group, Jaiwon Shin, prezes i szef dywizji AAM Hyundai Motor Group i Jaeyong Song, wiceprezes dywizji AAM Hyundai Motor Group.
– Cieszymy się, że możemy współpracować z Rolls-Roycem, aby wykorzystać ich doświadczenie w lotnictwie oraz certyfikacji i przyspieszyć rozwój układów napędowych z wodorowymi ogniwami paliwowymi. Hyundai z powodzeniem dostarczył systemy wodorowych ogniw paliwowych na światowy rynek motoryzacyjny, a obecnie bada możliwości zastosowania technologii napędu elektrycznego i wodorowego do wdrożenia w przemyśle lotniczym – mówi Jaiwon Shin, prezes Hyundai Motor Group.
– Cieszymy się, że możemy współpracować z Hyundai Motor Group, co stanowi cenną okazję do wykorzystania i rozwijania możliwości, jakie każda firma wnosi z sektora lotniczego i motoryzacyjnego. Rynek zaawansowanej mobilności powietrznej oferuje ogromny potencjał komercyjny, a ta współpraca wspiera nasze wspólne ambicje, aby przewodzić na rynku zaawansowanej mobilności powietrznej – uważa Rob Watson, prezes Rolls-Royce Electrical.
Korzyści płynące z zastosowania systemu wodorowych ogniw paliwowych w elektrycznym układzie napędowym samolotu polegają na tym, że jest to bezemisyjne, ciche i niezawodne pokładowe źródło zasilania, które umożliwia skalowalność dostarczanej mocy, a także spory zasięg lotu. Hyundai będzie współpracować z Rolls-Roycem, aby wprowadzić wodorowe ogniwa paliwowe, systemy magazynowania i infrastrukturę na rynki lotnicze, a także wprowadzić tę technologię do pojazdów RAM firmy Hyundai oraz do oferty w pełni elektrycznych oraz hybrydowych układów napędowych Rolls-Royce’a.
Hyundai Motor Group na początku tego roku ogłosił plan rozwoju AAM, który obejmuje segmenty UAM i RAM, aby oferować przyjazne dla środowiska przeloty dla ludzi w miastach i między nimi. Amerykańska spółka Supernal, należąca do Hyundai Motor Group, zamierza rozpocząć komercyjne usługi w miastach (UAM) w USA w 2028 roku, podczas gdy Hyundai Motor Group planuje uruchomić usługi regionalne (RAM) po 2030 roku.