Ubezpieczenia OCP są bardzo istotne w branży transportowej, gdyż towary nieraz przebywają bardzo długą drogę od zlecającego transport do przekazania odbiorcy. Właśnie w tym czasie przewoźnicy są w pełni odpowiedzialni za ładunek. Kierowcy nie tylko często pokonują długie odległości, ale także narażają się na różne nieprzewidziane sytuacje losowe. Ładunki mogą ulec zniszczeniu przez warunki atmosferyczne lub ingerencję osób trzecich. Przewoźnicy są kluczowym ogniwem w łańcuchu dostaw, dlatego tak ważne jest odpowiednie ubezpieczenie, które nie tylko zdejmuje z nich odpowiedzialność za towary z przewoźników, ale nie mniej istotne jest ubezpieczenie towarów – w przypadku uszkodzenia lub utraty przewożonych rzeczy, to zakład ubezpieczeń poniesie odpowiedzialność finansową, a zlecający otrzyma odszkodowanie.
Czy obowiązkowe jest posiadanie polisy OCP?
Nie, jednak jest bardzo mocno rekomendowana z powyżej przytoczonych przykładów. Zwykła polisa OC nie pokryje szkód. Co więcej, znaczna większość przedsiębiorców zlecających przewóz towarów wymaga takiego ubezpieczenia od przewoźnika, a jego brak oznacza, że nie przekażą towarów w obawie o ich wartość. OCP jest zatem niczym innym jak zabezpieczeniem biznesu zarówno dla firm transportowych, ale i dla zlecających klientów.
Czy trzeba mieć obie polisy – OC i OCP?
Posiadanie polisy OCP nie zwalnia z posiadania ubezpieczenia OC, które jest obligatoryjne. W przypadku braku ważnej polisy OC, nałożone są kary zarówno dla samochodów osobowych, samochodów ciężarowych i pozostałych pojazdów. W przypadku samochodów ciężarowych nałożone kary za brak ważnej polisy OC w 2022 roku to:
- do 3 dni – 1810 zł,
- od 4 do 14 dni – 4520 zł
- powyżej 14 dni – 9030 zł.
Polisę ubezpieczeniową OCP, podobnie jak polisę OC, zawiera się na okres 12 miesięcy. Wyróżniamy polisy krajowe i międzynarodowe. Warunki polisy są oparte o prawo przewozowe na terenie Polski oraz Konwencję o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) podczas transportu zagranicznego.
Jaką ochronę zapewnia OCP?
Ubezpieczenie chroni ładunek przed uszkodzeniem, kradzieżą, pożarem, opóźnieniem dostawy towarów, a za dopłatą także ochronę w przypadku awarii agregatu chłodniczego. Istnieją bardzo rozszerzone oferty towarzystw ubezpieczeniowych, które dodatkowo chronią uszkodzony towar w przypadku braku ważnego badania technicznego pojazdu, a nawet, gdy towar został uszkodzony, ponieważ kierowca ciężarówki prowadził pod wpływem alkoholu. W tym przypadku ubezpieczyciel po wypłacie odszkodowania może obarczyć kosztami pijanego kierowcę. W pozostałych przypadkach, w chwili wystąpienia szkody, przewożący nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzone towary, a zlecający otrzymuje odszkodowanie od ubezpieczyciela.
Kiedy OCP nie działa?
Polisa OCP ma jednak pewne wyjątki i wyłączenia ochrony od wypłacania odszkodowania. Podstawowe ubezpieczenie nie obejmuje:
- materiałów niebezpiecznych,
- pieniędzy,
- dzieł sztuki
- żywych zwierząt
- w niektórych przypadkach także drogiego sprzętu elektronicznego.
Jednocześnie można dokupić rozszerzone ubezpieczenie OCP, które chroni więcej towarów.
Ubezpieczyciel może odmówić odszkodowania, gdy dojdzie do niektórych przewinień ze strony kierującego pojazdem lub firmy transportowej. Do takich przypadków należy:
- uszkodzony pojazd,
- brak uprawnień do prowadzenia pojazdu przez kierowcę,
- nieprawidłowe zabezpieczenie ładunku (przykładowo zbyt wysoka, zbyt niska temperatura) lub jego wadliwe rozmieszczenie na naczepie (np. złe zamocowanie lin i taśm zabezpieczających).
- niestosowanie się do przepisów określających czas pracy kierowcy,
- postój na parkingu niestrzeżonym,
- przejazd przez Państwo, w którym nie obowiązuje ubezpieczenie OCP.
Ile kosztuje polisa OCP?
Cena jest określona przez towarzystwa ubezpieczeniowe indywidualnie. Umowę zawiera się na okres 12 miesięcy. Może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
By obliczyć jej wysokość, pracownicy ubezpieczalni biorą pod uwagę:
- zakres terytorialny polisy OCP,
- historii ubezpieczenia, czyli listy zgłoszonych szkód w ramach ubezpieczenia,
- sumę gwarancyjną,
- roczne dochody firmy transportowej,
- dodatkowe rozszerzenia ochrony polisy OCP.
Suma gwarancyjna musi pokryć wartość przewożonego towaru w jednym transporcie lub podanego w liście przewozowym. W niektórych firmach ubezpieczeniowych można zdecydować się także na częściowe ubezpieczenie – franczyzę reedukacyjną. Oznacza to, że przewoźnik decyduje się na pokrycie części kosztów, gdy towar będzie uszkodzony, jednocześnie płacąc mniejszą składkę OCP.
Polisa OCP – Czy warto?
Trzeba pamiętać o tym, że obowiązkowa polisa OC nie pokryje strat i szkód produktów. Dlatego, by zapewnić sobie spokój i zdjęcie odpowiedzialności w momencie uszkodzenia towaru – na pewno warto wykupić ubezpieczenie OC Przewoźnika. Większość klientów wymaga takiego ubezpieczenia od firm transportowych, zatem nie decydując się na OCP, znacznie ogranicza się pole możliwości biznesowych.