TSL biznes – grudzień 2015

C
[su_button url=”https://tsl-biznes.pl/online/TSLbiznes_2015_12m.pdf” wide=”yes” icon=”icon: file-text-o”]Pobierz PDF[/su_button]

> Wydarzenia

Pod hasłem konsolidacji
Wschodu z Zachodem

Już po raz trzeci w Warszawie, tym razem w dniach 4-6 listopada, odbyły się Międzynarodowe Targi Transportu i Logistyki TransPoland. To największe w tej części Europy wydarzenie w branży TSL.

 

> Logistyka

Już nie cena, nie jakość, a korzystne położenie
Polacy od lat chętnie korzystają z sieci handlowych, jednak kryterium ich wyboru zmienia się i to bardzo szybko. Najpierw była nim cena, z czasem do niej dołączyła jakość produktów. A teraz, jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę doradczą OC&C Strategy Consultants, najważniejsza jest bliskość sklepu miejsca zamieszkania lub pracy. Tak twierdzi 33% respondentów. Najwyżej natomiast cenimy ofertę Allegro – w tym wypadku produkt wybieramy siedząc przed komputerem, a dostarczany jest w wybrane przez nas miejsce. Czy taka zmiana kryterium wyboru sieci wpływa na branżę logistyczną?

 

Więcej niż partner dla sieci sklepów detalicznych
W obsłudze sieci handlowych specjalizują się duzi operatorzy logistyczni, dysponujący odpowiednim zapleczem i narzędziami wspomagającymi ich obsługę. Pewna część z nich obsługuje różne branże. Czy doświadczenie wyniesione z jednego sektora pomaga obsługiwać drugi? Jakie można z tego mieć korzyści? – pytamy Beatę Troczyńską, dyrektora ds. sprzedaży i marketingu w Spedimex sp. z o.o.

 

Sprzedaż przez duże S
Eksperci z obszaru sprzedaży to dla firmy kluczowa grupa specjalistów. Ich umiejętności i doświadczenie mogą przesądzić o sukcesie biznesowym. To oni w dużej mierze przyczyniają się do budowania i utrzymywania przewagi konkurencyjnej DB Schenker Logistics na rynku TSL.

 

Cała prawda o Świętym Mikołaju
Gdyby nie operatorzy logistyczni i ich intensywna praca już od sierpnia święta w tym wymiarze jaki znamy mogłyby stanąć pod znakiem zapytania. To w dużej mierze dzięki wysiłkom logistyków możliwe jest wybieranie prezentów spośród tysiąca produktów, zestawów i promocji.

 

Mniejsze koszty z optymalną paletą
Lekkie palety INKA

Jak można zmniejszyć koszty opakowania i transportu dzięki optymalnej palecie? Całkiem zwyczajnie – stosując nową generację „lekkich” palet INKA, wykonanych z drewna prasowanego. Niska masa idzie w parze z wytrzymałością, która sięga 600 kg.

 

Budowanie zaufania w biznesie – współpraca ESA i TCL
W ostatnim okresie widać wyraźnie, że konsument ma coraz większy problem z odpowiednim wyborem najlepszego dla siebie produktu. Przedsiębiorstwa rywalizując o klienta stosują coraz bardziej innowacyjne metody zaspokojenia potrzeb nabywcy. Często jednak samodzielne działania nie pozwalają już na szybkie znalezienie optymalnych rozwiązań.

 

Globalne usługi dla międzynarodowych klientów
Grupa GEFCO od lat znana jest na polskim rynku. Początek jej działalności datuje się na 1999 r., kiedy to zajęła się w Polsce obsługą koncernu PSA Peugeot Citroën należącego do sektora
motoryzacyjnego. Współpracę z nim rozpoczęła jeszcze w 1949 r. we Francji. Od tego czasu znacznie rozszerzyła zakres swoich usług, a celem obecnej działalności jest utrzymanie pozycji jednego z dziesięciu najważniejszych graczy na rynku logistycznym w Europie.

 

Przedostatnie miejsce dla Polski
Komisja Europejska opublikowała dane dotyczące sektora transportu w gospodarkach państw członkowskich. Raport o nazwie Transport Scoreboard sporządzany jest co roku. Tym razem Polska poprawiła wiele aspektów, jednak w ogólnym rozrachunku została sklasyfikowana na przedostatnim miejscu w UE.

 

URSA usprawnia swój proces logistyczny
Dzięki rozwiązaniu TRANSPOREON, europejski producent izolacji, usprawnił proces alokacji zleceń transportowych i zapewnił sobie dostęp do aktualnych informacji o stanie dostaw.

 

Ekologistyka – moda czy obowiązek?
Czym jest ekologistyka? Jak połączyć rozwój gospodarczy z dbaniem o środowisko naturalne? Jak branża TSL może wspomóc ekologię? Dostępnych rozwiązań proekologicznych jest bardzo wiele, jednak wprowadzenie wszystkich często jest niemożliwe z powodu ograniczonych zasobów finansowych lub dlatego, że mogą sparaliżować naszą działalność.

 

Obowiązek wobec przyszłych pokoleń
Działalność operatora logistycznego jest szczególna, jeśli chodzi o wpływ na środowisko – zwłaszcza w kwestii transportu samochodowego oraz związanej z nim emisji CO2. Dlatego firmy logistyczne powinny z wyjątkową odpowiedzialnością traktować środowisko naturalne i otoczenie. Rozsądnymi rozwiązaniami są tutaj konsolidacja transportu, wykorzystanie elektrycznych wózków w magazynach, minimalizowanie emisji CO2 oraz oszczędne wykorzystanie energii.

 

DB Schenker Logistics – Lider Odpowiedzialnego Biznesu
Wiele firm dbających o zrównoważony rozwój podejmuje działania mające służyć nie tylko im, ale i otoczeniu, w którym funkcjonują. Część z nich sporządza raporty. Taką firmą jest DB Schenker Logistics, która w swoim ostatnim raporcie podsumowała działalność w latach 2013-2014. Dzięki specjalnej funkcjonalności każdy internauta może go ocenić. Publikacja dostępna jest na stronie www.dbschenker-csr.pl.

 

Bramy Efaflex w berlińskiej elektrociepłowni
Elektrociepłownia na odpady komunalne, zlokalizowana na berlińskim osiedlu Ruhleben, blisko dzielnicy Spandau, jest obiektem wyjątkowym. Aby opary powstałe podczas spalania 7 tys. ton odpadów tygodniowo nie zanieczyszczały powietrza, specjalne bunkry, które przez osiem godzin dziennie zapełniane są wsadem przywożonym przez śmieciarki, zamyka sześć przemysłowych bram szybkobieżnych Efaflex. Dzięki temu zmniejszona została emisja nieprzyjemnych zapachów.

 

 > Systemy IT

Przygotowani na zmiany
780 mln dolarów – tyle według najnowszego raportu IDC Polska na technologie i usługi związane z Internetem Rzeczy (Internet of Things, IoT) wydały trzy branże: produkcyjna, transportowa i energetyczna.

 

Internet Rzeczy w transporcie ciężkim
To, że internet ułatwia kontakt jest stwierdzeniem oczywistym. Istotne jest jednak, że ułatwia go nie tylko ludziom. Także maszyny, systemy robocze czy też linie produkcyjne są w stanie komunikować się ze sobą celem optymalizacji procesu w jakim biorą udział. Nie inaczej jest w transporcie ciężkim.

 

 > Transport drogowy

Znacznie mniej wykroczeń
Z dany przedstawionych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego wynika, że w tym roku znacznie spadła liczba wykroczeń popełnianych w miejscach monitorowanych przez fotoradary w stosunku do tego co było jeszcze w 2014 r. To m.in. efekt realizacji projektu „Budowa centralnego systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym”.

 

Bezpłatna aplikacja mobilna viaTOLL
Od 18 listopada użytkownicy systemu viaTOLL mogą korzystać z bezpłatnego narzędzia mobilnego dostępnego dla urządzeń z systemem Android oraz iOS. Jest ona przeznaczona dla użytkowników viaTOLL’a wnoszących opłaty w ramach kont pre-pay oraz osób korzystających z usługi viaAUTO. Dzięki aplikacji można między innymi sprawdzać stan salda, doładować konto i wyszukiwać Miejsca Obsługi Klienta.

 

Nowe opłaty za przejazd drogami w Rosji
15 listopada Rosja uruchomiła państwowy system opłat drogowych o nazwie Platon. To kolejny krok w kierunku uzależnienia opłat za tranzyt od realnej szkodliwości pojazdów dla środowiska. Pierwszym zachodnioeuropejskim operatorem opłat drogowych, który rozliczy nowe myto jest DKV Euro Service.

 

Nowy rekord polskiej gospodarki morskiej
Czwartego grudnia padł nowy rekord przeładunkowy w historii polskiej gospodarki morskiej, który – dla przypomnienia – wynosił dotąd 32,3 mln ton w skali roku. Taki właśnie wolumen obsłużony został w roku ubiegłym przy nabrzeżach Portu Gdańsk.

 

 > Transport kolejowy

PKP Cargo wraca do chemii i paliw
16 listopada 2015 r., po kilkunastomiesięcznym okresie ustaleń i negocjacji, PKP CARGO oraz PKN Orlen i Euronaft Trzebinia porozumiały się w sprawie nabycia przez największego towarowego przewoźnika kolejowego w Polsce 99,85% udziałów Orlen KolTrans i ZPC Euronaft Trzebinia. Kupującym aktywa kolejowe Grupy Orlen będzie spółka PKP Cargotabor Usługi, w 100% zależna od PKP CARGO. Ta ostatnia przejmie bezpośrednio część kolejową Euronaft Trzebinia. Wartość transakcji wyniesie 251,6 mln zł.

 

Brama na południe Europy
Największym przedsięwzięciem PKP CARGO w ostatnim roku było przejęcie 80% udziałów Advanced World Transport, drugiego co do wielkości kolejowego przewoźnika towarowego w Czechach i jednego z największych prywatnych przewoźników w Europie – przewożącego około 12 mln ton towarów rocznie. Wartość transakcji wyniosła 427,3 mln zł, a więc była o 180 mln większa niż w wypadku Grupy Orlen.

 

Pociągiem z Chin do Polski
Przez długie lata, jeśli chciało się przewieźć towar z Chin do Europy, do wyboru był albo transport morski, albo lotniczy. To się jednak zmienia, na znaczeniu zyskują połączenia kolejowe, tańsze od lotniczych i szybsze od morskich. Wiele z nich przecina Polskę, a obsługiwane są m.in. przez DHL Global Forwarding, firmę która chce zdobyć pozycję lidera na tym rynku.

 

> Powierzchnie magazynowe

Stały wzrost udziału w rynku
Pierwsze trzy kwartały 2015 r. były bardzo pomyślne dla firmy P3 – właściciela, dewelopera i zarządcy europejskich obiektów logistycznych. W tym czasie w Polsce wynajął on 105 475 m² powierzchni magazynowej, a największym budynkiem jaki oddał do użytku był magazyn o powierzchni 46 230 m² dla firmy ID Logistics, zlokalizowany w parku P3 Mszczonów.

 

> Prawo

Kontrola w firmie transportowej
Podstawy prawne

Podatnicy, w tym firmy z branży transportowej, spotkać się mogą z kontrolą prowadzoną przez naczelników urzędów skarbowych, naczelników urzędów celnych, dyrektorów urzędów kontroli
skarbowej, a także organów podatkowych pionu samorządowego (wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast). W praktyce najdonioślejsze znaczenie mają działania trzech pierwszych organów. Jak taka kontrola wygląda i co może się w niej zawierać?

 

Spedytor, przewoźnik umowny, przewoźnik – trzy polisy w jednym
W ostatnim okresie doszło do licznych zmian, które doprowadziły do przemodelowania sektora TSL. Zmieniły się nie tylko prawo i zwyczaje, ale również model prowadzenia działalności gospodarczej, i to zarówno w obszarze spedycji jak i przewozu. To spowodowało, że nie ma już takiej korelacji pomiędzy wykonywanymi czynnościami i ponoszoną odpowiedzialnością, gdyż ta wynika z zawieranych umów.

 

Czy przy ustawowym prawie zastawu w transporcie można mówić o nadzabezpieczeniu?
Problem nadzabezpieczenia przy ustawowym prawie zastawu to częste zjawisko występujące w transporcie drogowym, które powoduje stałe wątpliwości co do możliwości skorzystania z tego prawa. Warto więc przybliżyć praktyczny aspekt tego problemu..

 

 

Zobacz także

C

Najnowszy numer

C
TSL Biznes 04/2021
Truck & Van 03/2021

Zapisz się do newslettera

C

Czytaj TSL biznes za darmo! Zapisz się do newslettera.

C