![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2014_06m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
> Wydarzenia
Przyszłość logistyki zależy od stopnia globalizacji
Niepewne czasy, coraz szybszy postęp, potrzeba czy też moda sprawiają, że coraz częściej mówimy o tym jak będzie wyglądać logistyka przyszłości. Nacisk kładzie się już nie tylko na rozwój nowoczesnych technologii, ale i na czynnik ludzki oraz środowisko w jakim żyjemy. Nadal jednak zakładamy, że w przyszłości będzie podobnie jak teraz, tylko nieco inaczej. Czy się nie mylimy?
Po raz dwunasty w Poznaniu
Polski Kongres Logistyczny
Wiele osób, które wzięły udział w seminarium „Logistyka przyszłości – Implikacje dla biznesu i rynku”, miesiąc później uczestniczyło w 12 edycji Polskiego Kongresu Logistycznego „Komunikacja w łańcuchach dostaw”, który odbył się pomiędzy 14 a 16 maja na terenie Międzynarodowych Tragów Poznańskich. W jego trakcie miały miejsce dwie sesje plenarne i dziewięć tematycznych, wizyty w przedsiębiorstwach logistycznych w okolicach Poznania oraz Warsztaty Logistyczne.
Więcej menedżerów, więcej inwestycji
CeMAT 2014
Tegoroczne targi CeMAT organizatorzy mogą uznać za sukces – wzięło w nich udział znacznie więcej międzynarodowych wystawców, niż w poprzednich latach – na 1025 firm 58% przyjechało z zagranicy. Zaprezentowały one ponad 4000 innowacji, a – bez nowoczesnej logistyki przedsiębiorstwa nie są w stanie konkurować z innymi i ukierunkować swojego działania na przyszłość. To udowodnił tegoroczny CeMAT, który przebiegł pod hasłem „Smart – Integrated – Efficient” – twierdzi dr Andreas Gruchow, członek zarządu Deutsche Messe AG.
> Logistyka
Dla komputerów… i nie tylko
Branża logistyczna jest dziś w stanie obsłużyć najbardziej wymagające procesy. Specyfika konkretnych obszarów rynku sprawia, że operatorzy logistyczni specjalizują się w obsłudze
klientów posiadających określone standardy. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy wybrana branża potrzebuje konkretnych rozwiązań, a wymagania wobec dostawców usług logistycznych są wysokie. Tak jest chociażby w przypadku branży elektronicznej..
CAT LC Polska uzyskał certyfikat AEO
Po trwającym półtora roku okresie przygotowań i starań o certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy, CAT LC Polska otrzymał Certyfikat AEO w obszarze bezpieczeństwa i ochrony. Uroczyste wręczenie świadectwa AEO odbyło się w siedzibie Izby Celnej w Warszawie.
W centrum Europy
Oczekiwania konsumentów branży high-tech, którzy są jej użytkownikami końcowymi lub klientami biznesowymi, dotyczące innowacji i charakteru nowego produktu zawsze były bardzo wysokie. Cykl życia produktu został skrócony w przeciągu ostatnich dekad, co spowodowało wzrost kosztów ponoszonych na badania i rozwój, gdyż jest to kluczem do osiągnięcia sukcesu w tym biznesie.
Jeden z rynków wertykalnych
DB Schenker Logistics jest operatorem logistycznym świadczącym usługi dla wielu branż, w tym dla high-tech. Jak znaczący udział w firmie stanowi obsługa tego działu? Na jakiego typu usługi mogą liczyć klienci? Które z nich są najważniejsze? – opowiada Marcin Bryjak, Key Account Manager w DB Schenker Logistics.
Przede wszystkim e-handel
arvato to firma o międzynarodowym zasięgu, która w szeroki zakresie obsługuje e-handel, z którego korzysta również branża high-tech. Operator wychodzi jej naprzeciw, oferując szeroki zakres usług. A jaki? – mówi Lidia Ratajczak–Kluck, dyrektor obszaru Media, E-commerce, Programy Lojalnościowe, arvato Polska.
Elastyczność jest priorytetem
Jakie wyzwania czekają logistykę branży elektronicznej? Jak wprowadzane są do masowej produkcji nowe produkty i czym jest Vertical Integration? Odpowiada Andrzej Połojko, General Manager and Vice President w firmie Flextronics International Poland sp. z o.o.
W odpowiednim czasie i stanie
Obsługą branży high-tech zajmują się nie tylko operatorzy logistyczni, ale także firmy kurierskie, w tym UPS, które świadczą usługi również o wartości dodanej. Jaki jest ich zakres? Jakiego typu klienci najchętniej z nich korzystają? Jakie największe wyzwania tu się pojawiają? – mówi Paweł Racis, dyrektor handlowy UPS Polska.
Dla sektora nowych technologii
Klienci z branży high-tech stanowią największą grupę klientów DHL w segmencie przesyłek lotniczych i wśród 30 największych klientów DHL w Polsce, bowiem aż 28% przesyłek lotniczych pochodzi właśnie z tej branży.
Konieczna jest poprawa
Polska i Bułgarii to dwa kraje, które uzyskały najgorsze wyniki w opublikowanym przez Komisję Europejską rankingu jakości transportu w krajach członkowskich UE. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju uważają jednak, że statystyka sporządzona na podstawie danych z 2012 r., nie oddaje dynamiki zmian w Polsce.
> Logistyka – technologia
Izolowane bramy szybkobieżne firmy EFAFLEX
Firma Siemens z Kirchheim stawia na trwałe obiekty budowlane
> Systemy IT
Transport z pomocą IT
Współczesne firmy transportowe i logistyczne nie mogą obyć się bez narzędzi informatycznych. Wśród nowoczesnych systemów zarządzania są zarówno proste rozwiązania do śledzenia pojazdów jak i rozbudowane systemy zarządzania transportem – także na poziomie strategicznym.
Do dystrybucji ładunków paletowych
Zarówno mali przewoźnicy, jak i duże, dobrze zinformatyzowane firmy transportowe, zrzeszone w sieci Pall-Ex otrzymują system TWINE – Transport and Warehouse Information Network Environment, co można przetłumaczyć jako Sieciowe Środowisko do Zarządzania Transportem i Magazynem.
Więcej możliwościw służbie oszczędności
W dobie rosnących kosztów pracy, paliwa oraz eksploatacji taboru, firmy z branży TSL szukają oszczędności. Coraz częściej wybierają monitoring GPS pojazdów, który umożliwia nie tylko lokalizowanie samochodu ale także sprawdzenie realizacji zleceń oraz kontrolę zużycia paliwa.
Zakup technologii to nie wszystko
Instalacja popularnych w branży TSL rozwiązań informatycznych do zarządzania flotą to nie wszystko. Dopiero umiejętność pełnego wykorzystania ich rozbudowanych możliwości, wykształcenie pozytywnych nawyków i doświadczenie w pracy z nowymi narzędziami przynosi spodziewane efekty.
Więcej dróg ekspresowych
Branża transportowa ma powody do optymizmu. Do 2020 r. GDDKiA zamierza zainwestować w polską infrastrukturę ponad 80 mld zł. Według prognoz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju za 5 lat sieć dróg szybkiego ruchu połączy wszystkie miasta wojewódzkie.
> Transport intermodalny
Logistyczna Brama Pomorza
Ostatnio w mediach wróciła kwestia planowanej w najbliższych latach budowy przez PCC Intermodal S.A. multimodalnego terminala lądowego w Zajączkowie Tczewskim. Pojawiły się głosy kwestionujące konieczność szybkiego powstania tej inwestycji. O ustosunkowanie się do tych opinii poprosiliśmy Monikę Konsor-Fąferek, dyrektora Działu Marketingu i Rozwoju w PCC Intermodal.
Kontrowersje wokół multimodalnego terminala w Zajączkowie Tczewskim
Z roku na rok rośnie w Europie ilość towarów przewiezionych koleją w kontenerach. Trend ten potwierdzają statystyki przewozów intermodalnych w Polsce. W 2012 r. przekroczyliśmy poziom 1 mln TEU, w 2013 r. wskaźnik ten wyniósł 1 123 261 TEU. Według prognoz Urzędu Transportu Kolejowego udział intermodalu w przewozach kolejowych będzie także rósł w kolejnych latach.
Prosta kombinacja
Pół miliona pasażerów i ponad 100 tys. jednostek frachtowych przewiozły w 2013 r. na linii Gdynia – Karlskrona promy Stena Line. W tym roku wynik ten może być jeszcze lepszy.
> Transport drogowy
DKV 2.0 – sam wybierasz, sam decydujesz
Rok 2014 to okres transformacji DKV w kierunku przekazania w ręce przewoźników dostępu do zaawansowanych danych online. O co chodzi? DKV od 10-leci agreguje w swoim centrum obliczeniowym potężne ilości informacji z całego świata, dotyczące zachowań kierowców i przewoźników – analizując ich transakcje, preferencje dotyczące usług, czy politykę rozliczania wydatków transportowych.
System Trans.eu będzie audytował OCP
System Trans.eu wprowadza nowatorską usługę OCP Audit, w ramach której będzie audytował polisy przewoźników. Podmioty spełniające określone kryteria zostaną wyróżnione znakiem Audited Insurance, a załadowca będzie mógł zweryfikować zakres i aktualność ich ubezpieczenia OCP w zaledwie kilka sekund.
Dostawcza rodzina w komplecie – Ford Transit Courier uzupełnił gamę
Rodzina dostawczych modeli Forda, występująca pod wspólnym mianem Transit, uzupełniła się o ostatnie, najmniejsze ogniwo – model Transit Courier. Tym samym dostępna jest już cała, czteroskładnikowa gama dostawczych modeli Forda.
> Prawo
Wynagrodzenie za czas dyżuru dla kierowców jadących w załodze
Wiadomo, że kierowca prowadzący pojazd wykonuje swoją pracę, natomiast czas kierowcy siedzącego obok należy traktować jak dyżur. Kwestia rozliczania czasu pracy kierowców prowadzących pojazd w załodze od dawna nastręcza szereg wątpliwości, które należałoby wyjaśnić.
Przewoźnik umowny pilnie poszukiwany, czyli o roli spedytora w transporcie
Funkcjonujący dziś model spedycji nie przypomina tego z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Choć większość dzisiejszych spedytorów osadza swoją działalność w obszarze spedycji, to zakres ponoszonej przez nich odpowiedzialności plasuje ich w obszarze zarezerwowanym dla przewoźników. Dzieje się to za sprawą powszechnego zawierania przez nich umów przewozu, czego konsekwencji większość nie potrafi ani przewidzieć, ani ocenić, ani też udźwignąć. Dlatego do obecnych spedytorów drogowych przylgnęło określenie „przewoźnik umowny”. Sprawdźmy jak to wygląda w innych gałęziach transportu.