TSL Biznes – czerwiec 2011

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_06m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

Drodzy Czytelnicy!

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości. Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób i firm pojawiają się “czarne owce”. Działając na bardzo dużym i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych czy niezorientowanych klientów, których można oszukać i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.

My również włączamy się w takie działania i wspieramy kampanię “Rzetelny Przewoźnik”, do czego gorąco zachęcam również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania “Rzetelny Przewoźnik” przyniesie oczekiwane efekty.

Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują patologie występujące również wewnątrz samej branży transportowej – jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami, świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne “grzeszki”, z którymi spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego. Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej, gdy sam “trafi na frajera”, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć, to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem. W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować. A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.

Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania. Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami. Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

 Mirosław Ganiec
redaktor naczelny

> Wydarzenia

World Class Logistics – zarządzanie logistyką na światowym poziomie

W dniach 17-18 maja 2011 roku w hotelu Ambasador w Łodzi, zespół GBI Partners zorganizował już VII edycję konferencji: “World Class Logistics – zarządzanie logistyką na światowym poziomie”.

Rewolucja w transporcie?

Miasta bez samochodów z silnikami spalinowymi, połowa ładunków przewożonych obecnie ciężarówkami na odległości powyżej 300 km przejęta przez koleje i statki, wszystkie główne lotniska europejskie podłączone do węzłów kolejowych, a porty morskie do sieci kolejowych przewozów cargo i – gdzie to możliwe – do wodnego transportu śródlądowego. To nie futurologiczna mrzonka, lecz wizja transportu w 2050 r. ogłoszona niedawno przez Komisję Europejską.

Stolica europejskiej logistyki

Co dwa lata do Monachium zjeżdżają wszyscy, którzy pracują w branży TSL, są jej klientami, dostawcami lub współpracownikami. Dla nich właśnie w stolicy “Wolnego Państwa Bawarskiego”, znanej z białego piwa i Octoberfest, organizowane są największe w Europie targi – Transport Logistic. Jak zwykle nie zabrakło na nich także wystawców i zwiedzających z Polski.

XII Kongres Spedytorów

Rola i znaczenie spedycji w kształtowaniu rynku transportowego – pod takim hasłem odbył się XII Kongres Spedytorów w dniu 14 kwietnia 2011r w Rynie, którego organizatorem i gospodarzem jest Polska Izba Spedycji i Logistyki.

Pary czar, czyli XVIII Parada Parowozów

Kilka tysięcy miłośników lokomotyw parowych z całej Europy obejrzało siedem zabytkowych parowozów, które zaprezentowały się podczas tegorocznej, osiemnastej Parady Parowozów organizowanej jak co roku w długi majowy weekend w Wolsztynie k. Poznania.

> Logistyka

 

Tiry na tory, czyli transportowe kombinacje
Transport kombinowany bywa postrzegany jako swego rodzaju panaceum – rozwiązanie kłopotów związanych z zagęszczeniem ruchu na autostradach i związaną z tym emisją gazów cieplarnianych. Jednak nie obejdzie się bez odpowiedniej infrastruktury i środków transportowych.

Jak wysokie ceny paliw odbijają się na rynku TSL?

Kwiecień okazał się kolejnym miesiącem znacznego wzrostu cen paliw. Z większymi wydatkami muszą sobie radzić nie tylko kierowcy, ale także operatorzy logistyczni. Jaki wpływ na ich działalność wywierają rekordowe ceny paliw? Jak w takiej sytuacji branża TSL optymalizuje koszty? Opowie o tym Grzegorz Rusin – kierownik ds. projektów dystrybucji krajowej z Rohlig Suus Logistics.

> Logistyka – technologia

 

Boczny atut: przyglądamy się ofercie wózków bocznego unoszenia
Wózki bocznego unoszenia przeznaczone są do specjalistycznych operacji, wymagających zarówno przemieszczania wielkogabarytowych ładunków, jak i oszczędności powierzchni manipulacyjnej. Rosnący trend sprzedażowy pokazuje, że choć w naszym kraju rzadko korzysta się z ich możliwości, to w najbliższych latach sytuacja ta może ulec zmianie.

> Kurier Express Poczta

 

Operatorzy pocztowi walczą o wyrównanie szans
Za niespełna dwa lata nastąpi pełna liberalizacja rynku pocztowego. Coraz pilniejsza staje się więc konieczność zmiany w prawie pocztowym. Prace nad ustawą posuwają się jednak bardzo powoli, a Poczta Polska wykorzystuje swoją pozycję.

 

> Powierzchnie magazynowe

 

Wrocław – powrót do przyszłości?
Perspektywy rozwoju rynku magazynowego Dolnego Śląska są obiecujące. Zmiany w infrastrukturze drogowej już wpłynęły na rynek, szczególnie Autostradowa Obwodnica Wrocławia przyczyniła się do stworzenia nowych lokalizacji. Obserwujemy wzrost zainteresowania tym rejonem Polski, zarówno wśród deweloperów jak i najemców, którzy zgłaszają zapotrzebowanie na nowe powierzchnie.

BTS dla Zelmera gotowy
Panattoni Europe zakończył prace w obiekcie przemysłowym dla Zelmer SA. Przekazaniu inwestycji, o powierzchni 32 500 m2, towarzyszyła produkcja pierwszych w nowej fabryce urządzeń małego AGD. Było to możliwe dzięki wcześniej rozpoczętemu procesowi relokacji linii produkcyjnych.

> Prawo

Kiedy przewoźnik nie odpowiada za szkodę?

Zwolnienia od odpowiedzialności na gruncie Konwencji CMR

Każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zarobkowego przewozu rzeczy musi wziąć pod uwagę możliwość zaistnienia szkody, której skutkiem może być wymierna strata po stronie przewoźnika, jako zobowiązanego do naprawienia szkody uprawnionemu. Bez znaczenia w takim przypadku jest zarówno to, kto jest właścicielem towaru, jak i często przywoływany przez przewoźników fakt, że rzeczywistym przewoźnikiem był inny podmiot.

Jak się zachować podczas kontroli Inspekcji Transportu Drogowego

Najczęstszą formą nadzoru nad działalnością firmy transportowej jest kontrolowanie pojazdów na drogach. Prowadząc taką firmę warto zatem wiedzieć, na co powinien być przygotowany kierowca, czego powinien się wystrzegać i jak zachowywać podczas kontroli.

Prawo zastawu – metoda na windykację?

Czy firma transportowa może zatrzymać przewożony towar jako zastaw, w celu zabezpieczenia roszczeń wynikających z umowy przewozu (np. brak zapłaty przez spedytora)? Co jednak, jeśli towar nie jest własnością dłużnika i zgłosi się po niego właściciel? Przybliżamy możliwości, ale i obowiązki oraz zagrożenia wynikające z “prawa zastawu”.

 

> Transport drogowy

STOP kradzieżom w transporcie. Rusza kampania społeczna “Rzetelny Przewoźnik”

10 mld euro – tyle według Niemieckiego Zrzeszenia Towarzystw Ubezpieczeniowych wynosi całkowita kwota wartości towarów, które każdego roku giną w Europie na skutek kradzieży i wyłudzeń w transporcie. Międzynarodowy serwis policyjny TruckPol podaje, że tylko w I kwartale 2011 r. liczba kradzieży ciężarówek na terenie Wielkiej Brytanii wzrosła aż o 83% w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim.

Jak zaprognozować koszty przewozów

Elektroniczny pobór myta obowiązuje już w Niemczech, Austrii, Czechach, na Słowacji, a 1 lipca ma być uruchomiony również w Polsce. Inteligentne technologie i eksperci tworzą scenariusze i rozwiązania pomagające w oszacowaniu obciążeń finansowych transportowców.

Spedycja na przetarg?

Spedytor zajmuje kluczowe miejsce w łańcuchu dostaw i jest to jedno z najbardziej aktywnych jego ogniw. Usługi firm spedycyjnych odgrywają istotną rolę w procesach przemieszczania i magazynowania produktów, występujących między kolejnymi etapami produkcji i handlu. Obejmują one także niezbędny przepływ informacyjny oraz pieniężny. W dobie coraz większych oczekiwań zarówno dostawców jak i odbiorców, związanych z organizacją dostaw określonych dóbr, firmy spedycyjne muszą świadczyć usługi na wysokim poziomie, a także oferować swoim kontrahentom większy pakiet usług.

Przyszłość w bieżnikowaniu

Nowa opona ciężarowa to około 70-80 kg mieszanki gumy, metalu i innych dodatków. Jednak po pewnym czasie użytkowania bieżnik – będący zaledwie drobną częścią opony – zużywa się i opona kończy swój żywot. Kilkadziesiąt kilogramów cennych surowców i zaawansowanej technologii trafia na śmietnik. Czy w dzisiejszych czasach stać nas na taką rozrzutność, zarówno ze względu na ekonomię, jak i ekologię? Sami producenci opon twierdzą, że nie. Odpowiedzią jest bieżnikowanie. Ale czy jest ono bezpieczne, czy się opłaca i daje produkt o porównywalnych parametrach? Goodyear Dunlop twierdzi, że tak i rozwija swój program bieżnikowania na gorąco.

> Systemy IT

Jak liczby pomagają zaoszczędzić miliony – czyli słów kilka o firmowych statystkach

Zdania na temat statystyki są podzielone. Zwolennicy twierdzą, że daje ona moc jasnowidzenia, przeciwnicy, że może prowadzić do zgubnych wniosków. Z jednej strony obserwując przez rok zachowanie słońca, można wywnioskować, że jeżeli wzniosło się ono ponad horyzont przez ostatnie 365 poranków, to wzniesie się i jutro rano. Z drugiej jednak strony nie bez powodu mamy powiedzenie, że statystycznie pies i jego pan mają po trzy nogi. W artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy umiejętne korzystanie z danych statystycznych może przynieść wymierne korzyści w firmie branży TSL.

 

> Transport kolejowy

Stare jeżdżą, nowe czekają. Kiedy nadejdzie czas nowoczesnych lokomotyw?
Na Polskę, jeden z największych w Europie rynków przewozów kolejowych, od lat z nadzieją spoglądają czołowi producenci lokomotyw, tacy jak Bombardier, czeska Škoda, Siemens czy Voith Turbo. Z nadziei tej zrodziło się jednak niezbyt wiele konkretów. Na 5223 egzemplarze tego taboru, eksploatowanego w pierwszym kwartale 2011 r. przez operatorów działających w naszym kraju, zaledwie 67 sztuk stanowiły lokomotywy nowe, zakupione lub wyleasingowane w ostatnich latach.

> Transport morski

Gdański port wraca na falę

Sukces gdańskiego portu z 1978 roku (kiedy to przeładowano w nim 27,7 miliona ton towarów) stał się na długo progiem nie do pokonania. Kryzys ustrojowy 1980 roku ograniczył naszą wymianę handlową, a gdański port utrzymywał swoją pozycję jedynie dzięki wieloletnim kontraktom surowców energetycznych. Na powtórzenie rekordowych obrotów port musiał pracować ponad 30 lat. Dopiero bowiem w 2010 roku, przeładunkiem 27,2 miliona ton port gdański “przypomniał” o swoim potencjale.

> Kadry i zarządzanie

Młodzi w logistyce, pożądani a niepotrzebni?
Pierwsza debata portalu Pracujwlogistyce.pl

Co roku uczelnie wyższe i szkoły średnie opuszcza kilka tysięcy absolwentów kierunków i specjalnościach związanych z branżą TSL. Czy rynek pracy jest w stanie wchłonąć taką liczbę ludzi i czy każda z tych młodych osób ma szansę na znalezienie pracy w logistyce?

Nie ma kto kierować

Informatycy i inżynierowie to specjalizacje wymieniane jednym tchem w kontekście najbardziej poszukiwanych pracowników. Ale niewielu zdaje sobie sprawę z tego, że dziś trudno również o innych fachowców, na przykład profesjonalnych kierowców. Powodem mogą być niezbyt wygórowane płace, na poziomie ok. 3 000 zł brutto.

> Marketing i PR

 

Czas na boom komunikacyjny

czyli kilka słów o potrzebie profesjonalnych działań marketingowych, PR i CSR w polskiej logistyce

Komunikacja w branży logistycznej – nie ta w znaczeniu transportu, ale ta w znaczeniu obrotu informacją – to zagadnienie bardzo ciekawe i na polskim rynku wciąż mało znane. Do bliższego zajęcia się tematem zainspirowały mnie debaty zorganizowane przez Pomarańczową Akademię Uni-Logistic, prowadzoną pod okiem Dariusza Mierkiewicza.

 

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C