Produkcja sprzętu elektrycznego. Do jakich przepisów należy się stosować?

C

24-01-2025

Produkcja sprzętu elektrycznego wiąże się z koniecznością spełnienia wymogów prawnych, które obowiązują na terenie naszego kraju. Należą do nich Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz Ustawa o bateriach i akumulatorach.

Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat zapisów obecnych w tych dokumentach.

Na czym polega Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym?

Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym ma na celu ochronę środowiska oraz zdrowia ludzi poprzez zapobieganie negatywnym skutkom wytwarzania i gospodarowania zużytym sprzętem. A także poprawę efektywności wykorzystania zasobów. Dotyczy ona wprowadzających sprzęt elektryczny i elektroniczny na rynek, takich jak producenci, importerzy i dystrybutorzy, którzy są zobowiązani do zapewnienia odpowiedniego systemu zbierania, odzysku i recyklingu tego rodzaju odpadów.

Ustawa obejmuje także podmioty, które zajmują się przetwarzaniem odpadów oraz jednostki samorządu terytorialnego odpowiedzialne za organizację selektywnej zbiórki zużytego sprzętu.

Odbiorcy końcowi, czyli konsumenci, są również zobowiązani do przekazywania zużytego sprzętu do wyznaczonych punktów zbiórki. Zamiast wyrzucania go wraz z odpadami komunalnymi. Regulacje te mają na celu zmniejszenie negatywnego wpływu zużytego sprzętu na środowisko oraz promowanie zrównoważonego gospodarowania zasobami.

Firma Asekol zajmuje się wsparciem podmiotów wprowadzających sprzęt elektryczny oraz elektroniczny na rynek. Sprawdź więcej informacji na jej stronie internetowej: https://asekol.pl/sprzet-elektryczny-i-elektroniczny/.

Na czym polega ustawa o bateriach i akumulatorach?

Ustawa o bateriach i akumulatorach, która obowiązuje od 12 czerwca 2009 roku, określa zasady dotyczące wprowadzania do obrotu, zbierania, przetwarzania, recyklingu oraz unieszkodliwiania baterii i akumulatorów, zarówno nowych, jak i zużytych.

Regulacje te obejmują wszystkie rodzaje baterii i akumulatorów, niezależnie od ich kształtu, pojemności, masy czy składu materiałowego. A także sposób ich użycia, w tym jako części urządzeń czy dodatków do innych produktów.

Ustawa dotyczy podmiotów, które zajmują się produkcją, dystrybucją, zbieraniem, przetwarzaniem i recyklingiem baterii oraz akumulatorów, a także użytkowników końcowych. Jej celem jest ograniczenie negatywnego wpływu tych produktów na środowisko i zdrowie ludzi poprzez zapewnienie odpowiedzialnego gospodarowania nimi na każdym etapie ich cyklu życia. Sprawdź więcej informacji na temat przepisów prawnych związanych z bateriami oraz akumulatorami: https://asekol.pl/baterie-i-akumulatory/.

Jaka firma może udzielić wsparcia w dostosowaniu się do przepisów prawnych?

Firma, która może udzielić kompleksowego wsparcia w tym zakresie, to Asekol. Organizacja ta specjalizuje się w odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, baterii oraz opakowań. Oferuje ona pełne doradztwo środowiskowe i pomoc w realizacji obowiązków wynikających z przepisów.

Asekol zapewnia m.in. osiągnięcie wymaganych poziomów zbiórki i recyklingu, obsługę dokumentacji, organizację kampanii edukacyjnych oraz bieżące wsparcie w zakresie zgodności z przepisami.

Dzięki nowoczesnym systemom zbiórki, takim jak czerwone kontenery oraz dedykowane rozwiązania logistyczne Asekol pomaga firmom skutecznie realizować obowiązki ekologiczne. Minimalizuje przy tym ryzyko kar i wzmacnia odpowiedzialność środowiskową firm. Zobacz więcej informacji na temat tego usługodawcy tutaj: https://asekol.pl/.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C