LOGISTYKA
Więcej zagrożeń czy szans dla logistyki w 2025 roku?
Rok 2024 dla branży logistycznej, a zwłaszcza dla transportu drogowego, był jednym z najtrudniejszych od lat. Wiele firm zmuszonych zostało do restrukturyzacji, niektóre upadły ze względu na trudną sytuację finansową. Spowodowana została ona przede wszystkim zmniejszoną liczbą przywozów, niedoborem pracowników i wzrostem kosztów. Czy w tym roku będzie lepiej? Czy jest szansa na zmianę?
7 prognoz dla globalnego łańcucha dostaw w 2025 roku
Prologis Research, korzystając z wieloletniego doświadczenia w branży, własnych danych oraz wiedzy na temat nieruchomości magazynowych i ich klientów, przygotował prognozę siedmiu kluczowych trendów dla globalnego łańcucha dostaw w 2025 rok.
E-commerce w Norwegii, co warto wiedzieć?
Handel elektroniczny odgrywa coraz większą rolę w gospodarce Norwegii i zyskuje na znaczeniu zarówno wśród konsumentów, jak i przedsiębiorców. W ostatnich latach Norwegowie, których populacja sięga 5,5 miliona* coraz chętniej korzystają z możliwości zakupów online, co wynika z kilku istotnych czynników, takich jak szybki rozwój technologii, wysoka penetracja Internetu oraz zmieniające się nawyki zakupowe społeczeństwa.
Rozwój segmentu C2C motorem wzrostu usług międzynarodowych
W 2024 roku segmenty B2C i C2C stały się istotnym katalizatorem wzrostu przesyłek międzynarodowych. Firmy od dawna wykorzystują usługi cross-border do poszerzania swoich rynków zbytu, a klienci indywidualni, coraz bardziej świadomi korzyści płynących z handlu na platformach dedykowanych sprzedaży i zakupowi rzeczy używanych, zaczynają wykorzystywać je nie tylko lokalnie, ale również w wymiarze transgranicznym.
Na trasie Polska-Azja
Coraz więcej krajów Azji stawia na rozwój własnego biznesu i ma sporo do zaoferowania swoim partnerom. Wiele z nich bogacąc się kupuje towary pochodzące z Zachodu. Handel pomiędzy Europą i Azją rozwija się. Czy polska branża transportowa potrafi to wykorzystać? Jak wojna w Ukrainie wpływa na przepływ towarów przez Polskę? – pytamy Janusza Piechocińskiego, prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja.
TECHNOLOGIA / TECHNIKA
Sztuczna inteligencja i pojazdy elektryczne zyskują na znaczeniu
Jak wynika z globalnego badania przeprowadzonego z okazji 25-rocznicy działalności firmy Webfleet, większość (58%) menedżerów fl ot przewiduje, że będzie korzystać ze sztucznej inteligencji w ciągu najbliższych pięciu lat. A to oznacza, że będzie miała ona ogromny wpływ na zarządzanie flotą.
AI w spedycji – szansa czy zagrożenie?
Sztuczna inteligencja może stać się motorem rewolucji w branży spedycyjnej. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analizy danych i uczenia maszynowego możliwe jest zautomatyzowanie i optymalizacja wielu procesów, co pomoże zwiększyć efektywność, zredukować koszty i usprawnić podejmowanie decyzji.
Sztuczna inteligencja w branży TSL
Według danych Eurostatu 30% dużych europejskich firm korzysta z technologii sztucznej inteligencji. W tym gronie znalazły się również korporacje z branży TSL.
ATK GPS – innowacyjne rozwiązania telematyczne na czele z ECO Drive
Sztuczna inteligencja może stać się motorem rewolucji w branży spedycyjnej. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej analizy danych i uczenia maszynowego możliwe jest zautomatyzowanie i optymalizacja wielu procesów, co pomoże zwiększyć efektywność, zredukować koszty i usprawnić podejmowanie decyzji.
TRANSPORT DROGOWY
Raport „Transport drogowy w Polsce 2024/2025”
Od drugiej dekady 2023 r. w transporcie drogowym trwa silne spowolnienie. Ponad połowa badanych przez TLP i Spotdata deklaruje spadek przychodów, a prognozy krótkookresowe nie są optymistyczne.
PRAWO
Nierówna walka z Border Force. Jak zminimalizować ryzyko kar przy transporcie do UK?
Na wstępie chciałbym przybliżyć sytuację, z której wynika, że przewoźnicy muszą obawiać się horrendalnych kar podczas wykonywania zleceń transportowych do Wielkiej Brytanii. A właściwie muszą wkalkulować to ryzyko do swojej codzienności. W tym celu musimy cofnąć się do okresu, w którym zakończyła się tzw. Arabska Wiosna.
Firma transportowa w formie spółki z o.o., czyli oszczędność na podatkach i składkach ZUS
Klasycznym dylematem osób zamierzających otworzyć firmę transportową jest to, w jakiej formie prowadzić własną działalność gospodarczą. Jedną z najbardziej rekomendowanych przez ekspertów opcją pozostaje spółka z o.o. Dlaczego tak jest? Co przemawia na korzyść spółki z o.o. i co odróżnia ją od JDG?
HR I ZARZĄDZANIE
Reklama Google Ads – dla firm logistycznych i transportowych
W dynamicznie zmieniającym się środowisku branży logistyki i transportu kluczowe jest zapewnienie niezawodnych usług oraz skuteczne wykorzystanie narzędzi marketingu cyfrowego, takich jak Google Ads. Odpowiednio dostosowana strategia Google Ads pozwala na zwiększenie widoczności marki i generowanie wartościowych kontaktów do potencjalnych klientów.
FINANSOWANIE I UBEZPIECZENIA
Korzysta nie tylko przewoźnik
Malcom Finance, firma specjalizująca się w faktoringu dla przedsiębiorców transportowych, nie tylko finansuje faktury w różnych walutach, ale też ubezpiecza należności i na bieżąco weryfikuje kondycję obecnych i potencjalnych kontrahentów swoich klientów. O tym jakie korzyści odnoszą przewoźnicy współpracujący z tą firmą, rozmawiamy z Marcinem Wawrzkiewiczem, Country Managerem z Malcom Finance.
Na stabilnej ścieżce rozwoju
110,5 mld zł – tyle wyniosła w 2024 roku wartość ruchomości i nieruchomości sfinansowanych leasingiem i pożyczką. To oznacza, że polska branża leasingowa ubiegły rok skończyła wzrostem o 10,4% udzielonego finansowania.
Zmiany w ubezpieczeniu OC wózków widłowych
Choć nie należą do typowych środków transportu, wózki widłowe również są objęte ubezpieczeniem OC. Do niedawna ten obowiązek dotyczył wyłącznie wózków wprowadzonych do ruchu drogowego, jednak 6 listopada ten stan rzeczy uległ zmianie. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych wprowadza nową definicję ruchu, która istotnie wpływa także na posiadaczy wózków widłowych.