Dla klientów frachtowych Stena Line oznacza to wzrost zdolności przewozowej połączenia o 30%, a dla pasażerów nową jakość podróżowania.
Stena Line obsługuje linię promową między Gdynią a Karlskroną w Szwecji od ponad 26 lat. W tym czasie statki z charakterystycznym czerwonym kominem przewiozły ponad 10 milionów pasażerów i blisko 2 miliony ciężarówek. Połączenie ma status Autostrady Morskiej i jest dziś ważną częścią europejskiej sieci logistycznej, ma także znaczenie dla turystyki w Polsce i Szwecji. W ciągu ostatnich dziesięciu lat wzrost przewozów na tej linii sięgnął 60%. Trasa jest dziś jednym z najważniejszych połączeń promowych w sieci Stena Line z prawie 2000 rejsów między Gdynią a Karlskroną rocznie.
Inwestycje w portach
Rozwinięcie zdolności przewozowych połączenia wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę portów w Gdyni i w Karlskronie. W Gdyni zakończono właśnie budowę nowego terminalu promowego z nabrzeżem o długości 240 m, dzięki czemu wprowadzenie nowych większych statków stało się możliwe. Stena Line planuje pierwsze wypłynięcie z nowego terminala już 1 stycznia 2022. Bliskość infrastruktury intermodalnej i dostępność torów w sąsiedztwie nowego terminalu pozwoli w przyszłości na rozwinięcie oferty intermodalnej w relacji pociąg-prom. Taką infrastrukturę już w tej chwili ma port w Karlskronie, gdzie w najbliższych miesiącach przewidziano inwestycje pod przyszły rozwój, min. modernizację rampy załadunkowej.
– Obecna pojemność frachtowa naszej linii jest niewystarczająca w stosunku do popytu, więc cieszymy się, że dzięki zbliżającej się wymianie tonażu będziemy oferować nawet o 30% więcej powierzchni ładunkowej. Nowy terminal umożliwia też wdrożenie nowoczesnych pomysłów Stena Line usprawniających operacje portowe, jak na przykład bramy inteligentne Smart Gate, czy idee „zielonego portu”, a wśród nich zasilanie z lądu podczas postoju statków. Nie zapominajmy także, że nowy terminal jest bliżej centrum miasta. Mamy nadzieję, że to też zwiększy zainteresowanie przyszłych pasażerów, po obu stronach morza – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.
Ciągły wzrost
Promy Stena Scandica i Stena Baltica mają długość 222 metrów . Każdy z nich może pomieścić 970 pasażerów i dysponuje 2875 metrami ładunkowymi przeznaczonymi na ciężarówki i samochody osobowe.
– Rozwijamy się razem z naszymi klientami i partnerami zarówno w Karlskronie, jak i Gdyni. Wzrasta popyt na przewozy towarów i pasażerów, w perspektywie końca pandemii. Nowe promy, które teraz wprowadzamy, są ważną częścią ciągłej modernizacji naszej floty i rozwoju w kierunku bardziej zrównoważonego transportu morskiego – mówi Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Stena Line planuje wprowadzić dwa nowe promy na trasę Gdynia- Karlskrona latem i późną jesienią 2022 roku. Podczas przebudowy w zeszłym roku oba promy zostały przedłużone o 36-metrową sekcję środkową, dzięki czemu zyskały 30% dodatkowej ładowności i łącznie 88 nowych kabin na pokładzie. Statki zostały również zmodyfikowane pod kątem wydajnego załadunku i rozładunku, dzięki czemu można skrócić czas ich postoju w porcie. Wnętrze zostało wykończone zgodnie z nowoczesnym, jasnym, skandynawskim wzornictwem typowym dla Stena Line, który ma zapewnić pasażerom nową jakość podróży.
W ramach rozwoju działalności na Morzu Bałtyckim Stena Line ogłasza teraz również, że planuje wprowadzić dwa nowo wybudowane statki na linię między Nynäshamn i Ventspils w 2022 roku.
Nowe promy w skrócie
Stena Scandica i Stena Baltica zostały zbudowane we włoskiej stoczni Visentini w 2005 roku i wcześniej kursowały na linii promowej Stena Line między Belfastem a Liverpoolem na Morzu Irlandzkim pod nazwami Stena Lagan i Stena Mersey. Następnie obsługiwały linię Stena Line między Nynäshamn w Szwecji a Ventspils na Łotwie.
- nazwa: Stena Scandica i Stena Baltica
- budowa: 2005 r. w stoczni Cantiere Navale Visentini, Włochy
- przebudowa: 2020/2021 w stoczni Sedef w Tuzli, Turcja
- długość: 222 metry
- pojemność pasażerska: 970 osób
- zdolność przewozowa: 2875 metrów ładunkowych + oddzielny pokład dla samochodów osobowych
- liczba kabin: 202 kabiny, w tym 88 całkiem nowych oraz kabiny rodzinne i kabiny dla osób podróżujących ze zwierzętami
- restauracja i bar z widokiem na morze oraz kafeteria
- przestrzenie publiczne z wygodnymi fotelami i ekranami telewizyjnymi
- zewnętrzny pokład słoneczny, gdzie można podziwiać widok i doświadczyć świeżego morskiego powietrza
- cyfrowe ekrany informacyjne
- Wi-Fi dostępne we wszystkich miejscach publicznych
- sklep o powierzchni 120 m2 z szerokim asortymentem perfum, słodyczy, alkoholi