Swiss oklei samoloty folią AeroSHARK

C

02-03-2022

Linie lotnicze Swiss postanowiły wyposażyć całą swoją flotę międzykontynentalnych samolotów Boeing w oszczędzającą paliwo folię AeroSHARK.

W połowie roku rozpocznie się oklejanie dwunastu Boeingów 777-300E żebrowaną folią opracowaną wspólnie przez Lufthansę Technik i BASF-a. Uzyskane w ten sposób znaczne zmniejszenie oporu tarcia spowoduje, że samoloty będą zużywały o ponad 1% mniej paliwa i emitowały o tyle samo mniej spalin.

Swiss International Air Lines jest pierwszym przewoźnikiem pasażerskim na świecie, który wykorzysta innowacyjną technologię powierzchniową w celu znacznego zmniejszenia zużycia paliwa i emisji w części swojej floty, z korzyścią w wymiarze ekonomicznym i ekologicznym. Do modyfikacji „długiego” Boeinga 777-300ER potrzeba około 950 m kw. żebrowanej folii. To więcej niż w przypadku Boeinga 777F w barwach Lufthansy Cargo, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem, wtedy wystarczyło około 800 m kw. folii. Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa wynoszą około 1,1%. Roczne oszczędności przypadające na każdego Boeinga 777-300ER eksploatowanego przez Swiss to ponad 4800 ton paliwa lotniczego i około 15 200 ton dwutlenku węgla, czyli tyle, ile generuje około 87 międzykontynentalnych rejsów z Zurychu do Bombaju.

– Cieszymy się, że jesteśmy pierwszym przewoźnikiem pasażerskim na świecie wprowadzającym innowacyjną technologię AeroSHARK w naszej flocie Boeingów 777. Wnosimy w ten sposób ważny wkład w większe zrównoważenie transportu lotniczego – powiedział Dieter Vranckx, dyrektor generalny linii Swiss.

– Opracowując powierzchnię Novaflex Sharkskin, skupialiśmy się na solidnym, ale funkcjonalnym rozwiązaniu spełniającym rygorystyczne wymogi lotnictwa, a także pomagającym naszym klientom w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju — powiedziała Uta Holzenkamp, szefowa BASF Coatings, odpowiadająca również za folie.

Swiss będzie instalować AeroSHARK na swoich Boeingach 777-300ER stopniowo od połowy 2022 r., przy okazji standardowej konserwacji kadłubów. Linia lotnicza wspierała Lufthansę Technik i BASF-a już w trakcie prac nad folią AeroSHARK. Latem 2021 r. precyzyjnie mierzono charakterystykę skrzydła samolotu Boeing 777 obsługującego trasę między Zurychem a San Francisco. Dzięki zgromadzonym danym Lufthansa Technik mogła następnie stworzyć bardzo dokładne modele 3D do symulacji przepływu, na podstawie których modyfikacja z użyciem AeroSHARK już niedługo obejmie także skrzydła Boeingów 777 w celu uzyskania dalszych oszczędności. Swiss udostępni również jeden ze swoich samolotów na potrzeby tzw. rejsu STC. Taki rejs jest wymagany przez Agencję Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego jako warunek wydania uzupełniającego certyfikatu typu.

AeroSHARK został opracowany przez Lufthansę Technik i BASF-a. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi około 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Lufthansa Technik i BASF zamierzają rozwijać nową technologię na potrzeby innych statków powietrznych, a nawet większych powierzchni.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C