Statek z ogniwami paliwowymi Toyoty

C

22-03-2022

Firma EODev zaprezentowała prototyp statku średniej wielkości Energy Observer 2* z napędem wodorowym. Toyota jest współudziałowcem spółki EODev i jako dostawca ogniw paliwowych współuczestniczy w procesie wprowadzenia statku na komercyjny rynek.

Nowy statek powstał na bazie doświadczeń i technologii wypracowanych podczas rejsu dookoła świata eksperymentalnego jachtu Energy Observer.

Energy Observer to samowystarczalny energetycznie eksperymentalny katamaran, wyposażony w przystosowane do pracy na jachcie morskim ogniwa paliwowe z Toyoty Mirai. Jacht odbywa od kilku lat rejs dookoła świata. Wyprawa przez trzy oceany to ekstremalny test, który pozwolił wypracować optymalne rozwiązania. Doświadczenie to stało się podstawą dla działalności spółki EODev. Toyota jest jednym z udziałowców firmy, która obecnie oferuje na rynku dwa wodorowe generatory prądu do zastosowań morskich i stacjonarnych na bazie ogniw paliwowych dostarczanych przez Toyotę.

 

PROMOCJA

PROMOCJA

Energy Observer 2 z napędem wodorowym

Zespół Energy Observera zaprezentował niedawno nowy produkt. Energy Observer 2 to wielozadaniowy statek towarowy zasilany ciekłym wodorem, oferujący duże możliwości transportowe i znaczną autonomię. Jego bezemisyjny napęd wykorzystuje generator EODev RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty.

Specyfikacja statku odpowiada na pilną potrzebę odnowienia flot wielozadaniowych statków towarowych o nośności do 5000 ton. Używane na trasach przybrzeżnych i wewnątrzkontynentalnych, są alternatywą dla transportu drogowego i mogą zawijać do mniejszych portów bez angażowania rozbudowanej logistyki. Statki tej wielkości stanowią prawie 37% światowej floty, a często są to stare jednostki, wydzielające wiele zanieczyszczeń. Dlatego zespół Energy Observera oraz partnerzy projektu postanowili skoncentrować się właśnie na tej części rynku.

Energy Observer 2 ma długość 120 metrów, szerokość 22 metry, zanurzenie 5,5 metra i nośność 5000 ton. Powierzchnia żagli wynosi 1450 m². Ekonomiczna średnia prędkość to 12 węzłów. Statek jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 4 MW, zasilanym przez generator RexH2 z ogniwami paliwowymi Toyoty o mocy 2,5 MW. Wodór, który trafia do generatora RexH2, jest magazynowany w ciekłej postaci w zbiornikach o pojemności 1000 m sześć., które mieszczą 70 ton tego paliwa. Zapewniają one zasięg do 4000 mil morskich, czyli 7400 km.

Ambicją zespołu Energy Observera, Toyoty oraz pozostałych partnerów projektu było opracowanie i przetestowanie rozwiązań, które pozwolą transportować towary drogą morską bez żadnej emisji.

Toyota zaprojektowała dostosowaną do użytku na morzu wersję ogniw paliwowych i zainstalowała ją w eksperymentalnym katamaranie. Koncern jest od początku partnerem tego projektu. Ogniwa paliwowe Toyoty zostały zaprojektowane jako konstrukcja modułowa, którą można zaadaptować do różnych zastosowań. Obecnie są wykorzystywane w seryjnych autach osobowych, ciężarówkach, autobusach, jachtach morskich, pociągach i instalacjach stacjonarnych.

Po sześciu latach trwania projektu zastosowane na nim technologie są już dojrzałe i sprawdzone. Dotyczy to zarówno przystosowanych do żeglugi ogniw paliwowych Toyoty, jak i zbiorników magazynujących ciekły wodór. Zespół Energy Observera wraz z partnerami rozwiązuje obecnie ostatnie kwestie techniczne. EODev, spółka odpowiedzialna za komercjalizację rozwiazań wypracowanych w projekcie Energy Observer, dzięki współpracy z Toyotą jest ekspertem w dziedzinie technologii wodorowych dla branży morskiej.

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C