Czym jest i jaką rolę spełnia system ABS?

C

22-12-2022

Współczesna motoryzacja dba o zaawansowane systemy bezpieczeństwa w samochodach. Kierowcę wspiera szereg układów, które wspomagają kontrolę nad pojazdem i płynną jazdę, zwiększają bezpieczeństwo podczas różnego rodzaju sytuacji awaryjnych i minimalizują ryzyko wypadków drogowych. Jednym z takich systemów jest ABS, który w dzisiejszych czasach należy do podstawowego wyposażenia każdego auta. System przejął rolę, którą pełniło kiedyś tzw. hamowanie pulsacyjne. Uważa się, że pierwszy raz w pełni zaawansowany ABS inżynierowie zastosowali w 1978 roku w Mercedesie W116.

ABS – co to jest

ABS (ang. Anti-Lock Breaking System, niem. Antiblockiersystem) to system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Należy do grupy systemów nazywanej Advanced Vehicle Control Systems (AVCS). Głównym celem ABS jest zapewnienie jak najlepszej sterowności samochodu nawet w przypadku bardzo ostrego hamowania.

Jak działa ABS w samochodzie?

Układ ABS reguluje ciśnienie płynu hamulcowego. Kiedy w czasie hamowania przez koło sterownik otrzymuje sygnał, że zmniejszyła się jego prędkość obrotowa, ABS redukuje dla tego koła ciśnienie w układzie hamulcowym. Działanie systemu opiera się na podtrzymywaniu jak najmniejszej prędkości obrotowej kół w celu ochrony auta przed poślizgiem w czasie hamowania przy jednoczesnym zapewnieniu jak największej siły hamowania. System ABS jest bardzo ważny w pojazdach typu bus i laweta, ponieważ samochody te często są obciążane znacznym ładunkiem, który wymaga bardzo dobrej skuteczności hamowania.

Czy można jeździć z zepsutym ABS?

Jazda z zepsutym ABS jest ryzykowna i stanowczo odradzana przez ekspertów. Jest również niezgodna z przepisami, bo samochód z uszkodzonym ABS jest niesprawny technicznie. Potrzeba dynamicznego zahamowania, szczególnie podczas pokonywania zakrętu, może skończyć się zablokowaniem tylnych kół. Niedziałający ABS może doprowadzić do ściągania samochodu w bok, znacznego wydłużenia drogi hamowania, a nawet całkowitej utraty kontroli nad pojazdem w warunkach poślizgu. Podróżowanie z uszkodzonym ABS znacznie zwiększa więc ryzyko wystąpienia poważnego wypadku drogowego.

ABS – jak hamować?

W pojazdach, które zostały wyposażone w układ ABS w przypadku wystąpienia na drodze awaryjnej sytuacji zalecane jest hamowanie poprzez jak najmocniejsze wciśnięcie pedału hamulca przy jednoczesnym wciśnięciu sprzęgła. Naciśnięcie obu pedałów powinno odbyć się w tym samym czasie. Mimo odczuwanego na hamulcu oporu i możliwych wibracji oraz dźwięków przypominających terkotanie, które pojawiają się przy działaniu ABS, nie należy zmniejszać siły nacisku nogi na hamulec i do czasu wystąpienia pożądanego efektu trzymać go „w podłodze”.

ABS a kontrola trakcji

System kontroli trakcji czyli ASR (Acceleration Slip Regulation) zapobiega ślizganiu się kół w trakcie ruszania oraz dynamicznego przyspieszania pojazdu. Podobnie jak ABS jest to jeden z systemów, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy. Aby zapewnić działanie ASR, sterowniki stale monitorują prędkość obrotową kół. Wykorzystują w tym celu dane z czujników zamontowanych na każdym kole, z których korzysta także system ABS. Jeżeli któryś z czujników zanotuje szybszy obrót przynajmniej jednego z kół od pozostałych, zinterpretuje to jako uślizg koła przy zwiększaniu prędkości. W takiej sytuacji sterownik systemu ASR wysyła odpowiedni sygnał do sterownika silnika, wymuszając ograniczenie mocy. Powoduje to, że koło traci siłę napędu i poślizg pozostaje zredukowany.

Artykuł powstał we współpracy z: Giełda do transportu aut Prilo.com

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C