Wzrost przeładunków kontenerów i transportu kolejowego w Hamburgu

C

24-02-2025

Pomimo wielu geopolitycznych wyzwań, port w Hamburgu ponownie odnotował wzrost przeładunku kontenerowego, sięgającego 78 mln TEU. Pozytywny rozwój w transporcie kontenerowym do USA utrzymał się również w 2024 roku, a przeładunek kontenerów z Chin uległ poprawie.

Rok 2024 był naznaczony wieloma wyzwaniami geopolitycznymi i gospodarczymi. Zarówno wojna w Ukrainie, jak i konflikty na Bliskim Wschodzie wpłynęły na handel międzynarodowy, powodując niepewność na globalnych rynkach. W Niemczech gospodarka skurczyła się o 0,2 procent, a produkcja przemysłowa zmniejszyła się o 4,5 procent w porównaniu z rokiem poprzednim

Stabilny przeładunek kontenerów w trudnym globalnym otoczeniu

Pomimo tych wyzwań, port w Hamburgu ponownie odnotował wzrost przeładunku kontenerowego. Pozytywny rozwój w transporcie kontenerowym do USA utrzymał się również w 2024 roku, a przeładunek kontenerów z Chin uległ poprawie.

PROMOCJA

PROMOCJA

W hamburskim porcie przeładunek kontenerów wzrósł o 0,9 procent w porównaniu z 2023 rokiem, osiągając poziom 7,8 miliona TEU. 87 procent tego wolumenu stanowiły kontenery załadowane, które mają szczególne znaczenie dla łańcucha wartości. Ich udział wzrósł o 1,2 procent, osiągając łącznie 6,8 miliona TEU. – Wynik roczny pokazuje, jak odporny jest port w Hamburgu w trudnym otoczeniu rynkowym. Szczególnie duży udział przeładunku kontenerów pełnych wskazuje na to, że załadowcy postrzegają port jako niezawodnego partnera, który stanowi silne ogniwo w globalnym łańcuchu logistycznym. Ponadto efektywna logistyka zaplecza portowego w Hamburgu może pochwalić się udanym rokiem – analizuje Axel Mattern, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing (HHM).

Łącznie w porcie w Hamburgu przeładowano 78,7 miliona ton drobnicy, z czego zdecydowana większość (77,5 miliona ton) była przewożona w kontenerach. Przeładunek drobnicy konwencjonalnej wzrósł do 1,3 miliona ton (+8,7%).

Kluczowe rynki na plusie

Handel z Chinami, który jest kluczowy dla Hamburga, wzrósł w ubiegłym roku o 0,7 procent, osiągając 2,2 miliona TEU. Chiny pozostają najważniejszym partnerem handlowym przed USA, które osiągnęły nowy rekordowy wynik 685 000 TEU (+5,0%). Pozytywny wynik odnotowały także Indie, których przeładunek wzrósł o 2,1 procent do 195 000 TEU. Wzrost nastąpił również w przeładunku ze Sri Lanką – największym hubem przeładunkowym dla subkontynentu indyjskiego – który osiągnął 140 000 TEU (+12,4%).

Więcej statków zawija do Hamburga

Liczba zawinięć statków kontenerowych do portu w Hamburgu wzrosła o 0,3 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Sytuacja bezpieczeństwa na Morzu Czerwonym nadal kształtuje globalny transport morski. Zmiany tras i przekierowywanie statków powodują wydłużenie czasu tranzytu. W rezultacie mniej statków klasy Megamax (24,000 TEU), które są często wykorzystywane na tych trasach, zawinęło do Hamburga. Jednocześnie znacząco wzrosła liczba przeładunków na statek w porcie w Hamburgu – średnio na jednostkę klasy Megamax przeładowano ponad 10 000 TEU, co oznacza wzrost o ponad 20 procent.

Dekarbonizacja wpływa na przeładunek masowy

Transformacja energetyczna znajduje swoje odzwierciedlenie w przeładunkach masowych, w których obserwowany jest spadek wolumenu paliw kopalnych. Import węgla przez terminale portowe wyniósł 3,8 miliona ton, co oznacza spadek o 2,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Import produktów ropopochodnych spadł o 21,7 procent do 5,7 miliona ton, co wynika częściowo z wyjątkowo wysokiego przeładunku w 2023 roku. Ponadto w 2024 roku na spadek importu wpłynęły niższy popyt spowodowany słabszą koniunkturą gospodarczą oraz łagodna zima.

Łączny przeładunek masowy wyniósł 33,1 miliona ton, co oznacza spadek o 8,6 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. Warto podkreślić wzrost importu nasion oleistych o 5,6 procent do 3,2 miliona ton oraz eksportu pasz o 9,4 procent do 1,4 miliona ton. Łączny przeładunek towarów morskich wyniósł 111,8 miliona ton, co stanowi spadek o 2,1 procent w porównaniu z rokiem poprzednim.

Kolej dominuje w logistyce zaplecza

Transport zaplecza portowego w Hamburgu osiągnął wolumen 5,2 miliona TEU, przewyższając wynik z 2023 roku. Transhipment osiągnął wartość 2,6 miliona TEU. W przeliczeniu na tony przewozy w relacji z zapleczem sięgnęły 83,1 miliona ton, a transhipment 28,7 miliona ton.

Na uwagę zasługuje kolej, która w 2024 roku przetransportowała 46,2 miliona ton (+1,3%) oraz 2,6 miliona TEU (+2,5%). Kolej osiągnęła udział na poziomie 50,2 procent w transporcie kontenerowym, ponownie przekraczając próg 50 procent. Dobry wynik zawdzięcza wysokiemu poziomowi wykorzystania pojemności pociągów kontenerowych. W podziale modalnym według ton kolej również zwiększyła swój udział – wyniósł on 55,6 procent, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z 2023 rokiem. – Ten wynik podkreśla naszą pozycję jako największego portu kolejowego w Europie i umacnia naszą pozycję rynkową – podkreśla Axel Mattern, członek zarządu HHM.

Prognozy na przyszłość

Sytuacja międzynarodowa pozostaje wysoce niestabilna ze względu na liczne globalne kryzysy. Rząd Niemiec prognozuje wzrost gospodarczy na poziomie zaledwie 0,3 procent, co będzie nadal wpływać na wyniki przeładunkowe portu. Pozytywnym czynnikiem są jednak nowe serwisy liniowe, które port w Hamburgu zyskał na początku 2025 roku. W lutym rozpoczęły działalność m.in. serwisy do Ameryki Północnej i Południowej obsługiwane przez armatorów CMA CGM i ONE oraz serwis do Indii w ramach współpracy Gemini Cooperation.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C