Przedsiębiorstwa komunikacyjne nadal jednak często poddają w wątpliwość opłacalność tego rozwiązania, wymieniając między innymi konieczność zakupu nowego taboru oraz zmianę całego zaplecza technicznego. Tymczasem profesjonalne konstrukcje specjalne to prosty sposób na zapewnienie pracownikom bezpiecznych oraz komfortowych warunków pracy. Z jakich rozwiązań warto skorzystać przy tworzeniu stanowisk pracy w hali serwisowej autobusów elektrycznych?
Autobusy elektryczne – przyszłość na wyciągnięcie ręki
Zaostrzające się przepisy dotyczące emisji spalin powodują dynamiczny wzrost zainteresowania zeroemisyjnymi autobusami. Polska stała się największym eksporterem autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej – szacuje się, że prawie co drugi autobus elektryczny kupowany w 2020 roku w UE pochodził z Polski. W ramach rządowego programu realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczono 1,3 mld zł na wsparcie dla przedsiębiorstw komunikacyjnych wdrażających rozwiązania niskoemisyjne. Środki te przeznaczyć można na zakup nie tylko nowego taboru i stacji ładowania, ale również rozwój całej infrastruktury i przebudowę stacji obsługi serwisowej oraz wyposażenia jej w dodatkowe konstrukcje specjalne do prac na wysokości. To najlepszy moment na inwestowanie w ekologiczny, nisko- lub zeroemisyjny transport zbiorowy!
Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się przedsiębiorstwa komunikacyjne?
Szybki rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego pociąga za sobą przede wszystkim wymianę taboru na nowoczesne elektrobusy. Zmiany sięgają jednak dużo głębiej – niezbędne jest przygotowanie funkcjonalnych stacji kontroli i serwisowania autobusów elektrycznych, a także przeszkolenie pracowników serwisowych oraz stworzenie dla nich odpowiednio wyposażonych stanowisk pracy. W nowoczesnych modelach autobusów elektrycznych akumulatory oraz systemy klimatyzacji umiejscowione są zazwyczaj na dachu, a gabaryty pojazdów wykluczają wykorzystanie tradycyjnych drabin czy rusztowań. Bezpieczną i znacznie wygodniejszą alternatywą są platformy robocze – jezdne oraz stacjonarne.
Platformy robocze jezdne – podstawowe wyposażenie nowoczesnej stacji serwisowania autobusów
Jezdne platformy robocze umożliwiają bezproblemową obsługę autobusów; zostały zaprojektowane w taki sposób, by maksymalnie ułatwić dostęp do dachu, na którym ulokowane są modułowe akumulatory. Wychodząc naprzeciw potrzebom nowoczesnych stacji serwisowania konstruktorzy KRAUSE stworzyli innowacyjne platformy robocze jezdne do prac przy dachu. System regulacji wysokości pozwala na dopasowanie platformy do różnych typów pojazdów. Dodatkowym udogodnieniem jest także teleskopowy wysuwany podest ułatwiający dostęp oraz wzmocnione podwójne rolki, dzięki którym platforma robocza jezdna może być przestawiana przez pojedynczego pracownika. W ofercie firmy znajdują się także inne konstrukcje specjalne umożliwiające wykonywanie prac serwisowych i konserwacyjnych na wysokości. Inwestycja w profesjonalne konstrukcje specjalne do obsługi autobusów elektrycznych to inwestycja w bezpieczeństwo i komfort pracowników – zwróci się już po niedługim czasie użytkowania.
Pomosty do pracy w kanałach obsługowych – nowoczesne i wygodne w obsłudze
Ergonomiczne stanowisko pracy wyposażone w nowoczesne rozwiązania umożliwia znaczące skrócenie czasu wykonania napraw i czynności konserwacyjnych. Stabilne pomosty jezdne do pracy w kanałach użytkowych KRAUSE to doskonały przykład na to, jak nowoczesne wyposażenie stacji naprawy i konserwacji wpływa nie tylko na wydajność, ale również komfort pracy. Każdy głęboki stopień może być wykorzystywany jako platforma robocza; podest może również posłużyć do wyjścia z kanału. Jednokierunkowe rolki z hamulcem oraz dodatkowe boczne rolki pozwalają na przesuwanie pomostu zgodnie z potrzebami oraz zablokowanie go w kanale. Możliwość wyboru szerokości, rodzaju podestu i stopni oraz wysokości pozwala na dopasowanie pomostu do wymiarów konkretnego kanału