![]() |
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2012_12m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button] |
Transport, Spedycja i Logistyka wiosną w Expo Silesia
Targi Transportu Spedycji i Logistyki SilesiaTSL EXPO po raz kolejny odbędą się w Expo Silesia wiosną przyszłego roku, w dniach 16-17 kwietnia. To jedyne wydarzenie w Polsce integrujące branże transportu szynowego, drogowego oraz logistyki i magazynowania.
Miasta inwestują w inteligentny transport
W Polsce trudno znaleźć miasto, które nie chciałoby usprawnić ruchu miejskiego i poprawić jakości komunikacji publicznej. Ten cel z powodzeniem jest realizowany dzięki tworzeniu zintegrowanych systemów transportu oraz nowoczesnych systemów sterowania ruchem.
Polskie miasta stawiają na zrównoważony rozwój transportu i w swoich działaniach chętnie korzystają z pomocy Unii Europejskiej.
> Logistyka
Sieciowy początek nowego?
Logistyka sieci handlowych
Sieci handlowe stoją dziś u progu rewolucji. Gwałtowny rozwój oferty handlowej na rynku e-commerce w połączeniu z coraz wyższą świadomością konsumentów i zainteresowaniem zakupami online, sprawiają że w internecie można dziś kupić nawet artykuły spożywcze. Sieci handlowe zmuszone są nadążać za tymi zmianami, dopasowując do nowych zwyczajów konsumentów także swoje zaplecze logistyczne.
Planowanie logistyki dla sieci handlowych
Procesy logistyczne dla sieci handlowych nieustannie ewoluują w kierunku pełnego dopasowania do rytmu sprzedażowego. Do niedawna klient indywidualny udawał się do sklepu w celu dokonania zakupu, dziś to sklep może dostarczyć do domu lub firmy często mocno rozdrobnione, wyspecjalizowane zamówienie.
Wzajemne zrozumienie przyniesie korzyści
W powszechnej opinii współpraca logistyczna dostawców z sieciami handlowymi nie należy do najłatwiejszych. Duże sieci postrzegane są jako partnerzy z bardzo specyficznymi wymaganiami, które generują problemy i koszty po stronie dostawców. Jednak, na przekór krążącym opiniom, warto zastanowić się nad tezą, że we współpracy logistycznej dostawcy z siecią handlową istnieje ogromny potencjał obniżenia kosztów poprzez wspólne działania optymalizacyjne. Ale jak tego dokonać?
Najważniejsze – zapewnić ciągły przepływ towaru
W czasach SPHW i Społem, cała obsługa logistyczna – jeżeli o takiej można mówić – była realizowana w ramach zasobów własnych. Obecnie sieci handlowe korzystają z outsourcingu, przynajmniej w zakresie transportu. Co sprawiło, ze tak diametralnie zmieniło się podejście do logistyki? Jakie z tego płyną korzyści? Jaką rolę pełni tutaj operator logistyczny? Na te i inne pytania redakcji odpowiada Jerzy Markow, dyrektor Krajowego Biznesu Lądowego Schenker Sp. z o.o.
Przyszłość jest we współpracy
Jak, wykorzystując doświadczenie operatora logistycznego, współpracować z sieciami handlowymi? Co powinno zmienić się w podejściu klientów dostarczających do sieci swoje towary? Jak wystrzec się błędów i nieporozumień? Na te pytania odpowiada Aleksander Zacirka, dyrektor operacyjny transportu i logistyki przemysłowej w GEFCO Polska
Skuteczne dotarcie do 18 tys. marketów
Dostawcy do marketów typu dom i ogród mogą skorzystać z usługi Do It Yourself Logistics, oferowanej przez firmę Dachser. Polega ona na dostarczeniu przesyłek do sieci marketów budowlanych oraz usługach dodatkowych, w tym merchandisingu. Towar trafia bezpośrednio na półkę, a nie na rampę sklepu.
Operator spoiwem łączącym producenta i sieć handlową
W realiach wolnego rynku, współpraca producentów i sieci handlowych stanowi istotny aspekt działalności biznesowej obu stron. Trzecim ważnym ogniwem tej relacji jest operator, który spaja obu partnerów w dobrze funkcjonujący organizm oraz wpływa na skuteczność i jakość ich współpracy. Jaką zatem dokładnie rolę odgrywa firma logistyczna?
Wymagania duże, a obsłużyć trzeba
Współpraca z klientami, którzy dostarczają towar do sieci handlowych, to wyzwanie dla każdego operatora. Dziś praktycznie nie da się tego uniknąć przy realizacji zleceń dla dużych producentów czy importerów, gdyż sieci handlowe są dla nich najważniejszym kanałem dystrybucji. Dlatego też operatorzy, którzy chcą współpracować z “największymi”, wprowadzają do swoich ofert i operacji rozwiązania spełniające oczekiwania takich klientów.
Wykorzystując doświadczenie operatora logistycznego
Dystrybucją wyrobów grupy Colian, zarówno kanałami tradycyjnymi, jak i nowoczesnymi, zajmuje się spółka Colian Logistic. A specyfika wymagań klientów w obu tych kanałach jest całkowicie inna.
Operator zadba o logistykę
W ciągu ostatnich 15 lat w Polsce nastąpił bardzo dynamiczny rozwój sieci handlowych. Obecnie dominują trzy podstawowe formy handlu detalicznego: hipermarkety, supermarkety i dyskonty. Ich funkcjonowanie wpływa na wiele aspektów życia gospodarczego, w tym na logistykę.
Nadążać za rozwojem technologicznym
Koniec roku usprawiedliwia rozważania o przyszłości. Jakim wyzwaniom przyjdzie podołać branży logistycznej jutro? Jak zmieni się obsługa logistyczna sieci handlowych?
System GS1 – globalny język biznesu
Kod kreskowy, który umieszczany jest na opakowaniach detalicznych, to symbol współczesnego, uniwersalnego języka biznesu, obejmującego jednolite opisy i zasady kodowania, reguły interpretacyjne, sprzętowe, itp. Kody te, które są elementem i podstawą systemu GS1, a przy tym najczęściej stosowanymi kodami na całym świecie, w najdobitniejszy sposób pokazały jaką wartość daje standaryzacja.
> Logistyka – technologia
Inka, paleta eksportowa – formaty CP3 i CP5
Optymalne wykorzystanie powierzchni załadunkowej w kontenerze oceanicznym. Palety kontenerowe – idealnie dopasowane i oszczędzające miejsce.
> Powierzchnie magazynowe
Ciągła adaptacja
Duża konkurencja, szeroki asortyment produktów i coraz większe oczekiwania klientów, to charakterystyczne cechy rynku logistycznego zajmującego się obsługą sieci handlowych w Polsce. Specyfika branży, w tym spożywczej, często wymaga szczególnych rozwiązań i ciągłych adaptacji w zakresie magazynowania i dystrybucji towarów.
> Finansowanie
ABC leasingu
Wiele firm potrzebuje nowych inwestycji, żeby nabrać wiatru w żagle. Samochód, ciągnik rolniczy, sprzęt medyczny, dźwig – takich rzeczy najczęściej nie można kupić za gotówkę, a biorąc pod uwagę zaostrzone polityki kredytowe, również uzyskanie kredytu bankowego nie należy do najłatwiejszych zadań. Z pomocą przychodzi leasing. Minimum formalności potrzebnych do podpisania umowy oraz korzyści podatkowe to tylko niektóre z zalet tej formy finansowania.
Firmy stawiają na wynajem flot
Członkowie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów utrzymują stabilne tempo wzrostu. Po trzech kwartałach 2012 r. we flotach PZWLP są ponad 102 tysiące samochodów, a wzrost wynosi prawie 13% r/r.
Leasing na najlepszych warunkach
Dla wielu firm transportowych podstawową formą finansowania jest leasing. Czy jednak umowy zawierane z firmami leasingowymi są korzystne dla leasingobiorców? Jak często ukryte są w nich dodatkowe koszty? Jak negocjować odpowiednie zapisy w umowach? Co można zrobić, aby obniżyć koszty związane z transakcją? Wskazówek na ten temat, podczas rozmowy z redakcją TSL Biznes, udziela Mariusz Grajda, wiceprezes firmy doradczej MGW Corporate Consulting Group.
Spowolnienie na rynku leasingu
Wyniki rynku leasingu coraz wyraźniej wskazują na postępujące spowolnienie obrotów. Ożywienie, z którym mieliśmy do czynienia począwszy od marca 2010 r., definitywnie zaczęło słabnąć w pierwszych miesiącach bieżącego roku.
> Transport drogowy
Rynek południowy – opłacalne ryzyko?
W związku z kryzysem państw z Europy Południowej, przewoźnicy z Niemiec czy Francji, z powodu ryzyka niewypłacalności partnerów, wycofują się na rynki wewnętrzne. Na ile jest to szansa dla naszych przewoźników? Czy warto podjąć takie ryzyko? Czy jest to tylko jedno z wielu rozwiązań, które warto brać pod uwagę, aby utrzymać dotychczasowy poziom zamówień? Na te i inne pytania redakcji odpowiada Michał Bałakier, prezes DKV Euro Service Polska.
Więcej płatnych dróg
W pierwszym kwartale 2013 r. roku, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów, sieć dróg płatnych powiększy się o kolejne 300 km. Pierwszy etap rozszerzenia o 139 km dróg planowany jest na 12 stycznia. Następny ma nastąpić 30 marca i obejmie 160 km. Do 2018 r. aż 7 tysięcy dróg ma być objętych tym systemem.
Asfalt – towar niebezpieczny
“Bitumiczna” logistyka jest trudnym i wymagającym zadaniem dla przewoźnika. Zbyt długi czas przewozu czy nieodpowiednia temperatura mogą być przyczyną obniżenia jakości mas bitumicznych. Warunkiem koniecznym w takich przewozach jest nie tylko terminowość, ale też odpowiednio krótki czas tranzytu. Bardzo ważne jest przestrzeganie kolejności załadunków.
> Systemy IT
WMS ma zwiększać wydajność, a nie tylko być
Jakie rozwiązania ułatwiające zarządzanie magazynem mogą zaproponować dostawcy systemów informatycznych? Jak przygotować się do wyboru oraz wdrożenia systemu WMS? Jakich korzyści i w jakim czasie można się spodziewać? Rozmawiamy z Marcinem Bondarą, prezesem zarządu Consafe Logistics Polska.
Dla ładunków paletowych
Dobry serwis, niskie ceny i dostęp do rozwiązań umożliwiających np. śledzenie przesyłek w czasie rzeczywistym – dziś tego oczekują klienci od firm transportowych. Z drugiej strony rosnące koszty paliwa, zatory płatnicze i mordercza konkurencja na rynku wymuszają na przewoźnikach poszukiwanie oszczędności. Jak pogodzić te sprzeczne oczekiwania?
Optymalizacja procesów biznesowych w logistyce
W dobie światowego kryzysu niezbędną cechą przedsiębiorstwa, które chce przetrwać jest umiejętność dostosowywania się do nowych realiów – stałe obniżanie kosztów i podnoszenie konkurencyjności. Jedną z możliwości doprowadzenia do tego jest optymalizacja procesów biznesowych.
> Transport kolejowy i intermodalny
Restrukturyzacja się opłaca
Opublikowane przez Urząd Transportu Kolejowego wyniki kolejowych przewoźników towarowych za trzy kwartały 2012 r. nie zaskoczyły analityków. Zapowiadana wcześniej słabsza koniunktura na tym rynku znalazła potwierdzenie w statystyce. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku przewieziono około 170,9 mln ton, o 8,55% mniej niż w tym samym okresie roku 2011.
Przede wszystkim infrastruktura
Czy polska kolej doczeka się prawdziwych reform?
W sektorze kolejowym przyszedł czas gruntownych zmian. Wymaga on radykalnych przekształceń, czasami wstrząsów. Sektor ten musimy uporządkować od wewnątrz, zwiększyć nakłady inwestycyjne, kupować nowy tabor i rewitalizować infrastrukturę – zapewniał na niedawnym Kongresie Kolejowym Sławomir Nowak, minister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
> Prawo
Rok niepewności
Podsumowanie zmiany prawnych w 2012 r.
Początek roku 2012 obfitował w nowe wymagania dla przedsiębiorców oraz kierowców. Przepisy unijne (pakiet drogowy Rozp. 1071/2009, 1072/2009, 1073/2009) zmieniły zasady i warunki dostępu do zawodu przewoźnika drogowego. Natomiast nowelizacja Ustawy o transporcie drogowym wprowadziła nowe zasady karania kierowców, osób zarządzających i przedsiębiorców.
Prawda i mity na temat listu przewozowego
W branży transportowej funkcjonuje bardzo popularne, ale niemające specjalnego oparcia w przepisach prawa przekonanie, że list przewozowy jest absolutnie najważniejszym dokumentem w działalności przewoźnika, ważniejszym od umowy przewozu, zaś jego błędne wypełnienie bądź zaniechanie wypełnienia wywołuje katastrofalne skutki. Warto zatem wyjaśnić, jak jest na prawdę.
Mam polisę, ale czy mam ubezpieczenie?
To pytanie jest aktualne od wielu lat. Większość czytelników swoje polisy utożsamia z ubezpieczeniem, a niektórzy nawet z dobrym ubezpieczeniem. Pogląd w samym założeniu jest błędny, gdyż polisa jest dokumentem potwierdzającym zawarcie określonej umowy ubezpieczenia, nie zaś potwierdzającym fakt ubezpieczenia. Zaprezentowane wyjaśnienie z całą pewnością nie rozjaśni sprawy, dlatego też uznałem, że warto to opisać szerzej, aby każdy posiadacz polisy wiedział, czy posiada tylko polisę, czy też ubezpieczenie.
Za co odpowiada przewoźnik na gruncie Konwencji CMR?
Odpowiedzialność przewoźnika na gruncie Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów, zwanej Konwencją CMR, jest znacząco poszerzona i zaostrzona w stosunku do regulacji ogólnych kodeksu cywilnego. Z tego też względu warto, by każdy przedsiębiorca decydujący się na podjęcie lub prowadzenie działalności w branży transportu drogowego, znał zakres i przedmiot swojej odpowiedzialności, a także ewentualne sposoby na jej ograniczenie.
> Auto w firmie
Cel obliczony na sukces
Fiat Panda, produkowany od 2003 r., był niekwestionowanym hitem, co potwierdza 69% udziału w rynku małych samochodów. Czy kolejna generacja okaże się równie trafiona?