TSL Biznes – Czerwiec 2022

C

Logistyka

Znacznie lepiej niż się spodziewano
Raport Cushman & Wakegield “E-commerce pęka w szwach”

Eksperci Cushman & Wakefield przeprowadzili wśród deweloperów i największych operatorów logistycznych w Polsce kompleksowe badanie pokazujące rozwój rynku nieruchomości magazynowych dedykowanych do obsługi handlu internetowego. Poprzednie, a zarazem pierwsze, odbyło się w 2019 r. Była to jednak zupełnie inna rzeczywistość.

E-Commerce już dla każdej z branż

E-commerce od kilku lat rozwija się w rekordowym, dwucyfrowym tempie, ale dopiero pandemia pokazała, jak ważnym sektorem w gospodarce jest handel internetowy, jaką rolę odgrywa w społeczeństwie i jak dużym potencjałem rozwojowym dysponuje.

E-commerce także z wartością dodaną

Trudno sobie wyobrazić, że duży, liczący się na rynku operator logistyczny, do tego działający na skalę międzynarodową, zrezygnuje dziś z obsługi kanału e-commerce. Ten, który to zrobi, sam szybko wyeliminuje siebie z rynku. Jak z z tym wyzwaniem logistycznym radzi sobie DSV i co daje mu przewagę rynkową? ‒ pytamy Zbigniewa Gawędę, Sales & Business Development Managera DSV.

Oprogramowanie szyte na potrzeby handlu elektronicznego

O współpracy FM Logistic z Refl ex Logistics Solutions mówią: Guilhem Vicaire, Central Europe Business Solution Director, FM Logistic i Jarosław Dąbrowski, dyrektor handlowy, Refl ex Logistics Solutions.

Na fali wzrostu koniunktury na usługi portowe

Zeszłoroczne problemy związane z wnioskiem chorwackiego Alianz o upadłość Grupy OT Logistics i sprzedażą spółki C. Hartwig Gdynia budziły obawy o to, jaka będzie sytuacja tego operatora logistycznego w tym roku. Złe prognozy nie sprawdziły się. Już w pierwszym kwartale przychody z działalności kontynuowanej były wyższe o blisko 6% w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r.

Logistyka odpowiada na najnowsze trendy

W ciągu ostatnich dwóch lat branża napojów alkoholowych stanęła w obliczu wielu wyzwań, wykazując się dużą odpornością i umiejętnością szybkiej reakcji. Dziś analitycy rynku wskazują na 5 głównych trendów, które kształtują konsumpcję napojów alkoholowych na świecie.

Logistyka – technologia

Nowe wózki podnośnikowe Hyster® Serii A

Firma Hyster wprowadziła na rynek nową serię wózków podnośnikowych Hyster® serii A, w której dostępne są już modele spalinowe H2.0-3.5A. Wózki z tej serii są projektowane specjalnie dla każdego klienta z wykorzystaniem A+ Logic.

“Higiena produkcji” dla tych, którzy zmieniają świat na lepszy

Od ponad trzech dekad Materialis otwiera się na nowe obszary zastosowań innowacyjnego potencjału druku 3D. Liczne rozwiązania dotyczące oprogramowania oraz usługi projektowania i drukowania odzwierciedlają kreatywność i umiejętności naukowe pracowników. Stanowią one otwartą i elastyczną platformę dla rynków o wysokich standardach jakościowych, takich jak branża medyczna, przemysł motoryzacyjny, lotniczy i kosmiczny, sztuka i wzornictwo oraz dobra konsumpcyjne. Dzięki wiedzy Materialise firmy z tych branż tworzą przełomowe aplikacje druku 3D.

Systemy IT

Transport bez nowych technologii nie istnieje

Współczesny transport towarów, a zwłaszcza transport międzynarodowy, to skomplikowany proces logistycznoprawny. Bez wsparcia systemów monitoringu, rozliczania pracy kierowców i archiwizowania obowiązkowych danych z pojazdów nie sposób już prowadzić nawet małej firmy transportowej w Unii Europejskiej.

Bezpieczny transport pod kluczem

Transport towarów zawsze był obarczony ryzykami, z których dwa najważniejsze to kradzież oraz zniszczenie. Ewolucja zabezpieczeń w logistyce trwa zapewne od początku tej gałęzi gospodarki i dlatego dziś dysponujemy nowoczesnymi rozwiązaniami, których przykładem są elektroniczne plomby/kłódki GPS.

Zrównoważony rozwój

Dekarbonizacja budynków przemysłowo magazynowych

Obiekt Panattoni dla firmy Amazon w Świebodzinie jest największą inwestycją przemysłową dostarczoną w 2021 r. oraz najbardziej zrównoważoną realizacją branży w Polsce. Embodied Carbon Benchmark – kluczowy współczynnik do osiągnięcia zerowego całkowitego śladu węglowego netto, który muszą uzyskać wszystkie budynki do roku 2050 ‒ został zmniejszony o ok. 50% w stosunku do budynku bazowego. Dzięki temu Panattoni zaoszczędziło 46 868 t CO2, a zrównoważony proces budowy wsparła analiza efektywności realizacji dostaw prefabrykatów. Do 10 minut (z 30) skrócono średni czas pobytu samochodu na budowie. Zaoszczędzone 20 minut przełożyło się na mniej spalonego oleju napędowego, co z kolei wyemitowałoby dodatkowe 24 tys. kg CO2!\

Finansowanie i ubezpieczenia

Rozwiązania na trudne czasy

Rosnące ceny paliw, przepisy i chęć ograniczenia emisji CO2 coraz częściej skłaniają fi rmy i osoby prywatne do przechodzenia na samochody elektryczne. Ułatwia to program „Mój elektryk”, który będzie działał do 2026 roku, oraz coraz szersza oferta rynkowa tych pojazdów. Z kolei z ofertą finansowania naprzeciw klientom wyszła firma MAN Financial Services.

Rolka brokera ubezpieczeniowego w sektorze drogowego transportu towarów

Zastanawiając się nad rolą brokera ubezpieczeniowego w obsłudze klienta, musimy sobie w pierwszej kolejności zadać pytanie kim jest broker ubezpieczeniowy oraz jaka jest jego rola.

Kompleksowość! czy to tylko hasło reklamowe?

Historycznie, jak wiele dóbr cywilizacyjnych, logistyka rozwinęła się głównie za sprawą armii, jako element prowadzenia wojny. Nic więc dziwnego, że podczas konfliktu zbrojnego w ważnym dla świata regionie, w trakcie globalnego kryzysu spowodowanego pandemią następuje rozwój procesu tworzenia kompleksowej usługi w logistyce.

Pamiętajcie o terminach

W przypadku szkód powstałych w sektorze drogowego transportu towarów zawsze trzeba przestrzegać terminów przedawnień.

Główne wady polisy OCP. Zobacz dlaczego niska cena polisy OCP nie idzie w parze z dobrą ochroną

Analiza umów ubezpieczeń OCP zawartych z niektórymi zakładami ubezpieczeń wskazuje, że w większości przypadków wynikający z nich zakres ochrony jest mocno ograniczony, a w niektórych wręcz dość niekorzystny dla ubezpieczonych. Jest to głównie spowodowane brakiem wiedzy przewoźników o odpowiedzialności jaką ponoszą lub chęcią oszczędzenia na polisie. Nie bez znaczenia jest również brak kompetencji pośredników ubezpieczeniowych, którzy nie potrafi ą prawidłowo określić potrzeb przewoźników w tym zakresie oraz traktowanie przez nich ceny jako miernika jakości polisy OCP.

Prawo

Kiedy i dlaczego umowa zlecenie z kierowcą może zostać zakwestionowana

Zgodnie z ugruntowanym już stanowiskiem orzecznictwa, zawód kierowcy, w ramach którego realizowany jest przewóz osób czy rzeczy, może być wykonywany zarówno na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia) jak i na podstawie umowy o pracę. Obie formy współpracy z kierowcą są zatem dopuszczalne, akceptowane i powszechnie stosowane.

Transport drogowy

Przewoźnicy międzynarodowi uciekają przed problemami. Co trzeci z nich w tym roku może utracić płynność finansową

Dla polskiej branży transportowej nadchodzą wyjątkowo trudne miesiące. Sektor zmaga się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, rekordowymi cenami paliw, a w ostatnim czasie dużym problemem stał się gwałtowny odpływ pracowników z Ukrainy. W opinii ekspertów PMR Restrukturyzacje tysiące fi rm, które nie posiadały zaplecza finansowego, jeszcze w tym roku mogą utracić płynność i stanąć na krawędzi bankructwa. Problem może dotyczyć nawet 30% z ponad 36 tys. przedsiębiorstw świadczących usługi międzynarodowego transportu drogowego.

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C