TSL Biznes – grudzień 2011

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2011_12m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Wydarzenia

Jak mądrze oszczędzać na logistyce?

Czy można oszczędzać na logistyce i produkcji? Jak skutecznie zredukować koszty i podnieść efektywność pracy? Jakie wyzwania stoją przed tymi sektorami w nadchodzącym roku? Zagadnienia te były przedmiotem spotkania podczas VI Konferencji pt. “Oszczędność i efektywność – współczesne rozwiązania w logistyce i produkcji”.

Targi SilesiaTSL EXPO w Sosnowcu – synergia branż

PROMOCJA

PROMOCJA

Expo Silesia zaprasza do udziału w kolejnej edycji Targów Transportu Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO, która odbędzie się w dniach 17-18 kwietnia 2012 r. w sosnowieckim centrum wystawienniczym.

 

> Logistyka

 

Koleją na Wyspy

DB Schenker zrealizował pierwsze kolejowe połączenie towarowe pomiędzy Polską a Wielką Brytanią. Pierwszy regularny cotygodniowy pociąg DB dotarł do miejsca przeznaczenia 11 listopada o drugiej w nocy.

 

Nowy magazyn GEFCO w Czeladzi

Pod koniec października GEFCO Polska zakończyło modernizację i przebudowę jednego ze swoich kluczowych oddziałów w kraju, przeprowadzając się do nowej lokalizacji na terenie parku logistycznego Alliance Silesia. Magazyn w Czeladzi jest obecnie najnowocześniejszą spośród polskich lokalizacji tego operatora.

Jak zwiększyć wiarygodność na rynku i poprawić swój wizerunek?
Wizerunek dobrej firmy buduje się latami. Zaufanie i wiarygodność, rozumiane jako zdolność do wywiązywania się z obietnic składanych klientom, to cechy decydujące o powodzeniu w biznesie. W zależności od tego, w jaki sposób działalność danej firmy weryfikowana jest w różnych okresach przez niezależne podmioty i uprawione do tego instytucje, takie jest m.in. postrzeganie jej przez otoczenie biznesowe. Jednym z najpopularniejszych narzędzi, które realizują ten cel są certyfikaty.

 

Mocniejsza pozycja we frachcie air&sea

Operator logistyczny ROHLIG SUUS Logistics intensyfikuje działania zmierzające do rozwoju frachtu morskiego, lotniczego i intermodalnego. Zapowiada spore inwestycje w infrastrukturę, przeorganizowanie struktur sprzedażowych oraz rozwój oferty w oparciu o współpracę z globalną grupą ROHLIG & CO. Za rozwój strategiczny produktu air&sea odpowiedzialny jest Andrzej Kozłowski – członek zarządu ROHLIG SUUS Logistics.

 

Wzajemne zrozumienie – droga do perfekcji procesów logistycznych

Rozmowa z Grzegorzem Mućko, Supply Chain Director w NUTRICIA Polska Sp. z o.o., zdobywcą tytułu Menedżera Logistyki 2011 Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki.

 

Grodno rozwija logistykę

Pod koniec października firma Grodno S.A. posiadająca sieć hurtowni artykułów elektrycznych i oświetleniowych, uruchomiła nowe centrum dystrybucji. Pozwoli ono na scentralizowanie funkcji logistycznych, które dotychczas były prowadzone z trzech różnych magazynów. Dzięki tej inwestycji firma zoptymalizuje procesy biznesowe, czego efektem mają być oszczędności kosztów logistycznych na poziomie nawet 15-20%.

Chcemy być lepiej rozpoznawalni na rynku

Z Grzegorzem Lichocikiem, prezesem Dachser Sp. z o.o, rozmawia Elżbieta Haber.

> Logistyka – technologia

 

Toyota dba o bezpieczeństwo w miejscu pracy
Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy wyznaczyła firmę Toyota Material Handling Europe na partnera ogólnoeuropejskiej kampanii promującej bezpieczeństwo, pt. “Zdrowe miejsca pracy”.

 

CHEP rozwija sieć w Europie Środkowo-Wschodniej
Firma CHEP, lider usług związanych z dystrybucją palet i pojemników, ogłosiła plany rozszerzenia swojej działalności w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma rozszerzy swoją dotychczasową działalność związaną z obsługą palet – obecnie prowadzoną w 23 krajach europejskich – i obejmie siedem kolejnych krajów, w tym: Rumunię, Bułgarię, Chorwację i Serbię na Bałkanach oraz trzy kraje bałtyckie: Estonię, Litwę i Łotwę.

 

Akumulatorów życie po życiu
Rocznie na całym świecie produkuje się około 300 milionów różnego rodzaju akumulatorów. Służą nam w różny sposób, ale każdy z nich prędzej czy później skończy swój żywot. Co zrobić potem z urządzeniem, którego sami nie jesteśmy w stanie w jakikolwiek sposób spożytkować…

 

Nowa brama rolowana serii SB
Firma Hörmann poszerzyła niedawno swoją ofertę bram rolowanych o kolejną konstrukcję przeznaczoną do zastosowania w przemyśle. Przemysłowa brama rolowana SB to pierwsza na rynku tego typu brama, w której zastosowano solidny mechanizm sprężyn naciągowych. Zrównoważenie ciężaru pozwala na montaż bardziej ekonomicznych napędów, a nawet na ręczną obsługę bramy.

 

Nowy wózek podnośnikowy z dyszlem
Jesienią 2011 Jungheinrich wprowadza na rynek nowy wózek akumulatorowy z dyszlem, typ EJC 214/216. Został on zaprojektowany z myślą o najbardziej intensywnych pracach w magazynie. Dzięki bezobsługowej technologii prądu zmiennego nowy akumulatorowy wózek podnośnikowy jest wyjątkowo wydajny, a przy tym bardzo oszczędny i przyjazny dla środowiska.

 

Szybkie… i nie tylko

Bramy i doki magazynowe – kluczowe dla sprawnego funkcjonowania obiektu magazynowego

Bramy – często niedoceniane, choć kluczowe dla sprawnego funkcjonowania magazynu. Pełnią liczne zadania związane z zabezpieczeniem ładunku przed zmianami temperatury czy kradzieżą, a przy okazji spełniają funkcję estetyczną. Czym różnią się między sobą oferowane na rynku rozwiązania? Na co zwrócić uwagę wybierając bramę i jej elementy?

> Powierzchnie magazynowe

 

Największa transakcja roku w Wielkopolsce
Jones Lang LaSalle doradzał firmie Amica Wronki S.A. w zawarciu jednej z największych transakcji najmu w Polsce w tym roku. Umowa dotyczy wynajęcia hali magazynowej budowanej przez firmę Goodman w miejscowości Niepruszewo w gminie Buk w Wielkopolsce. Budynek o powierzchni ponad 30 tys. m2 będzie pełnił funkcję magazynu centralnego dla dystrybucji krajowej Amiki, mającej swoją fabrykę we Wronkach.

PointPark Properties: Przyszłość w projektach Build-To-Suit
Z Piotrem Bzowskim, dyrektorem ds. Rozwoju i Leasingu P3 rozmawiamy o tegorocznych inwestycjach i planach na przyszłość.

Inwestorzy omijają magazyny
Pierwsza połowa br. przyniosła zaledwie 3-procentowy wzrost wolumenu transakcji inwestycyjnych, których przedmiotem były nieruchomości przemysłowe i logistyczne – wynika z najnowszego europejskiego Biuletynu Magazynowego Jones Lang LaSalle, analizującego trendy 11 głównych rynków magazynowych Europy. Aktywność najemców i inwestorów w drugiej połowie roku jest ściśle związana z rozwojem sytuacji gospodarczej w Europie.

Panattoni wspiera SIOR w Polsce
Panattoni Europe inicjuje w tej części Europy współpracę agentów nieruchomości z międzynarodowym stowarzyszeniem zawodowym SIOR (Society of Industrial and Office Relation Realtors). 8 listopada br., w hotelu Bristol, odbyła się pierwsza w Polsce konferencja biznesowa SIOR, skierowana do przedstawicieli agencji nieruchomości.

> Kurier Express Poczta

 

Logistyczne wsparcie w akcjach społecznych
Społeczna odpowiedzialność biznesu, zwana w skrócie CSR, jest w ostatnim czasie bardzo popularnym i nośnym hasłem. Zgodnie z założeniami tej koncepcji przedsiębiorstwa powinny interesować się tym, co dzieje się w społeczeństwie i wspierać je na każdym kroku. Jednym z jej wyrazów jest zaangażowanie się firm w różne akcje pomocy.

Gwałtowny rozwój e-handlu to dobra wiadomość dla firm kurierskich
Od kilku lat obserwujemy gwałtowny wzrost wymiany towarowej realizowanej za pomocą sklepów internetowych. Rozwój e-handlu to dobra wiadomość dla firm kurierskich, dla których ta forma sprzedaży oznacza nowego i atrakcyjnego klienta.

Jak korzystać z kurierów w “szczycie paczkowym”?
Tradycja świąt Bożego Narodzenia od lat wiąże się z przekazywaniem swoim bliskim prezentów. Skutkuje to wzmożoną aktywnością oraz nagłym wzrostem sprzedaży, także on-line, co z kolei sprawia, że kurierzy mają pełne ręce roboty. Jak zatem firmy kurierskie radzą sobie ze “szczytem paczkowym” i co powinni zrobić klienci, aby nie narazić się na nieprzyjemności związane z problemami na linii nadawca-odbiorca?

 

> Transport kolejowy

 

Koleją przez granicę

Polska i Niemcy są dwoma największymi udziałowcami w rynku transportu kolejowego w Europie. Oba te rynki reagują jak barometr i odzwierciedlają dynamikę wzrostu gospodarczego lub zapowiedzi kryzysu. Najnowsze analizy wykazują tendencje wzrostową, a ich główne kierunki rozwoju będą zmierzać m.in. ku rozwojowi transportu transgranicznego.

 

Zielonymi korytarzami przez Europę
Multimodalna przyszłość przewozów towarowych

Koncepcja zielonych korytarzy transportowych nie jest czymś nowym. Po raz pierwszy idea ta pojawiła się w październiku 2007 r. w komunikacie Komisji Europejskiej, poświęconym działaniom na rzecz przyspieszenia rozwoju logistyki transportu towarowego. Aspekt ekologiczny nadał jej w następnych latach dodatkowego znaczenia i aktualności wraz uczynieniem ograniczenia emisji CO2 jednym z priorytetów polityki Unii Europejskiej.

PCC Intermodal łączy ze wschodem

W pierwszym tygodniu grudnia zostanie uruchomione regularne połączenie kolejowe z Kutna do Moskwy.

> Transport drogowy

 

E-myto: unikniesz kar w systemie post-paid

Skutki elektronicznego systemu poboru opłat wprowadzonego w lipcu br. dla wielu przewoźników i kierowców odczuwalne są w postaci dotkliwych kar. Największym problemem są kary naliczane w tzw. trybie rozliczeń przedpłacanych czyli pre-paid. Jeżeli system viaToll rejestruje brak środków na danym koncie, a w tym samym czasie wykonywany jest przejazd po drodze objętej opłatą elektroniczną – naliczana jest kara w wysokości 3 tys. zł za nieuiszczenie opłaty.

 

Jedziesz – płać
Wady systemu elektronicznego poboru opłat za przejazd po drogach publicznych

1 lipca 2011 roku wprowadzono elektroniczny pobór opłat za przejazd po drogach publicznych pojazdami powyżej 3,5 tony. Pomimo wielomiesięcznego planowania i wprowadzania systemu w życie, już po kilku miesiącach od czasu, gdy zaczął obowiązywać, wyszło na jaw wiele nieprawidłowości. Przełożyło się to na ogromne kary finansowe, jakie nakładane są na kierowców oraz niepewność firm transportowych związaną z tym, czy spełniają wymogi obowiązującej ustawy o drogach publicznych.

 

Wzrasta poziom kontroli przeładowanych ciężarówek

Po Wrocławiu również w Łódzkiem zostanie zainstalowany tzw. Inteligentny System Transportowy, który ma wyłapywać przeładowane ciężarówki.

Już ponad 600 tys. pojazdów opłaca myto

W ciągu czterech miesięcy od uruchomienia systemu viaTOLL, dwukrotnie wzrosła liczba zarejestrowanych w nim pojazdów.

 

Rzetelny przewoźnik przynosi efekty

Mija osiem miesięcy odkąd operator giełdy Trans.eu wydał wojnę kradzieżom i wyłudzeniom w transporcie. Pod szyldem kampanii społecznej “Rzetelny przewoźnik” zaczął edukować pracowników branży transportowej, jak nie paść ofiarą oszustów, a także szeroko informować o wykrytych przypadkach oszustw. Po tym czasie można pokusić się o pierwsze podsumowania.

Mądry Polak przed szkodą

Ciężarówka przewożąca towar uczestniczy w niewielkiej kolizji drogowej, na skutek której doszło do uszkodzenia kilku opakowań przewożonego towaru. Co w takiej sytuacji robić? Najlepiej jeszcze przed rozładunkiem powołać komisarza awaryjnego, który będzie czekał na pojazd w miejscu rozładunku. Niestety, na ogół po takiej niewielkiej kolizji polscy przewoźnicy nie robią nic, licząc na to, że nie doszło do żadnych szkód. Tymczasem komisarz może rozwiązać wiele niejasności. Któż to taki?

 

Będzie gęsta sieć fotoradarów

Od połowy roku Inspekcja Transportu Drogowego oficjalnie przejęła nadzór nad Automatycznym Systemem Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Już teraz ma sporo pracy, ale niebawem będzie jej o wiele więcej.

> Prawo

Co z polskim transportem po 4 grudnia?

Wspólnotowy pakiet “rozporządzeń transportowych”? zmiany prawne w dostępie do zawodu przewoźnika drogowego. Część 2

Kontynuujemy obszerną analizę zmian, jakie czekają polskie firmy transportowe po 4 grudnia 2011 roku. Wchodzą wtedy w życie trzy rozporządzenia wspólnotowe, wprowadzające nowe zasady i warunki wykonywania zawodu przewoźnika drogowego oraz
określające nowe zasady dostępu do rynku międzynarodowych przewozów drogowych na terenie Unii Europejskiej.

 

Czy polscy przewoźnicy są dyskryminowani?

Wydawać by się mogło, że z chwilą przystąpienia do Unii Europejskiej zarówno pod względem politycznym jak i biznesowym wstąpiliśmy do światowej czołówki. Niestety, doświadczeni życiem i coraz to częstszymi praktykami, możemy dojść do wniosku, że obowiązuje podział na “Unię A i Unię B”.

Rozliczenie podatku VAT z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej

Przez import towarów na gruncie podatku VAT należy rozmieć przywóz towarów z terytorium kraju, który nie jest członkiem Unii Europejskiej na terytorium Polski. Co istotne, o imporcie towarów mówimy wyłącznie w przypadku, gdy zgłoszenie celne dokonywane jest w Polsce i tutaj towar zostaje dopuszczony do obrotu.

 

Branża transportowa od lat boryka się z problemem uczciwości.
Wśród wielu rzetelnie działających, uczciwych osób
i firm pojawiają się ?czarne owce?. Działając na bardzo dużym
i rozproszonym rynku łatwo jest im znaleźć mniej doświadczonych
czy niezorientowanych klientów, których można oszukać
i okraść. W ten sposób psują jednak wizerunek całej branży
transportowej, na czym cierpią wszyscy. Duża część negatywnych
zjawisk w transporcie i spedycji wynika też z braku wiedzy
i bagatelizowania potencjalnych zagrożeń, dlatego do wspólnej
edukacji oraz nagłaśniania problemu i walki z oszustami powinni
włączyć się wszyscy odpowiedzialni transportowcy.
My również włączamy się w takie działania i wspieramy
kampanię ?Rzetelny Przewoźnik?, do czego gorąco zachęcam
również wszystkich czytelników. Pokażmy, że można działać
uczciwie i rzetelnie. Że to oszuści, kombinatorzy i naciągacze
są marginesem tej branży, a nie odwrotnie. Liczymy, że kampania
?Rzetelny Przewoźnik? przyniesie oczekiwane efekty.
Mamy też nadzieję, że pójdą za nią kolejne akcje, które wyeliminują
patologie występujące również wewnątrz samej branży
transportowej ? jak np. kradzieże paliwa, kombinacje z paletami,
świadome łamanie zasad bezpieczeństwa i inne ?grzeszki?, z którymi
spotykamy się na co dzień. Niestety, ale wiele z nich spotyka
się z powszechnym przyzwoleniem samego środowiska transportowego.
Z jednej strony przewoźnik nie chce być oszukiwany
przez spedytora czy kierowcę podkradającego paliwo. Z drugiej,
gdy sam ?trafi na frajera?, któremu można nie zapłacić lub go naciągnąć,
to czemu nie? Biznes jest biznes. I w tym właśnie problem.
W tej branży szczególnie często słyszymy stwierdzenia, że
kto nie zakombinuje, ten nie przetrwa na trudnym rynku. Dlatego
kombinuje wielu. Ale czy taka sytuacja jest normalna, czy
taką branżę chcemy budować, opartą na nieuczciwości i ciągłych
kombinacjach? Zwłaszcza, że kombinacja wchodzi w nawyk. Kto
raz zakombinuje, ten zwykle nie kończy na jednym, małym naciągnięciu
przepisów, ale kręci coraz więcej i coraz częściej, gdzie
i jak się da. Byleby tylko zwiększyć wpływy i jak najmniej się napracować.
A spirala naciągactwa i oszustwa tylko się nakręca.
Pokażmy sami sobie, że nie jest to konieczne i można działać
w tym biznesie bez krętactwa, kombinacji i naciągania.
Mamy świadomość, że nie ulepszymy całego świata z dnia na
dzień, ale zmierzajmy w tym kierunku, choćby i małymi krokami.
Będzie nam wszystkim łatwiej i przyjemniej.

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C